Monday 17 July 2017

SUP WANTAN GORENG


Semangkuk Sup Wantan Goreng...
Slrupp...
Berpeluh....!!
Mak aku cakap sup bajet jer pun
Guna apa sahaja stok yang ada dalam peti ais
Tulang- tulang dan kaki ayam jer..
Wantan tu pun dah nak expired
Sebab beli sejak bulan puasa..
Bulan puasa baru ni mana mak aku beria sangat masak
Kata mak aku hikmah juga tu
Sebab lepas raya ada stok makanan dalam peti ais...



Mak aku nyer...
Semangkuk Supa Wantan Goreng...
Serupa tapi x sama...
Sebabnya mangkuk aku wantannya berbunjut seperti sup bunjut..


Mak aku nyer..
Wantannya bentuk karipap..


Bunjut ke..
Karipap ke...
Sorang 5..
Sebab mak aku goreng 5 keping wantan jer..
Walaupun 5 keping sorang..
Tapi kenyanggggg giler..
Sebab makan bersama semangkuk Sup Power
Brrrr...
Alhamdulillah...!!
Asalnya mak aku masak Sup Ayam..
Untuk aku makan ngan nasi..
Mak aku jer nak makan ngan wantan..
Tapi dah makan 5 ketul wantan + sup ..
Alhamdulillah kenyang..
xyah makan nasi
Hari ni nyer story xde step by step sebab aku bz wat Geo..
Mak aku pun xde snap pic rupanya...
Hahaha...
Senang citer..
xyah nak citer step by step..
Ish...
Dah nak story..
xde step by step cam susah lak..
Cam xbest la...
Hurm....
Lain kali kena soh mak aku masak lagi ni...
Baru puas hati...
Hmmmm...layan jer lah dulu apa yang ada...
Nak katabapa lagi ..
Kan...???

SUP WANTAN GORENG
2 ketul ayam- potong kecik
10 keping kulit wantan- goreng garing
1 kentang - dadu
1/2 carrot- dadu
1 sudu besar rempah soto
5 cawan air
2 hiris halia
1/2 bawang besar cincang
1pokok daun bawang
2 sudu minyak
garam secukupnya

1. Panaskan minyak dan tumis bawang serta halia.
2 masukkan ayam dan goreng sekejap
3. Tambah air dan rempah soto
4. Tambah kentang,carrot dan garam
5. Masak hingga ayam,kentang dan carrot lembut
6. Sesuaikan rasa dan tambah daun bawang
7. Bila nak makan baru dimasukkan wantan goreng

*** Mak aku cakap wantan tu sepatutnya ada inti...dan boleh digoreng terlebih dahulu ataubterus sahaja masuk dalam dalam sup tanpa goreng...Tapi hari ni buat wantan kosong jer xde inti
Kalau nak versi wantan berinti..
Boleh klick
CARA BUAT WANTAN BERINTI AYAM kat sini...
Selain dimakan bersama sup...wantan goreng juga sedap digoreng garing dan makan ngan Thai Chilli Sauce


2 comments:

  1. Sedap nyerr sup wantan....ofkos ler kenyang...nampak besar2 wantan nyerr...hirup lak panas...

    ReplyDelete
  2. Sedap nyerr sup wantan....ofkos ler kenyang...nampak besar2 wantan nyerr...hirup lak panas...

    ReplyDelete