Thursday 19 January 2017

UBI KELEDEK REBUS- BEKAL HARI RABU

Keledek Rebus...
Keledek Jepun...
Bekal aku hari Rabu..
Naperr...??
Pelik..??
Xyah nak buat muka pelik...
Memang aku bawa bekal Ubi Keledek pun...
Klu orang kampung nenek panggil Sweet Potato...hihihi
I likeeeeeee..!!!!
Sweet...smooth...
Aku ngan mak aku jew bawa bekal Ubi Keledek Rebus ni...


Bekal mak aku dah masuk beg..
Ni bekal aku...
Abang off..masak sendiri
Kakak xnak...makan luar
Kakak ngan abang x suka ubi keledek rebus ni..
Abang ngan kakak orang bandar...x makan keledek rebus..
Abang orang Ipoh...kakak orang Kajang..
Bandar la tu..
Aku orang kampung ....lahir kat KL jew...
Hahaha...

 Keledek Jepun ni  sedappp do..!!!
Manisss..
Yang aku lagi suka tu sebab dia xde la benang-benang dalam isinya..
Hihihi...benang tu fiber dia yang kacau time kita makan dia sibok nak sangkut celah gigi tu..
Kalau keledek Jepun ni memang xde mender alah tu ..
Feel skit nak makan..
Tapi siang tadi tu aku cuma sempat makan seketol jer keledek ni..
Sebab hari ni ada Kem Pengawas..
Dari pagi sampai petang..
Start hari ni Rabu sampai Jumaat petang..
Masa break tu aku sempat makan seketol jer sebab rushing...
Tu pu aku belasah makan ngan kulit-kulitnya..
Hahahaha..
Ingat nak sambung makan time lunch..
Tak tahu lak yang sekolah sediakan lunch untuk semua Pengawas..
Nasi Putih,Ayam Masak Lemak Cili Api,Sayur...Air..
Pergh...
Nampaknya esok ngan lusa xyah la aku bawa bekal sebab makanan disediakan...
Lagi satu bestnyer ada Kem Pengawas ni sebab bila x masuk kelas xdelah homework yang melambak ter..
Kelas aku lak memang ramai pengawas,
Yang tinggal kat kelas berapa kerat jerk..
So,cikgu pun just suruh dorang wat kerja sendiri jer..
Sib baik xde cikgu tinggalkan soh wat homework..
Hahahahaa...gelak jahat..


Keledek rebus ni,mak aku cakap just masuk dalam rice cooker..
Isi air kasi tenggelam..
Press button cook...
Biar jer mendidih dalam 1/2 jam..pastu tambah sikit garam.
Pastu....
Check la tengok...
Kalau cucuk ngan garfu tu rasa lembut jer...
tandanya dak empuk...
Mak aku cakap kalau nak double kompiden...
Patahkan seketul keledek tu..
Kalau nampak dalamnya macam keras lagi tu belum empuk.
Kalau senang nak patahkan & dalamnya warna sekata lembut..
tu dah masak..
Terus off plug & toskan airnya..kasi kering
Hmmmm...nak rebus keledek pun rasa macam susuh jer...
Ish...tetiba teringat..

KELEDEK PANGGANG ROSEMARY macam kat sini....

Dah lama mak aku x masak camtu..
Hmmmmm...minggu depan boleh..??

2 comments:

  1. Kesian nya dik cella..punya sebuk x sempat makan..siap dgn kulit kulit lagi..he..he
    Apa pun ubi jepun ni memang manis,sedap..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Heee...
      Tu ar...tapi kat Kem tu cikgu cakap kalau sx ssmpat tu bukan swbab sebuk,tapi sebab x pandai urus masa...huhuhu..
      Sib baik hari ni balik awal sikit

      Delete