Saturday 28 January 2017

ROTI CANAI TAMPAL TELUR GOYANG

Roti Canai  Tampal Telur Goyang..
Segelas Teh Tarik tu gambar kat calender..
Haaa klu Teh Tarik mesti lagi ngam...
Tapi yang betulnya tu...segelas Kopi O..
Sarapan pagi ni...
Pagi Sabtu....
Haaaa..dah seminggu hujan..
Hari ni dah cerah...
Sarapan kat mamak ke??
Mana ada....
Sarapan ngan my mak la...
At Home Sweet Home..
Hihihi kat umah la ..
Sarapan berdua jer ngan mak aku..
Abang & kakak off...dorang nak kuar jap lagi..
Nak sarapan kat luar ngan kengkawan...

Dulu-dulu kalau hari Ahad..selalu sarapan Roti Tampal kat gerai roti canai orang Nepal kat tepi pagar kuaters tu..
Sedap sangat kuah dia kat situ..
Tapi sekarang sejak DBKL dah buat operasi,semua dah kena roboh..
Selalunya time tu pun aku ngan mak aku jer..
Sebab selalunya hari Ahad,kakak ngan abang sambung tido...aku jer pukul 6.30 pagi dah sibok nak sarapan Roti Tampal tu...
Hari ni sarapan kat umah pun berdua juga ngan mak aku..
Abang ngan kakak sarapan kat luar plak
Kakak yang nak kuarnyer...
Kakak kata nak jumpa kawan- kawan UiTM dia kat BRJ..
Abang yang hantar...
So,sarapan la berdua ngan mak aku..
Mak aku masakkan Roti Canai Tampal Telur Goyang...
Macam mana Telur Goyang tu...??


Macam ni laaaaa....
Haaa..nampak x ...
Telur tu bergoyang-goyang...
Ni pun aku adjust dengan penuh carefull nyer untuk mak aku snap pic ni...
Takut egg yolk tu terpecah....



Aku angkat memang control la takut egg yolk tu pecah..
Kalau dah pecah...dah x panggil goyang dah..
Akan jadi Roti Tampal Telur Meleleh la plak..
Mmmm...sedap juga nama tu...lagi best klu ada cheese...
Mmmmmm..
Nak soh mak aku beli cheese lak la pasni..
Buat Roti Tampal Telur Cheese Meleleh...
Itew Next Time...!!
Now..Just Roti Canai Tampal Telur Goyang..
Cooked by my mom...
Tampal tu yang by my mom..
Roti Canainya by Kawan Brand's..
Haaaa...Roti Paratha Frozen..
Roti Paratha tu mak aku cakap seerti dengan Roti Canai..
Ada orang panggil Paratha,
Ada orang panggil Roti Canai..
Tu mak aku yang cakap arrrrr....
Macam gak Pengat Labu..
Ada yang panggil Serawa Labu..
Yang aku tau orang Singapore memang panggil Roti Canai ni sebagai Roti Paratha...
Sebab kawan aku orang Singapore yang cakap camtu...
Akubx cakap arrrrr....
Hihihi....

ROTI CANAI TAMPAL TELUR GOYANG..

Guna Roti Canai a.k.a. Roti Parata Frozen...
Mak aku memang suka beli Roti Canai ni ngan Chapati....Kadang buat bekal..
Kadang mak aku roll ngan telur dadar..
Kadang roll ngan salad & patty chicken...picit msyonis...nyum3...


Ni la Roti Paratha tu yang belum dimasak...
Baru kuar dari paket...
Sejuk beku...


Panas kuali...xyah letak minyak..
Terus letak Roti Paratha yang sejuk beku tu...
JANGAN defross...terus masak masa tengah beku tu..Kalau dah lembik susah nak adjust..
(kalau dah lembik,frozen semula sampai keras,baru digunakan)


Bila nampak permukaan roti dah mula hilsng beku..terbalikkan..


Masak kedua- dua belah hingga nampak garing..
Kemudian angkat..
Ulang proses yang sama ikut seberapa yang diperlukan..


Panaskan 1 sudu teh minyak dan  pecahkan telur.HATI-HATI supaya kuningnya x pecah.
API mesti perlahan



Bila nampak putih telur mula membeku,terus telangkupkan sekeping Roti Canai yang dah dimasak tadi..


Jolok sudip dibawahnya dan terbalikkan.
Masa memasak ikut kepada nak kuning telur tu cair atau masak keras..

Kalau nak kuningnya masak keras..biar lama sikit..


Aku suka yang kuning telur tu cair dan bergoyang dalamnya..
So, masa putih telur masih ada lagi yang belum beku..cepat- cepat tampalkan Roti Canai dan cepat- cepat jolok sudip bawahnya dan terus angkat...

Taraaaaaaa....kuningnya tergedik- gediks...
Hihihihi...


Hidang dengan Kari Ayam...
Haaa...bila masak Kari Ayam...???
Biasa la setiap kali masak Kari atau sambal,mak aku akan asingkan semangkuk untuk frozen..
Kari hari ni mak aku frozen masa masak kuah Roti Jala beberapa hari yang lepas..


Bungkus saiz sekali makan jer...
Sebab bila dah defross..kena terus makan @ panaskan..Pastu JANGAN frozen semula dah..
Sebab tu kna bungkus saiz sekali makan jer..
Stok Kari @ Sambal Frozen ni selain untuk makan ngan roti canai...ia juga untuk cicah lempeng @ cucur kembong..
Mmmmm...dap.....mmmm...

2 comments:

  1. Sedapnyerr roti canai tampal...goyang goyang gitu..
    Aunty pagi ni breakfast roti canai banjir..tapaw..lagikk

    ReplyDelete
  2. Roti banjir pun kiter suka..
    Kalau banjir sprcial yang letak telir setengah masak 2 biji tu lagi la....pergh...

    ReplyDelete