Tuesday, 4 July 2017

KUAH KACANG CEPAT DIMASAK

Kuah Kacang ke Sambal Kacang?
Ada yang panggil Kuah Kacang
Ada yang panggil Sambal Kacang...
Bila tanya mak aku...
Mak aku cakap x tau..
Mak aku cakap kalau kuah kacang tu cair sikit kot..
Kalau Sambal Kacang pekat kot..
Kottt..
Tapi kami semua belasah panggil Kuah Kacang jer...


KUah KAcang ni mak aku cakap versi sempoi jer..
Masak untuk bekal kakak bali kolej hari Ahad...
Sebab musim raya lagi kan..
Mesti lah nak maknan raya..
Minggu ni sejak dari hari raya memang sentiasa ada jer stok ketupat dan nasi impit..
Raya kat Kampung ada Ketupat Palas dan Ketupat Daun Buluh
RAya umah baru mak aku masak Nasi Impit Rendang Ayam..
DAh balik KL mak aku masak lak KUah Kacang ni ngan Nasi Impit...
Haaa...raya tul kan..!!!


Ni 2 bungkus ni untuk kakak bawa bekal balik kolej..
Mak aku cakap buat 2 bungkus sebab senang..
Kalau kakak nak makan ngan kawan-kawan semua buka jerlah dua-dua tu
Kalau kakak nak makan sengsorang bagi puas...
Bagi jer sebungkus kuah kacang tu ngan Nasi Impit untuk dorang makan ramai-ramai dan sebungkus lagi boleh la kakak makan sengsorang bagi puas..
Ikut suka kakak lah...


Banyak juga mak aku masak Kuah Kacang ni...
Mak aku cakap ni versi sempoi jer..
Sebabnya rempah dia mak aku kata guna yang frozen jer..
Hari tu masa bulan puasa mak aku cakap ada blend bahan untuk Kuah Kacang ni siap-siap dan frozenkan...
So yang ni jus tumis jer rempah siap...
Kacang pun sebab goreng ngan minyak ...
Sekejap jer garing...
Pastu kacang tu lak just blend terus ngan air..
Sekali blend pun dah siap..
Mak aku cakap sebab tu namanya Kuah Kacang Cepat Dimasak...
Reduse time..
Kalau sangai ..nak kena bunag kulit..
Kena blend kering lak kacang tu .
Kalau blend kering opkos xleh nak blend banyak- banyak..kena sikit- sikit..
Versi Cepat Dimasak  ni lah mak aku cakap selalu buat kat kampung time raya...
Sebab cepat la..senang kerja
Ye lah....kalau dah suka ...semua nampak baik..
Hahaha...ayat tu selalu mak aku guna untuk smash aku..
So..now...aku guna la pulak..
Kikikiki...


Kcang Tanah pun mak aku cakap x sangai pun..
Sangai tu goreng kering tanpa minyak..
Proses tu agak lambat...
Mak aku cakap yang ni versi ekspress..
Just goreng kacang tanah tu ngan sikit minyak supaya cepat garing..
Takde buang kuit bagai dah sebab kulit dia berminyak man nak tanggal kulit..
Eiiii...
Tapi mak aku cakap xyah nak Eiii...
Makan Kacang dalam Nasi Lemak tu bung kulit ke..??
Hahahaha..
Lagipun mak aku cakap kalau x buang kulit kuah lagi cantik...
Kaya ngan fiber..
Hahahaha..
Yang penting..
Mak aku cakap kena basuh dulu kacang tu..
Tapis kacang tu bagi tos air dia sebelum goreng ngn sikit minyak hingga kacang tu meletup-letup dan nampak garing...

KUAH KACANG CEPAT DIMASAK

1/2 kg kacang tanah
2 keping gula nisan
1/2 cawan gula pasir
2 asam keping
3 sudu teh garam
1 cawan minyak

Bahan Blend:
20 cili kering- rebus
2 serai- hiris
2 hiris lengkuas( jika suka)
2 bawang besar


1. Basuh kacang dan tapis hingga kering.
    Masukkan 3 sudu minyak dalam kuali dan tuang kacang tanah tadi..Goreng hingga nampak kacang garing.
   Agak-agak 10 minit..Api mesti kecil supya nanti kacang rangup garing.Kalau api kuat nanti nampak kulit
  dah hangus tapi isi belum masak...Kacang jadi x garing.
  Alihkan dalam bekas dan biar sejuk sikit supya kacang rangup dan senang nak blend
  ( goreng macam nak makan ngan nasi lemak pun ok)




2. Blend kacang dengan beberapa cawan air..
   Yang ni untuk 1/2 kg bahagi 2 baghagian dan setipa bahagian blend dengan 2 cawan air setiap 1 bahagian
 Jangan risau..x kan rasa lemau pun....rasa dia tetap sedap



3. Blend agak-agak sederhana halus...
    Kalau terlalu kasar nanti kuah x pekat
    Kalau terlalu halus nanti x rasa tekstur kacang lak..
    So sederhana dalam segala hal..



4. Tuang dalam bekas lain dan buat proses kisar untuk baki kacang hingga semua kacang habis



5. Panaskan 1 cawan minyak dan tumis bahan blend hingga garing..
   ( YAng ni bahan blend dah frozen...masuk jer beku sejuk tu..nanti dia akan cair dan garing)


6. Tambah kacang blend dalam bahan tumis..
    JANGAN risau kalau nampak macam kuah dah x merah...
    Nanti dah pecah minyak semula merah lah warna dia


7. Masukkan asam keping ..garam dan gula nisan.. Jika x cukup manis tambah lsikit lagi gula pasir ikut sesuai selera.



8. Gula boleh pilih nak guna gula nisan....gula perang ...atau gula pasir je..
    Gula nisan lebih sedap..
    Gula perang/ gula merah kuah akan jadi lebih gelap
    Gula pasir..kuah akan jadi lebih manis yang tajam


9. Bila gula dah cair..kuah akan sendirinya jadi  naik minyak..




10. Jika nak kuah cantik buat macam masak kari juga..
     Kecilkan api biar mendidih perlahan beberapa minit..
    Nanti kuah akan naik minyak


JAngan lupa rebus nasi impit..
Makan ngan lemang pun sedap..
Makan ngan ayam panggang pun sedap..
Makan ngan Cucur Udang pun ngam...
Mak aku selalu buat banyak dan frozen dalam plastik banyak-banyak...saiz sekali makan..
Selalunya wat cicah ngan cucur udang

No comments:

Post a Comment