Tuesday 17 January 2017

RESEPI LEPAT LIAT UTARA

Lepat Liat...
Kuih dah beberapa minggu dah ni...
Mak aku masak untuk minum petang
Ada dalam draff...
x perasan x klick publish...

Kuih Lepat Liat ni mak aku cakap kuih favourite mak aku..
Aku pun suka tau..
Sebab sedap..
Liat..lemak...manis...
Macam dodol..
Mak aku cakap kuih ni famous kat kat kampung nenek masa bukan puasa..
Tapi mak aku kata mungkin sekarang dah x ramai orang buat sebab bulan puasa ramai orang suka beli jer kat Bazar Ramadhan..
Mak aku jer kot...yang x minat nak gi Bazar Ramadhan..hahaha..
Kat tempat aku ni bersepah Bazar Ramadhan,
Tapi mak aku tetap masak juga kuih dan lauk kalau bulan puasa..
Kata mak aku supaya menjadi kenangan aku, abang ngan kakak bila dewasa nanti..
Mmmmm....aku pun malas nak gi Bazar Ramadhan time bulan puasa...
Aku sayang tidur...hihihihi..
Abang jer yang rajin gi Bazar Ramadhan tu tima balik KL ..
Kalau kat kampung pun sama..
Tiap hari abang akan gi Bazar...
Walaupun mak aku dah masak lauk,kuih bagai..
Alasan abang nak gi beli Air Tebu & Murtabak..
Hmmmm....pandai jugak abang cari reason..
Sebab abang tahu AIR TEBU & MURTABAK tu mak aku memang x reti masak...
Sebenarnya abang tu nak gi cuci mata tengok aweks kat Bazar tu kot..
Kah..kah..kah...
Ops...dah citer puasa plak...
Sambung balik pasal Lepat Liat ni..
Mak aku dak banyak kali dah pun masak kuih ni..
Banyak kali juga dah masuk entri..

boleh tengok LEPAT LIAT KAT SINI...

SINI PUN ADA...

Cuma yang x best tu bila ada yang amik gambar dalam entri Lepat Liat tu bubuh dlam entri dorang..
Gambar tu plak,gambar mak aku kottttttttt...
Mak aku do...!!!!!
Dah tu plak xnak bubuh link yang betul ke blog haku nih..
Mmmmm.....
Kan lebih elok kalau letak link yang betul ke blog ni...kan...kannn...kannnnn...
Xper lah...semoga ilmu tu dapat dikongsi kepada orang lain juga...
Bukan rugi apa-apa pun....
Jom sambung  citer Lepat Liat ni lagi..
Berapa kali buat pun Lepat Liat ni tetap sedap ..
Tetap aku suka...
Cuma yang kali ni mak aku cakap ,mak aku dah sukat santan & kurangkan sikit lembik tu supaya senang sikit nak bungkus...
Tapi still liatttt....
X berubah rasa pun...
Tiap kali buat lepat ni,tipa kali tu juga mak aku cakap boleh letak inti kelapa putih campur garam ,tapi aku ngan kakak memang x suka kalau ada inti kelapa tu sebab mengganggu nak makan..
Kalau buat Lepat Pisang pun kakak siap pesan jangn letak kelapa banyak..kacau nak makan...
Dah x suka tu macam-macam cari keburukan  kan..
Kalau suka tu..macam-macam juga cari sebab nak puji..
Kan..kan..kan..
Macam manusia juga..
Kalau kita suka...semua nampak baik...
Kalau x suka tu..ada jer kan...
Kan...kan...kan...Hihihihihi

LEPAT LIAT RESIPI NENEK
2 cawan tepung pulut
1 cawan dark brown sugar- yang berkualiti tinggi supaya x berpasir
3/4 cawan santan pekat
secubit garam
Beberapa keping daun pisang dipkoyakkan selebar tapak tangan
sikit minyak

Ni tepung pulut..
Jangan salah tepung beras pulak..
Haaa..nanti kuih keras x liat pulak..

Sebab guna brown sugar yang halus x berpasir ni...xyah masak gula nya..
Terus gaul dalam tepung jew..


Ni mak aku guna 1 cawan santan...agak lembik...
Kalau dah pro bungkus lembik camni lagi bagus..
Cuma kalau masih amatur ,mak aku kata baik kurangkan sikit santannya..
Tapi mesti santan PEKAT...bukan cair..
So, sebab nak bagi adunan tu senang nak bungkus mak aku tambah tepung..
Kat resipi atas dah kurangkan sukatan santan jadi 3/4 cawan dah...

Sapu minyak masak pada daun pisang

Ambil adunan anggaran sebesar buah limau nipis...
Letak atas daun pisang.
- Adunan ni lagi lembik dari buah melaka tau...bukannya keras sangat walaupun dalam gambar tu nampak beketul cenggitu

- Kalau nak guna inti kelapa putih mentah + dengan sikit garam...Leperkan adunan dan letak inti ditengah..Bila gulung daun pisang tu inti dengan sendirinya akan berada ditengah

Golek-golekkan dengan kiri kanan daun pisang tu supaya memanjang...
-Jika terlebih panjang xper...lipat sikit daun pisang kedua-dua hujung tu untuk adjust..


Lipat kedua-dua hujung daun pisang tu..Buat sampai habis..
Kukus selama lebih kurang 15 minit...

Nak tahu kuih dah masak ke belum..
Ambil 1 kuih dan buka..
Guna sudu untuk kerat kuih tu tengok dalamnya..
Kalau dah xde rupa tepung yang mentah tadi..
Kalu dah nampak berkilat tu masak dah la tu..

**Kuih ni memang lembik dan kurang liat masa panas-panas
   Bila sejuk baru liat dan cantik berkilat...

No comments:

Post a Comment