Monday 2 January 2017

KURMA AYAM BERTELUR

Kurma Ayam Bertelur..
Bukan ayam tu yang bertelur..
Kurma tu yang ada ayam & telur..
Lauk Tahun Baru 2017..semalamm..
Lauk tahun baru..Asam Pedas Nanas & Kurma Ayam Bertelur ni untuk abang la yang x makan ikan..
hmmmm...abang dah balik ni memang mak aku kena masak ayam la hari2..



Kan mak aku masak awal pagi lagi sebab nak gi kemas bilik & kakak plak nak kuar ngan kak Nurul..
Masa aku bangun mak aku tengah siap nak masak Kurma Ayam..
Ada rempahbkurma...kentang..bawang..halia...mmm...apa lagi ntah..
Tapi naper ada telur?
Haas...mak aku cakap telur tu mak aku yang nak makan..
Kata mak aku kalau dolu2 kenduri kahwin pun orang masak kurma telur..
mmm......
Jujurnya....
Jujurnya.....
Aku memang x suka lauk kurma...
Ayam ke..daging ke..
Telur lagi la not my taste.....
Tapi kalau kambing...
Heeeee...aku makan jugak la...hihihi..

Lastly...bukan takat ayam...
Telur tu pun abang belasah juga...
Abang kan hantu kurma..
Kitorang semua fokus kat Asam Pedas jer..


KURMA AYAM BERTELUR...mak aku

5ketul ayam
2 biji telur rebus
2 sudu rempah kurma
2 biji kentang
5 cili padi hijau
3 cili kering hiris
1 bawang besar - belah 8
1/2 biji limau nipis
1/2 cawan santan pekat + 2 cawan air
Garam & sikit gula

Bahan Tumis
1/4 cawan minyak
2 bawang
2 bawang putih
5 hiris halia
1 kayu manis
5 buah pelaga
2 bunga lawang
5 cengkih
1 daun pandan

1. Siapkan bahan- bahan..
2. Panaskan minyak & tumis bahan tumis
3. Masukkan rempah kurma dan biar hingga naik minyak
4. Masukkan ayam dan biar mendidh sekejap
5. Masukkan kentang dan santan..
6. Biar mendidih dan kentang empuk.
7. Masukkan telur,cili padi..cili kering dan garam serta secubit gula.
8. Biar mendidih dan sedikit pekat..
9. Tutup api dan barulah diperahkan jus limau nipis serta kacau rata..

No comments:

Post a Comment