Wednesday 11 January 2017

AYAM MASAK CABAI BEKAL HARI ISNIN

Ayam Masak Cabai...
Haaa...request dari aku ni ..
Sebab x puas makan masa mak aku masak hari sabtu tu..
Dah tulis entri pasalAYAM MASAK CABAI kat sini....



Dalam bekas jernih tu,biasa la bekal abang..
Abang kan xnak bawa tupperware....takut lupa nak bawa balik nanti mak aku bising..
Abang hanya nak bawa dalam bekas tu sebab kata abang xnak amik resiko...
Haaaaa...ayattt..!!!!
Sebenarnya mak aku masak semua ni pagi-pagi buta lagi..
Haaa...ada ka pagi yang celik?
Hihihihi..
Mak aku memang masak awal pagi sebab kakak dan abangpun memang bawa bekal..
Kata mak aku ni untuk bekal lunch abang ngan kakak...
Lagipun nanti petang time semua dah balik kerja..
Aku pun dah balik sekolah dah ada makanan nak dimakan..
Cuma sekarang ni mak aku cakap akan masak 1 lauk jer setiap kali...
Mmmm...kalau camtu yang pastinya ayam la...sebab abang x makan ikan...


Ni kakak nyer bekal...
Getah tu untuk ikat plastik lauk tu la...
Kalau ikat awal-awal mak aku kata nanti takut cepat basi sebab lauk masih panas..


AYAM MASAK CABAI...resipi nenek
1/4 ekor ayam
1/2 cawan minyak
Garam & serbuk kunyit
1 pokok daun bawang
1 sudu teh gula

Bahan Blend:
15 cili kering- buang biji & rebus lembut
1 bawang besar
5 bawang putih
1 ketul kecil kunyit
1 ketul kecil [anggaran besar ibu jari) lengkuas
1 batang serai

1. Ayam digaul garam kunyit dan goreng hingga masak..x perlu garing..
2. Tinggalkan minyak goreng ayam dalam kuali anggaran 1/4 cawan dan tumis bahan blend hingga naik minyak..
3. Masukkan semula ayam yang sudah digoreng dan kacau rata..
4. Tambah sedikit gula untuk seinbang rasa
5. Sesuaikan rasa garam gulanya dan tutup api.
6. Tabur daun bawang hiris



Petang...masa balik tengok ada lagi lauk ni dalam kuali..
Mmmm....abang ngan kakak just sarapan roti kot pagi tadi..
Kalau orang bawa bekal ni..
& sarapan pun lauk ni...mau x dah licin ni..
Dah la tadi kat sekolah aku asyik teringattttt jer lauk ni...
Aku x bawa bekal nasi ngan lauk ni..
Aku just bawa bekal sandwich jer...


Ulam ...
Daun selasih....
Kunyit Muda
Pucuk Petai Belalang..
Mak aku yang cakap daun tu daun selasih...aku x tau nama..
Kunyit Muda tu mak aku yang makan..
Apa rasanya..?
Mmmmm..aku x makan...mak aku jer yang makan..
Kata mak aku rasanya sedikit pedar..
Pedar tu apa..?
Mmmmm mak aku kata makan dulu baru tahu..
Mmmm..tq jer lah...hihihihihi
Yang tangkai panjang,daun halus2 tu aku tau la...Pucuk Petai Belalang..
Sebab aku selalu gi petik pucuk petai belalang tu kalau time nenek datang sini..
Pokok Petai Belalang banyak kat tepi court footsal tu...
Ni pun mak aku petik kat situ juga...
Aku suka buah petai belalang yang isinya besar-besar2..
Rasa cam petai biasa juga...
Sedap makan ngan nasi..
Tapi masa nak petik Pucuk Petai Belalang tu...buahnya semua tinggi..
Mana ada galah kat situ...
Huhuhuhu...

1 comment:

  1. Emmm....dapnya..nk try buatlh...😋😋😋

    ReplyDelete