Thursday 20 July 2017

ROTI BANJIR TELUR PECAH

Roti Banjir Telur Pecah
Sebab apa Telur Pecah
Haaa...Sebab sepatutnya namanya Roti Banir Special jer
Roti Canai Banjir
Pastu ada telur 1/2 masak 2 biji atasnta
Tapi sebab yang ni homemade..
Mak aku buat telur 1/2 masak
Tapi masak korek telur tu
Dia nyer egg yolk tu tercucuk ngan garfu
Dua-dua telur kuningnya telah bocor dan meleleh..
Nama lah dia Roti Banjir Telur Pecah
Hahaha..


Ni menu perut lapar
Hari Selasa marin
Sebabnya hari Selasa tu mak aku ada kursus kat KL..
Haaa...dah dok KL ..memang la kursus kat KL
Hihihi...
Sebenarnya we all..
Kalau kat tengah bandaraya KL tu baru panggil KL
Kalau kat lain panggil daerah dia la..
Cheras,Kepong,Segambut,Sentul,Keramat bagai..
Kalau kat KL Central ke..
Datarn Merdeka ke.
Sogo..
Masjid India..
Jalan TAR
Tu baru KL..
Tapi jangan x tau..
Ok lah..jap nak tanya mak aku..
Kursus  KL tu kat mana...?
Mmm..mak aku cakap kat Jalan Sultan Abdul Halim..
Uish...kat mana tu..?
Hahahaha...mak aku cakap kat Jalan Duta la..
Jalan Sultan Abdul Halim tu nama baru bagi Jalan Duta..
Sempena nama Agung kita sebelum ni..
Huh...aku x tau pun..
Tapi masih kat KL la...
Bukan kat Kedah..
Kalau balik kampung time raya..
Ramai jer yang cakap dok KL..
Bila tanya KL kat mana ..
Ada yang jawab Sungai Buluh..
Yang lawak lagi ..
Ada yang jawab Sremban..
Ish Kalau Sungai tu ampun lagi la..
Sebab jiran sepagar..
Yang Sermban tu cam jauh sangat dah tu..
Tapi aku xdelah ketawa...
Just senyum & say.."Oooooo'


Ok...sambung citer ..
Sebab mak aku cakap kursus habis 4.30..
Tapi takut jem mungkin sampai lambat..
So...aku tumpang umah Umi Amirah..
Selalu pun kalau mak aku ada kursus ker..
Apa- apa event yang kena balik lambat memang rumah Umi la port aku...
Mak Umi cakap aki dah macam sedara dia dah..
Hahaha...tapi dorang Srawakian...
Putih- putih melepak..
Tetiba lak aku yang dikata sedara ni gelap..
Hahaha...
Makanya balik sekolah amik Grab Car sampai umah Umi..
Ada senior aku hantarkan kitorang by Grab Car sampai umah Umi..
Petang giler baru mak aku amik..
Balik memang lapar giler ar..
Sebab tu mak aku masakkan Roti Banjir Telur Pecah ni..
Sib baik stok Roti Canai Frozen ada jer..
Kari frozen pun ada..
Layannnnn





Roti Canai Frozen ni lah selalu jadi penyelamat time lapar..


Mak aku yang masakkan..
Panaskan atas kuali tanpa minyak..
Sampai garing dua- dua belah..
Haaaa...hari ni mak aku dah x pakai kuali hitam tu
Dah guna kuali putih..
Tapi mak aku still x puas hatu..
Mak aku cakap masak ngan kuali hitam tu lagi cantik..
Mmmmm...yer lah.....


Jangan lupa buat telur 1/2 masak..
Sebab xde alatan yang macam kedai mamak tu
Mak aku just rebus telur..
Maknaku cakap masuk telur dalam air hingga tenggelam telur tu
Pastu rebus..
Bila nampak mendidih terus tutup api..
Pastu buarkan 1 minit telur tu terendam dalam air panas tu..
Lepas seminit cepat- cepat basuj dan terus pecahkan...
Tapi mak aku cakap sebab x berhati- hati
Kuning telur tu jatuh atas garfu kat pinggan..
Maka pecah lah kuningnya yang 1/2 masak tu..
Jadilah Roti Banjir Telur Pecah..

2 comments:

  1. Sangat bagus penulisannya.. mudah diingat dan dibaca ... http://idblackwalet.com

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terima Kasih..
      Sekadar catatan diary saja...
      hehehehe

      Delete