Thursday 12 January 2017

SPAGHETTI GORENG PEDAS-BEKAL HARI RABU

Bekal Hari Rabu..
Haaa...dah xde food container yang abang selalu bawa..
Abang cakap bekas tu jatuh kat jalan..
Hmmmm...patut la abang xnak bawa tupperware pun..
Nasib baik bekas tu "tippuware.."
Kalau bekas Tupperware memang kena bising ngan mak aku la...
Tapi sebab dah xde stok bekas tu lagi dah kat umah..
Mak aku terpaksa la isi juga dalam bekas Tupperware..
Bekas yang biru tu abang nyer la...
Jangan x bawa balik tau abang..!!!
Nanti kalau mak kiter bising...bukaan abang sorang jer yang kener..
We all yang xde kaitan ni pun kena tadah telinga jugak tau...
Abang ngan kakak ok lagi gi kerja sendiri-sendiri..
Ni...haku ni yang memang mak aku hantar sampai pintu pagar sekolah...
Jenuh nak tahan telinga..
Dah la nak gi sekolah kena lalu 11 traffic ligh..
Buatnya semua 11 traffic light tu merah....
Huh...merah lagi telinga I tau..!!!!!!
Hihihihihihi..


Hari Sabtu hari tu mak aku dah masak Spaghetti Goreng Cili Api Berapi tu...
Sedappp...tapi hari Sabtu hanya kakak dan abang yang bawa bekal tu..
Aku kan cuti...
Mak aku pun x bawa bekal sebab kursus & mak aku kata maknan disediakan..
So,semalam aku request la nak bawa bekal Spaghetti tu lagi..
Tapiiii....aku buat double request..
Nak juga ada sosej banyak-banyak...
Mak aku x marahhhhh...!!!!


Bekal mak aku..
Extra oregano....
Bekal aku,abang ngan kakak, cam biasa la mak aku akan bungkus dulu ngan plastik ikat getah..
Baru masuk dalam tupperware..
Takut ada kesan berminyak..
Aku lagi la sebab Kelas Abad 21 kan kena usung beg tawaf keliling sekolah...
Hahahaha....
Mak aku nyer xper la...letak atas seat kereta jer...
Pastu boleh makan kat bilik sendiri...
xde sapa kacau...x risau nak tumpah...minyak bagai...


Resipi sama jer macam KAT SINI...

Judjust sikit sebab buat 1 paket hari ni..
Juga tambah sosej

SPAGHETTI GORENG PEDAS BERAPI..
1 paket pasta vermecelli / spaghetti
10 batang sosej- rebus dan potong jejari
1/4 cawan minyak masak
1 sudu teh garam
1 sudu besar oregano kering
1pokok daun sup

Bahan Blend:
1 1/2  cawan ikan bilis dibersihkan
2 bawang besar
5ulas bawng putih
15 cili padi


1. Siapkan bahan..
2. Blend bawang besar,baeang putih,ikan bilis dan cili padi
3. Masak air hingga mendidih dan rebus 1 paket spaghetti  anggaran 5-7  minit..Kalau guna spaghetti tambah sikit lagi masa kerana spaghetti lebih besar saiznya..
4. Sementara merebus pasta,panas 1/4 cawa minyak dan tumus bahan blend hingga naik minyak..MAsukkan juga,garam
5. Masukkan spaghetti yang direbus tadi..x perlu tos..terus je cedok dengan penyepit dan terus nasukkan dalam sos cili padi dalam kuali
6. Masukkan sosej dan gaul rata beberap minit hingga sebati dengan sosnya..
7. Tutup api dan tabur daun sup yAng dicincang..

No comments:

Post a Comment