Tuesday 17 January 2017

KEK PERMAISURI- BEKAL HARI ISNIN


Kek Permaisuri..
Haaa...bukan cup cake ke..?
Mmmm...mak aku yang cakap tu namanya Kek Permaisuri..
Mak aku cakap masa aku dah siap masak kek ni ..
Masa mak aku baru sudah mandi aku suruh mak aku rasa kek ni..
Aku cakap ni Chocolate Chip Cup Cakes
Tapi mak aku cakap ni namanya Kek Permaisuri..
Kata mak aku kalau zaman mak aku sekolah kek ni dipanggil Kek Permaisuri..
Kata mak aku resipi dan cara buat kek ni ada dalam buku Sains Rumah Tangga Tingkatan 2..
Haaaa....zaman aku ni dah xde subjek tu..
Yang ada masak-memasak ni dalam subjek Kemahiran Hidup...


Kek Permaisuri ...
Aku yang masak..
Haaa...jangan x caya plaks...
Tapi kalau nak x caya jugak....aku bukan boleh paksa suruh percaya pun..
Yang penting mak aku percayakan aku..
Kakak pun kena percaya juga sebab kakak tengok aku yang masak kek ni..
Semalam petang nyer projek aku..
Aku nak buat kek ni pagi lagi,tapi sebab nak siapkan homework ,aku pospon buat petang..
Petang senang sikit nak buat sebab dapur dah x bz..
Kakak tengah tengok TV sambil pasang henger baju..
Mak aku ...Zzzzzzzzzzzz...
Haaaa...baru senang sikit nak baking...mak aku dah Zzzzzzz...
Hihihihihi....
Kalau mak aku tengok,nanti banyak sangat pok pek nyer...
Syyyyyyy....


So ,hari ni Isnin semua pun bawa bekal yang aku masak lah...
Haaa...vangga do...!!!!
Aku bawa 8 biji..
Yang 6biji penuh ngan coklat chip dalam tupperware pink tu nak makan ngan kengkawan & BFF aku waktu rehat..
Lagi 2 aku bubuh dalam plastik nak makan kat kantin masa pagi..
Bekas hijau yang ada 3 ketul tu mak aku nyer...
xde coklat chip sebab mak aku kan x suka coklat chip..
Tapi ada juga beberapa biji coklat chip terjatuh juga dalam tu...
Bekas kuning ada 6 biji tu kakak nyer..
Abang nyer...??
Haaaa..abang nyer kek tu dalam plastik jew..
Sebab tupperware abang isi ngan nasi..
Abang bawa 2 bekal la....
Nasi & kek ni..
Abang xper kat tempat kerja abang,abangkata memang sediakan Air Milo free untuk staff..
Waaaa...sedapnya ..
Kalau kat sekolah ada air milo free kan best..
Hihihihihihi...





Tengok lah paper cup tu pun macam2 colour ..Macam2 saiz ..
Ada besar,ada kecik..
Sebab tu jer yang ada dalam laci kabinet..
Warna pink ada beberapa jer..
Warna biru pun ada sikit..
Warna kuning pun sama
Interframe warna pink sebab tu jer yang cantik sikit...
Hihihihihi...



Sebenarnya aku guna resipi  mak aku untuk Butter Cake jer pun..
Patutnya kek tu bakar dalam loyang bula or 4 segi jer..
Tapi sebab aku yang buat...
Ikut suka aku la nak bubuh dalam paper cup kan..
Hwa..hwa..hwa....
Aku just guna resipi Marble Cake
MACAM KAT SINI...
Cuma aku skip serbuk koko..
Sebab aku cari x jumpa...
Pastu tukar nama jadi Kek Permaisuri la...
Sebab mak aku cakap ni Kek Permaisuri..
Heeee.....





KEK PERMAISURI
1 ketul butter
1 cawan gula icing
2 cawan tepung naik sendiri @gantikan dengan ( 2 cawan tepung + 2 sudu teh baking powder)
5biji telur
1sudu esen vanila
1/4 cawan susu cair
chocolate chips- untuk hiasan


1. Masukkan butter & gula dalam mixer & mix hhingga putih
2. Masukkan esen vanila & telur satu persatu .
3. Masukkan tepung berselang seli dengan susu cair.
4.Panaskan oven 170"
5. Susun papercup dalam acuan muffin.
6. Isikan 3/4 adunan dalam setiap papercup
7.Bakar selama lebih kurang 20 minit...
- Aku setting timer 20 minit memang elok-elok jer masak cantik..

3 comments:

  1. Tahniah dik cella berjaya buat kek permaisuri.zaman makcik ogy dulu pun memang kek permaisuri masuk dlm pembelajaran wajib.terus teringat zaman sekolah...insyaallah akan dicuba.terimakasih perkongsian resepi.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hehehe....
      Kek dobo-dobo jer boleh la...
      Apapun TQ sudi baca...

      Delete
  2. 1 ketul maksudnya beraapa cawan ?

    ReplyDelete