Tuesday 24 January 2017

AYAM MASAK KICAP REMPAH SOTO

Ayam Masak Kicap Rempah Soto...
Mak aku cakap masak kicap biasa jer..
Masak Kicap Pedas tu...
Tapi masa n mak aku masak tu..bau diaaaa.. huh,satu KL bau..hahaha..
Mak aku kata sebab guna Rempah Soto Power..
Kata mak aku Rempah Soto Power tu mak Ismail yang bagi ..
Mmmmm...mak dia memang selalu bagi macam- macam pun..
Mayonis,Sunquick,Sos Tiram,Minyak Bijan,Kopi,Tepung Goreng segera,Mee Pok Lan,Bawang,Kentang bagai pun mak dia selalu bagi..
Paling banyak mak Ismail bagi Ten Uncang dari UK...United Kingdom...
Masa kakak dan abang dia study kat sana dulu..
Mak dia memang baik sangat...
Dulu masa aku sekolah rendah mak Ismail selalu bagi duit time birthday aku ..
Mak dia suka bersedekah .
Mak aku kata..agaknya sebab tu kot adik beradik Ismail tu pandai- pandai semuanya..
Rempah Soto ni mak Ismail bagi minggu lepas..
2 bungkus besar...
So,mak aku cakap rempah tu juga boleh buat masak kicap ..
Mmm...tapi memang sedap do....!!


AYAM MASAK KICAP REMPAH SOTO..
1/2 ekor ayam- potong dan gaul garam kunyit
2 biji kentang - potong wedges
1 sudu besar rempah soto power
2 sudu cili kisar
1 bawang besar
2 bawang putih
3 hiris halia
5 cili kering- gunting serong
1/2 cawan kicap manis
1/2 limau nipis
1/2 cawan minyak
garam secukupnya
Dain sup daun bawang




Ni la Rempah  Soto Power...Opkos mak Ismail yang bagi...

1. Goreng ayam dan kentang hingga masak.

2. dadu halus bawang besar,bawang putih dan halia

3. Tinggalkan minyak dalam kuali anggaran 4 sudu dan tumis bawang besar,bawang putih halia dan cili kisar.
Masak hingga naik minyak dan garing.


4. Masukkan Rempah Soto Power..


5. masukkan ayam dan kentang serta kacau rata..


6. Tambah 2 cawan air .Seusikan rasa dengan garam dan masak hingga pekat berminyak.
    Tutup api dan perah limau.
    Siap...
   

2 comments:

  1. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam...heee..dah lupa rasa dia sebab dah lama..
      Tapi hari ni mak kiter masak Gulai Kicap Ayam..
      Kuah cair macam sup tapi kicap...sedap

      Delete