Monday 2 January 2017

MEE GORENG BEKAL

Mee Goreng Bekal.....ke..Bekal Mee Goreng?
Mmm...
Apa2 lah...
Mee kuning tu cam biasa la..
Kat umah aku ni memang mak aku x beli mee kuning sebab guna spaghetti jer ganti mee..
Tapi kalau ada masak mee tu mesti sebab mak Ismail yang bagi Mee kuning..
Semestinya Mee Pok Lan or brand Ibu Halimah..
Sebab ni Mee Goreng untuk sarapan pagi tadi dan bekal kakak
Mak aku dah siap tuangkan air Teh O nak bagi suam supaya kakak senang nak minum..
Tapi kakak x minum jugak pun...
Sebab dah lambat..
Hmmm...kitorang semua cuti hari ni..
Sekolah pun cuti lagi..
Tapi kakak kerja..


 Mak aku cakap ni Mee Goreng Dobo-dobo jer..
Haaa...cer baca ulang2 banyak kali..
Hahaha...aku tak cakap...

MEE GORENG BEKAL DOBO- DOBO
1 bungkus mee
5 batang sosej- rebus & hiris
1 keping dada ayam
1 cawan kobis hiris
1/2 batang carrot- hiris panjang
2 sudu kicap manis
sikit garam
1 pokok daun bawang
1 pokok daun sup

Bahan Blend
3 cili merah
1/2 bawang besar
2 sudu sos tiram
3 sudu minyak

1. Panaskan minyak & tumis bahan blend hingga naik minyak.. Tambah isi ayam & sosej
2. Masukkan carrot dan kobis dan silit garam
3. Masukkan mee yang sudah dibasuh dan ditapis.
4. Tambah sikit air dan kicap..
5. Masak hingga mee lembut dan perisakan..
6. Sesuaikan rasa dan tabur daun sup daun bawang



Bekal kakak...
Sebab mee goreng...
Kalau spaghetti...mihun & yang minyak2 mak aku kata kena bungkus dalam plastik ikat kemas2 baru masuk dalam tupperware..
Nanti nak makan baru buka tuang dalm bekas dan ... makan!!!


Ikat kemas2...supaya x berminyak..
Pastu..kalau bekal makanan berminyak ni mak aku akan boh sekali kitchen towel or tisu dapur tu...
Haaa...lepad makan dah lap molot bagai...
Jangan lupa buang segala sisa makanan dan lapkan bekas tu jangan bagi berminyak..
Hmmm...agaknya kalau boleh isikan axion & span...mau kot mak aku boh skali dalam tu suruh cuci siap2..hihihihi...

No comments:

Post a Comment