Friday 20 January 2017

DAGING MASAK CABAI- BEKAL HARI KHAMIS

Daging Masak Cabai...
Haaaa...lately ni mak aku asyik buat Masak cabai jer...
Mula dengan Masak Cabai Ayam kat sini...
KAT SINI pun....
The latest Masak Cabai Telur...


Mak aku kata sebab dah semua pun suka Masak Cabai..
Lagipun mak aku kata kalau masak lauk camni...
xyah masak sayur..
Sebab dah tambah Kentang dah dalam tu..
Siapa nak sayur hijau just amik daun salad or timun jer dalam peti ais tu..
Zaman GST ni mak aku cakap kena jimat...
Hmmmmm...yer lah...huhuhuhu..

Ni dinner mak aku....
Dinner ker kalau baru pukul 6 petang..
Lepas amik aku kat sekolah,terus balik..sebab hujan..
Yang pelik tu kat sekolah panas..
Sampaiverea rumah aku hujan lebat giler..
Mmmm...logik la kan...sebab sekolah aku jauh
Sampai rumah kakak pun dah balik ketja dah pun..
Mak aku ajak semua makan..
Tapi sebab aku masih kenyang minum petang kat Kem Pengawas,aku xnak makan lagi..
Kakak pun cakap dia dah makan kat tempat kerja..
So ,mak aku makan sengsorang
Lauk Daging Masak Cabai,ikn Masin,Ulam Kobis Mentah & Ulam Pudina...
Air Kopi O...sebab hujan..
Lastly,aku ngan kakak yang berebut Kopi O tu...
Hiihihihi..mak aku cakap orang dewasa jer minum kopi..
Tapi aku suka kopi....
So,remaja pun boleh minum kan..kan..kan..


Pukul 5.45 time mak aku kejut aku tu ...
Lauk ni dah siap mak aku masak...
Tu pun mak aku dah rebuskan daging tu malam tadi gi..
Cili pun mak aku dah blend sebelum tidur
Kata mak aku supaya cepat nak masak waktu pagi..
Buka mata jer dah bau harum satu rumah..
Gi mandi,solat,pakai baju,pastu melangut tunggu mak aku siap..
Mak aku cakap nak turun awal sebelum 6.30 sebab lately ni jem giler depan sekolah aku sejak jalan short-cut tu tutup.....
Hari tu pun mak aku benti kereta jauh giler dari gate sebab jem...
Huh berpeluh aku menapak dari bus stop tu...
Hihihi..jauh la sangat..!!!
Kalau boleh  mau jer aku soh mak aku drive masuk dalam sekolah..
Hihihihihi...banyak santek..!!!
Aku dah siap awal,mak aku la plak x cepat..
Hehehe..bukan lambat,cuma x cepat 
Baju,kain,tudung mak aku bagaipun aku dah siap gosok setiap malam sebelum tidur.
Dah tu plak sejak hari Rabu,Khamis & Jumaat ni Kem Pengawas..
Lagi la aku xyah gosok banyak sangat..
Pengawas kena pakai T-Shirt,Track Bottom & Sport Shoes..
Aku cuma perlu gosok baju mak aku jer malam-malam..
Aku siap sekejap jer...
Aku bukan kena pakai bedak lipstik bagai..
Sambil tunggu mak aku siap lah snap pic..
Guna handphone jer sebab malas nak kuarkan Camera Fuji kesayangan aku tuh...
Gambar just nak update My Diary ni jer...
Ala bukan gambar nak masuk majalah pun...
Kalau masuk majalah sanggup la aku bersusah payah nak edit bagai...
Majalah Sekolah aku boleh la..
Hihihihi.....

Bekal abang ngan kakak..
Yang turqoise tu abang nyer..
Tupperware kuning tu kakak nyer..
Aku nyer xde sebab Kem Pengawas tu dah sediakan makanan...lunch..
Mak akupun  x bawa bekal nasi..
Mak aku cakap hari ni x nak bawa bekal..
Kat bilik mak aku cakap dah ada stok Nestum,Biskut & minuman 3 in 1..


Cakap jer x bawa bekal..
Hihihihi...
Aku bawa juga Roti sosej ni..
Hihihihi
Yang Panjangggggggg tu aku nyer
Nak buat sarapan dalam kereta..
Yang 2 lagi tu untuk sarapan abang ngan kakak..

DAGING MASAK CABAI DENGAN KENTANG
1/2 kg daging-rebus dulu baru potong
3 biji kentang- potong wedges
1 cawan minyak
5 helai daun limau purut(jika suka)
Garam & serbuk kunyit
1 pokok daun bawang
1 sudu teh gula

Bahan Blend:
30 cili kering- buang biji & rebus lembut
1 bawang besar
5 bawang putih
1 ketul kecil kunyit
1 ketul kecil lengkuas[anggaran besar ibu jari)
1 batang serai

1. Daging yang dah direbus dihiris-hiris.Air rebusan jangan buang ,akan digunakan nanti.
2. Goreng kentanng hingga masak.
3. Tiinggalkan minyak goreng kentang  dalam kuali anggaran 1/2 cawan dan tumis bahan blend hingga naik minyak..
3. Masukkan air rebusan daging dan biar mendidih.
4. Tambah garam dan  sedikit gula untuk seimbang rasa.
5. Masukkan daging yang sudah direbus dan kentang yang sudah digoreng dan daun limau purut.
6. Sesuaikan rasa garam gulanya dan tutup api.
7. Tabur daun bawang hiris

** Kata mak aku kalau daging tu tidak direbus terlebih dahulu lagi sedap sebab semua bahan sebati dengan daging macam masak rendang.
Tapi sebab nak masak cepat waktu pagi...so daging direbus dahulu pada malamnya

2 comments:

  1. Dah lama x masak daging..mcm teringin lak...stok frozen memang ada...tunggu.
    Kopi o tak reti minum..
    3 dalam 1 tu..
    Tiap pagi minum..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hihihi...
      Mak kiter pun cakap selera kiter cam orang dewasa...suka kuih-kuih orang tua & minum kopi 0...hehehe

      Delete