Sunday 30 July 2017

MEE SUP BEBEBOLA AYAM

Homemade Chickenball Soup Eith Noodle..
Tu kata orang kampung nenek aku la...
Hahhahs...


Kalau omputih cakap ni Mee Sup Dengan Bebeola Ayam Buatan Sendiri...
Hahaha...omputih tu mesti dah lama bermastautin kat Malaysia tuh..!
Selalu mak aku masak camni makan ngan spaghetti or pasta
Tapi kalau masak mee kuning ni selalunya mesti sebab Mak Ismail yang bagi Mee Pok Lan..


Lately ni suka lak tengok AFC Chanel..
Korean Food Made Simple.
Orang Korea meati wajib ada Kimci..
Sup...
Makan ngan ramen...
Huh terlior do...!
Tapi dapat makan  Mee Sup Bebola Aym ni pun dah syukur...
Cuma ni bukan la hari ni nyer...
Hari ni makan Nasi Beriani...
Mak aku kuar tadi..
Balik mak aku beli Nasi Beriani..
Beriani Daging untuk kakak..
Beriani Kambing untuk aku...
Huh...sodap do....
So ni nyer entri Mee ni bukan la hari ni nyer ...
Whatever pung layannnnnnn...

MEE SUP BEBELOA AYAM...mak aku
1 paket mee kuning
@ 1/2 paket spaghetti direbus lembut
1kentang
1 carrot
1 tomato
5 cawan air
garam secukup rasa
1 kiub ayam( jika suka)
20 biji bebola ayam- HOMEMADR CHICKENBALL kat sini

Bahan Tumis:
1 bawang besar
2 bawang putih
2 sudu minyak

1. Siapkam Bahan Tumis...
     Bawang besar dadu halus bersama bawang
     putih..


2. Buat chickenball...Tengok KAT SINI...
    Dadu kentang,tomato dan kentang


3. Panas minyak dan tumis bawang dadu


4. Jika ada tulang- tulang ayam masukkan dan goreng sekejap sebelum masukkan kentang


5. Masukkan air...Jika guna kiub ayam...masukkan biar larut


6. Masukkan carrot dan tomato dadu.
    Bila mendidih baru masukkan bebeola ayam
    dan masak hingga bebola timbul.
    Sesuaikan rasa dan jika nak terus makan
    boleh terus masuk mee kuning yang sudah
    dibasuh.Biar mee lembut sikit dan terus
    hidang dengan hirisan daun sup daun bawang

***. Sesuai juga dimasak bersama meehoon....
        Kuey Teow...dan sebarang pasta...

No comments:

Post a Comment