Friday 21 July 2017

MEE SUP AYAM CARIK

Mee Sup Ayam Carik..
Sebab apa nam dia carik
Mmmm..mak aku kata sebab ayamnya dicarik-carik..
Carik tu macam dikoyak-koyak la
Hahaha..macam-macam nama la mak aku ni..
Kata mak aku sajer jer nama tu macam-macam sebab nanti kalau nak cari dalam list x la susah


Mee Sup Ayam Carik ni menu dinner semalam
Cam biasa la..
Kalau dah masak untuk makan dah pukul 6 petang xkan nak panggil lunch
Walaupun sebenarnya sebab belum lunch..
Memang lapar ar
Hahaha...aku ni x pernahnya sebut kenyang kan..A
Asyik laparrr jer..
Padahal kat kantin sekolah dah makan..
Break sebelum koko pun dah makan..
Tapi sebab hari ni 1st day ABC memang lagi cepat lapar ar..
Tadi lak mak aku amik lambat skit..
Bukan lambat banyak pun..sikit jer heheeee..
Selalu kuar dari gate sekolah mak aku dah ada ..
Tapi hari ni..
Kuar gate siap leh makan ice cream bagai baru mak aku sampai..
Heee


Balik umah cam biasa la..
Perut aku ni ..
Kalau sampai umah jer mesti lapar....


Mak aku cakap nak masak nasi boleh..
Tapi lambat la..
Perut aku ni memang perut Melayu...nak nasik juga
Tapi aku pujuk perut aku...
Hari ni jadi perut Korea jap....
Makan Mee
Perut Cina ke..
Perut Jepun ke..
Hari ni jer...
Sebab mak aku just masak Mee Sup Ayam Carik ni..
Cam biasa juga...
Mak aku akan masak Mee kalau mak Ismail yang bagi mee kuning..
Mak Ismail la selalu bagi mee kuning brand Pok Lan tu..
Mee tu sedap..
xdelah colour merah kalau masak mee kari
Rasa dia pun sedap..



Tapi sebab dah sedap...
Perut ni setuju jer
Hahahaha...perut lalang
Naper perut lalang
Haaa....lalang tu kira cam x tetap pendirian ar..
Ditiup angin ke kiri...kekirilah dia
Ditiup ke kanan...kanan lah dia..

MEE SUP AYAM CARIK

1 paket mee kuning Pok Lan
1 keping dada ayam
5 cendawan
1pokok daun bawang
1/2 batang carrot
1 sudu rempah soto
1/2 bawang mesar dadu halus
2 hiris halia
2 sudu minyak
5 cawan air
garam

1. Siapkan bahan-bahan

2. Rempah Soto POWER...Mak Ismail juga yang selalu bagi stok ..x pernah putus...Semoga Allah murahkan lagi rezeki Ismail dan keluarganya...


3. Mee Pok Lan...juga mak Ismail yang bagi
   ELOKNYA namakan Mee Sup ISMAIL la kan....
Hahahaha


4. Panaskan minyak dan tumis bawang serta halia
    Masukkan pula isi ayam yang dipotong besar
    Masukkan juga cendawan.
    Masak hingga nampak kecut


5. Tambah rempah soto dan air sebanyak 5 cawan.
    Biar mendidih  baru masukkan carrot.
    Sesuaikan rasa dan masukkan daun bawang & terus tutup api



6. Keluarkan isi ayam dan carik-carikkan isi ayam tersebut




7. Jika nak terus makan,boleh terus masukkan mee kuning yang sudah dibasuh dan masak sekejap hingga mendidh dan mee lembut



8. Jika nak lambat lagi nak makan....masak kuah asing-asing dan bila nak makan cedok sup anggaran semangkuk dan panaskan dlam kuali.Masukkan mee dan biar mee lembut sedikit baru dimasukkan dalam mangkuk dan hidangkan..

Kalau nak masak banyak...Masak sup asing dan hidangkan dengan mee kuning yang dicelur dan di toskan..supay mee x terlalu kembang dan benyek

**** Mee yang dimasak dalam dalam kuah sup lebih sedap dan sebabti berbanding mee yang dicelur kuahnya dituangkan berasingan...


2 comments:

  1. kirim salam mak..menu mak awak masak semua nampak sedap2..humm..bestnya kalau aunty pandai masak cam mak awak

    ReplyDelete
  2. in sha Allah...
    Alhamdulillah..
    Kadang ada juga yang mak kiter masak x menjadi..
    Yang x menjadi tu..mak kiter cakap xyah la share..hahahaha..
    anyway thanks aunty mas

    ReplyDelete