Monday 31 July 2017

MEE GORENG BASAH & JERUK CILI KICAP

Mee Goreng Basah dengan Jeruk Cili Kicap..
Mmmmm....dap mmmmmmm...
Makan time pewut lapawwww...
Semer aser sedapppp jew...
Kan...kan...kan....
Haahhaha...
Lapaw jew...
X penah nyer kenyang...
Pewut stokin...
Hihihi



Huh...
Makan lak ngan Jeruk Cili Kicap...
Nampak jew jeruk cili tu banyak...
Tapi x pedas sangat pun...
Rasa masin,masam,manis dan pedas sikit jer...
Makan ngan mee panas- panas...
Hirup Teh O Panas..
Adoiii...mau melecew lidah do...!!



Mee Goreng lak versi Mee Goreng Basah..
Pergh...
Panas..pedas...meleleh air hidung oooo...
Hahahahaha....


2 pinggan Mee Goreng Basah panas- panas..
Semangkuk Jeruk Cili Kicap..
Makan berdua ngan mak aku...
Time nak maghrib dah...
Kakak lum balik..
Masa ni kakak kuar gi Quill City Mall KL..
So..maknanya makan mee ni bukan hari ni la....
Hari ni aku makan Nasi Goreng Masak Sendiri..
Sebab hari ni aku ponteng sekolah..
Syyyyyyy....
Bukan aku sajer nak ponteng
Tapi sebab mlm tadi baca kat group class aku
Cikgu cakap Isnin ada Pelancaran Bulan Merdeka kat Dewan Tertutup sampai rehat..
Lps rehat memang subject yang cikgu memang xde..
Mmmm....kitorang PM tepi pakat ar xnak gi sekolah...
Hihihihi...
Bukan selalu buat pung...!!


Baki Mee Goreng Basah dalam kuali
Untuk kakak balik nanti..
Tak tengok pun mak aku masak...
Mak aku pun xde snap pic...
xde step by step sebab mak aku masak express...
Aku lak sakit pewut...
Tengah "berry" dalam bilik termenung..
Haha...x senonoh kan...

MEE GORENG BASAH & JERUK CILI KICAP
1 paket mee kuning
1 keping dada ayam
1 cawan kobis hiris
2 pokok sawi
1 biji tomato masak- hiris
2 sudu sos tiram
1 cawan air
¼ cawan kicap manis
2 sudu minyak

bahan tumbuk/ blend:
2 cili merah
1 bawang besar
2 bawang putih
½ sudu garam

1. Panas minyak dan tumis bahan blend.
2  Masuk isi ayam kacau hingga masak
3. Masuk sos tiram dan air
4. Bila mendidih masukkan mee yang sudah dibasuh dan juga kicap manis.
5. Masak hingga mendidih dan kuah pekat.
6. Tambah tomato buah,kobis dan sawi..
7. Sesuaikan rasa dan tutup api

JERUK CILI KICAP
5 cili merah( kalau cili kecut lagi sedap)
¼ cawan kicap manis
1 sudu cuka

- hiris cili nipis- nipis.
- ambil bersama bijinya
- tambah kicap dan cuka
- gaul sebati dan biarkan beberapa ketika
  sebelum hidang dengan mee

** jika cili jenis tebal...masak campuran ni hingga mendidih spy sebati

4 comments:

  1. hai pepagi baca post awak ni buat perut aunty mas menyanyi-nyanyi..mana la nak carik mee goreng basah pepagi nih...humm merecik..kirim salam mak ye..

    ReplyDelete
  2. hahaha...pewut aunty mas nyanyiblagu Datuk Vida ke...kikiki..
    Datang la sini...nanti kiter minta mak masak lagi...heer

    ReplyDelete
    Replies
    1. nyanyi lagu tiga kupang daaa....hahah jauhla nak pergi..x nak yang mak masak nak yang cella masak..wink..wink

      Delete
    2. tiga kupang x cukup..
      Sekarang makanan dah mahal..
      Kena nyanyi lagu sepohenggit..hahaha

      Delete