Thursday 26 January 2017

KARI SALMON UBI KELEDEK


Kari Ikan Salmon Ubi Keledek..
Lauk yang paling banyak kali mak aku masak kott...
Sebab kepala Salmon tu favourite mak aku..
Isi Salmon favourite aku la...
Sebelum ni banyak la entri Samon sebab masa abang ngan kakak dok asrama memang mak aku selalu masal salmon...
Grill,goreng,steak...
Mmm  sedapnya Salmon..
Tapi sekarang mak aku cakap dah mahal giler dah salmon..huhuhu..
Bestnyer kalo masak lauk ni xde sapa nak rebut..
Aku ngan mak aku jer..
Abang x makan ikan..
Kakak x suka Salmon..

Kari Salmon Ubi Keledek..
Paling sedap kalau kari tu semalam nyer..
Pastu lauk lain yang BFF ngan kari ni is salted fish..
Haaa salted fish omputih cakap ikan masin la..kih..kih..kih..
Kalau kari yang nenek masak ...mmm memang the best la...
Kari mak aku pun cedapppp..
Heeee...
TIPS MASAK KARI YANG SEDAP ADA SHARE KAT SINI....


Kepala Salmon ni memang favourite mak aku..
Kalo time gi belanja barang dapur..memang aku yang akan gi cari stok kepala ikan ni kat tempat ikan tu..
Aku suka isinya yang wana oren tu..
Kata mak aku ikan ni xde kat Malaysia.
Ni ikan import dari Norway..
Norway tu kat ner..??
Haaaa tengok peta dunia la..
Lagi satu mak aku cakapbikan ni hanya bertelur di hulu sungaivyang airnya bersih serta sejuk..
Hulu tu kat ner..?
Mak aku cakap hulu tu permulaan punca sungai kat kawasan pergunungan..
Bila menetas anak- anak ikan salmon akan berenang mengikut aliran sungai kehilir menuju ke laut dalam..
Kata mak aku lagi specialnya Allah jadikan ikan salmon ni menetas di sungai air tawar dan hidupnya diair masin,laut.
Lagi ajaibnya..time nak bertelur ikan ni akan berenang melawan arus untuk kembali semula ke hulu sungai.
Ikan- ikan ni boleh melompat memanjat kawasan air terjun yang tinggi untuk balik kampung halamannya..haaaaa gigihnya ikan- ikan salmon tu nak meneruskan kemandirian hidupnya...
Heee...ulang balik Sains sekolah rendah dulu.
Tapi yang paling aku geram bila tengok beruang-beruang dah tunggu sepanjang sungai...nak makan salmon yang melompat dan berenang tu..just nganga molot time salmon lompat..huh nampak la beruang tu tu gigit isi salmon yang oren fresh tu..huhuhu..
Sib baik ikan dan beruang tu dalam TV jer..
Hahaha...citer macam live jer kan..
Nak live cemana dah ikan tu xde kat Malaysia.
Mak aku la yang rajin tengok Nat Geo Wild..
Tapi kalau documentary pasal salmon ni..
Wajib aku joint tengok..
Mak datukkk...aku pun dah jadi mak nenek la..
Bila scroll atas...
Panjanggggggg nyer dah aku tulis...
Membebel dah ngalahkan Teacher Tan dah ni..
Haips...tap Teacher Tan tu cikgu kesayanga aku tau..
Walaupun dia kuat bebel tapi aku suka..& jangan x caya yang aku ni murid kesayangan Teacher Tan...muah3..
Ish..bebel lagi aku ni..
xper esok coti...boleh tulis banyak..
Time cuti ..Sabtu Ahad ke..aku akan tulis banyak- simpan dalam draff...
Pastu set la kat Schedule...
So,time tido..balik kampung ke,gi sekolah ke...entri akan kuar sendiri...
Cuma nak kemaskan  label tu aku masih fail...xleh nak edit..berterabur..
Tolonggggggh...huhhhu


KARI SALMON UBI KELEDK

2 ketul ubi keledek-potong2
1 kepala solmon + isinya
10 cili padi
sedikit belacan
2 asam keping
4 cawan santan cair
1/2 cawan santan pekat
3 sudu serbuk kari ikan
1/4 cawan minyak
garam secukup rasa

bahan tumis:
3 bawang merah hiris
3 bawang putih hiris
1 sudu teh halba campur
1 tangkai daun kari

Potong ikan...kupas keledek..


Panas minyak & tumis semua bahan tumis hingga harum..satu KL boleh bau ooooo..hohoho


Masuk rempah kari yang dah dibancuh dengan air..


Masak hingga garing dan naik minyak..tambah garam


Masukkan ikan dan gaul rata supaya sebati dan ikan setengah masak..

Masukkan keledek ..


Tambah air atau santan cair...

Masak hingga mendidih dan ubi empuk,baru masukkan asamnya


Cam biasa tips nk bagi kuahnya naik minyak..
Masa tengah menggelegak tu,perlahankan api jadi paling kecik dan biarkan beberapa minit..
Magic...!!
Kuah akan naik minyak...
Kalau x menjadi..bukan salah aku...hihihi

4 comments:

  1. ikan salmon ... akak tak pernah masak lagik dik cella ;)
    nnti nak carik kat giant

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betull..kat Giant banyak Salmon...
      Kiter ngan mak kiter suka salmon...sedap..tapi nenek ngan Achik Pakcik semua x suka..dorang cakap lemak sangat..Goreng garing pun kiter suka. .

      Delete
  2. Mengancam betul kari salmon ditambah keledek manis...tapi aunty x pernah beli dan tak pernah makan..seakan akan ikan patin ye dik cella..

    ReplyDelete
    Replies
    1. aunty..
      ikan ni ada sisik halus-halus...isi dia warna oren tu bila masa boleh kopek selapis- selapis...mak kata rasa isi dia macam ikan terubuk...tapi kiter x tau ikan terubuh...hehehe

      Delete