Sunday, 9 July 2017

RESEPI NASI GORENG KAMBING

Nasi Goreng Kambing..
Sedddddaaaappppnyerrr...!!!
Sebab aku tengah lapar gilerr..


Sebab hari ni seharian dalam Dewan Kuliah UM..
Haahaaa...perasan jap jadi mahasiswa..
Ada Seminar KBAT kat UM..
Ramai pelajar sekolah aku yang pergi..
1 bas penuh..
Ikutkan aku bukan nya rajin pun nak gi..
Hari Ahad do..!!
Hari untuk kita bersukaria kot..
Hahahaha..
Tapi ngenangkan mak aku dah bayar..
Saratus henggit sorang...
Dah tu ...xkan aku xnak gi..
Memang cari nahas la kan...
Hihihi


Balik dari UM memang lapar giler do..!!
Pagi masa nak naik bas ada parent sponser sarapan..Sandwich..
Masa seminar..pukul 10 baru break..
Lunch dia menu Nasi Ayam..
Haaa...nama dia cam bagus..NASI AYAM
Tapi semua TAWAU HABIAU..
Nasi tawar..
Sup dia cam air sejuk boh garam je.
Haaaa...bukan x bersyukur..
Memang ada jer yang makan dengan selamba jerk
Tapi memang aku xleh nak telan..
So, bukan lah salah nasi tu
Hurm...ayat bagusnya cakap la salah aku..!
Kan.......
Sebab tu lepas mak aku amik jer kat sekolah..
Aku ajak mak aku gi makan..
Tapi sebab dah nak maghrib...mak aku kata x syok la nak simggah singgah ..
Terus balik..
Sampai rumah jer,mak aku soh aku mandi....mak aku nak masak untuk aku....
Tapi esok xnak gi sekolah lah..
Penattt


Nasi Goreng Kambig do..!!!
Memang fav aku la..
Tengah lapar giler..
Tapi memang sedap pun...
Mak aku selalu juga masak Nasi Goreng Kambing ni
Tapi selalunya macam warna nak hitam sikit sebab letak lada hitam..
Hari ni nyer Nasi Goreng Kambing mak aku cakap merah sebab mak aku kata tiru Nasi Goreng Kambing yang terkenal kat Indon..
Mak aku cakap tengok AFC Chanel.. "Indonesian Food Street.."
Mmm...sedap la..

NASI GORENG KAMBING 
2 cawan nasi( masak nasi guna 1 cawan beras)
1 keping daging kambing- potong kiub
1 sudu rempah kari
2 bawang putih
½ bawang besar hiris
1/2 sudu teh garam
2 sudu minyak
1pokok kailan/ sawi


1. Masak nasi putih..1 cawan beras akan dapat 2 cawan nasi..


2. Basuh kambing  dan gaul dengan rempah kari.
( Boleh jer guna kari daging @ kari ikan)


Basuh dan potong kailan

3. Panas minyak dan tumis bawang besar dan bawang putih


4. Masukkan daging kambing yang sudah digaul rempah kari..
( selain rasa sedap..rempah jugaengurangkan bau hamis kambing dan memberi warna pada nasi)



5. Tambah garam secukupbrasa



6. Masukkan nasi dan gaul rata


7. Goreng hingga nampak naik wap..
     Tambah sayur kailan atau sawi..
( versi asal Nasi Goreng Kambing Indonesian Food Street x dimasukkan sayur)

** Resepi ini cukup untuk 2 orang yang kuat makan macam aku ngan mak aku..
Kalau orang x kuat makan 3@ 4 orang pun cukup ni...
Sebab makan 2 orang pun kenyang giler...
Selain dari goreng ngan serbuk kari ni..
Mak aku dah pernah buat Nasi Goreng Kambing guna bleck pepper macam kat sini
NASI GORENG KAMBING kat sini....

No comments:

Post a Comment