Tuesday 17 January 2017

MASAK CABAI TELUR

Masak Cabai Telur...
Bekal abang untuk hari Isnin..
Merangkap juga lunch aku..
Aku x bawa bekal ni sebab dah bawa bekal Kek Permaisuri entri semalam tu
Abang bawa 2 bekal la..
Kek Permasuri pun abang bawa..
Nasi lauk Masak Cabai Telur ni pun abang bawa juga..
Mak aku cakap dah macam orang nak gi berkelah..
Haahahaa...


Masak Cabai Telur ni ada citernyer..
Mak aku cakap hari Ahad tu malas nak gi pasar sebab hari Ahad kan orang ramai..
Lagipun kan Ahad tu awal pagi lagi mak aku dah masakkan Spaghetti Curry tu..
So dah pukul 11 baru mak aku gi kedai nak beli ayam
Mak aku suruh aku gi kedai mamak tu..
Tapi aku memang malas la nak gi kedai tu sebab kalau weekend cam ni..
Compom ramai mokcik kepoci...
Nanti semua pakat pandang jer anak dara ayu macam aku ni ..Hihihihi...
Pastu pakat bisik-bisik..
Aku boleh berburuk sangka tau...!!!
Orang berbisik nak pilih aku buat menantu pun ,aku boleh berburuk sangka cakap dorang ngumpat aku..
Kih..kih..kih...

Lastly dah pukul 11 mak aku gi juga .
Kata mak aku nak beli ayam untuk stok hari Isnin nyer bekal abang.
Tapi pukul 11.30 tu mak aku balik bawa Roti Gardenia,tepung,telur dan sabun basuh jer..
Kata mak aku ayam habis..
Mamak tu cakap pekerja dia dah 4x gi amik stok ayam ..
Pun habis juga..
Mak aku cakap ,mamak tu bagitau....minggu ni semua orang pakat beli ayam jer..
Sebab ikan mahal..
Pastu mamak tu suggest mak aku suruh beli 10 ekor ayam..
Aik...kata ayam dah habis..?
Hahahahaha...mamak tu bagi 10 biji telur suruh mak aku bawa balik simpan sampai menetas jadi ayam...
Huhuhuhuhu... lawaks la sangat..!!!!
Tapi mak aku termakan juga cakap mamak tu..
Beli juga telur tu..
Cuma mak aku kata x sempat nak tunggu jadi ayam.....


Bekal lunch  untuk abang..
Nasi bajet..
Lauk telur jew..hahahaha..
Tapi berbaloi kot abang belasah sampai 3 biji telur sorang dia...!!!
Tapi balik petang tu masa nak lunch..
Lunch la sangat dah pukul 5.30...hahahaha
Mak aku goreng palk ikan masin & sayur kacang panjang..
Mmmmm...licinnn..
Siap kena tambah telur goreng lagi...
Yang sebiji tu kena goreng hingga kuningnya keras sebab kakak x makan telur kuning yang cair...
Itupun dah goreng keras pun kakak makan putih telur jew...kuningnya kakak bagi aku..
Kakak takut terken.....tuttttttttttt kot...hihihi
Sedap do sesekali makan lauk telur...
Feel ooo bila kuah dia gaul plak ngan ikan masin...kunyah kacang panjang krup-krap-krup..
Huh...lagi sedap dari ayam...!!!!


MASAK CABAI TELUR..mak aku
6 biji telur
1/2 cawan minyak
1 sudu teh garam
1 sudu teh gula
daun sup daun bawang

Bahan Blend:
10 cili merah
1 bawang besar
2 bawang putih
1batang serai
3 hiris lengkuas
1 ketul kecil kunyit

1. Panaskan minyak  dan buat telur mata kerbau semua telur tu.Boleh biar kuningnya cair atau masak .
2. Baki minyak goreng telur ditinggalkan agak2 1/4 cawan dan tumis bahan blend hingga naik minyak.
3. Tambah garam,gula
4. Masukkan telur yang digoreng mata kerbau dan kacau perlahan supaya tidak hancur.
5. Sesuaikan rasa dan taburkan daun sup daun bawang

** Pesan mak aku:
     Untuk dapatkan telur mata kerbau yang licin x melembung....masukkan telur dalam minyak yang sederhana panas dan masak perlahan-lahan...boleh adjust kuning tu nak cair atau masak keras.

    Jika suka telur mata yang kembang bergelembung masukkan telur dalam minyak yang lebih panas..

*** Masak Cabai Telur juga boleh terus pecahkan telur dalam sos sambal yang mendidih perlahan.




2 comments:

  1. Sedap sambal telur ni...makan nasi panas panas,tuang kicap sikit.favorite anak makcik ogy ni.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betullla..
      kiter pun suker letak kicap...
      mmm dap mmmmm

      Delete