Friday 2 March 2018

SAYUR PUCUK MANIS + BETIK vs AYAM REMPAH KARI TELUR MASIN

Sayur Pucuk Manis vs Ayam Remapah Kari Telur Masin..
Panjangnya nama makanan ni
Hahaha...memang la panjang sebab ada 3 lauk tu..
Bukan 1 lauk ...
Itupun ada nama lauk yang dah diringkaskan namanya...
Kalau x lagi la panjang...



Sayur Lemak Putih Pucuk Manis Campur Betik..
Haaa...ni nama sayur ni...
Sayur fav mak aku kot..
Aku..?
Aku mana suka kalau Masak Lemak Putih..
Kalau Masak Lemak Cili Api aku suka la...
Masak Lemak Putih ni ..
Kalu mak aku masak memang mak aku ngan kakak jer suka
Aku ngan Abang x suka...
Aku x suka sebab rasa dia macam manis macam x kena nak makan ngan nasi..
Mak aku ngan kakak aku tengok feel jer kalau makan..tapi aku cannot go
Tapi yang hari ni nyer kakak memang x makan la
Sebab hari lauk ni semalam nyer citer
Semalam kakak gi daftar kolej ngan kak Ziha.
Kakak cakap gi daftar..hantar barang & balik
Pastu kakak cakap nak terus gi kerja..
Last2 minutes dah nak habis cuti sem kakak dapat offer kerja untuk beberapa hari..
Mak aku soh kakak terima jer..
Rezeki la tu...dah orang nak bagi kerja..nak bagi upah...
Mak aku cakap kadang rezeki bukan datang waktu kita minta..
Tapi Allah bagi waktu kita perlu..
Mak aku lak ada kursus kat Jalan Duta
Aku mereput kat umah..
x gi sekolah..
Sebabnya mak aku kursus..
Hahaha...tu alasan aku pada cikgu
Alasan sebenarnya aku malas nak gi sebab semalam raptai sukan..
Aku nak majuk ngan cikgu Rumag Purnama..
Dah elok2 pilih aku untuk pelari..
Dah hari2 gi training...
Last2 aku kena jadi  reserved jerk..
Kuciwa la aku...
So...semalam ngan hari ni aku xnak gi sekolah..
Biarlah cikgu pilih orang lain terus..
Padan muka cikgu..
Padan muka aku..!
Hahahaha...


Sib baik jugak mak aku xde la balik lewat sangat..
Aku memang tengah lapar..
Sebab pagi mak aku cakap x sempat nak masak sarapan..
Mak aku soh masak jer apa yang ada dalam peti ais..
Aku just goreng fries..masak maggi goreng ngan crabstick jerk..
Tapo still lapar lagi...
Tengah verangan nak masak apa lagi..
Pukul 2 mak aku dah balik..
Mmmm...selalunya petang  baru balik
Kslau kursus lagi la..selanya dah nak maghrib baru sampai..
Ni awal lak...?
Mmmmm...malas nak tanya..
Tapi bila sampai jer umah mak aku terus masak..
Mak aku cakap tempat kursus hanya sedia sarapan..xde lunch...
Mak aku pun lapar jugak rupanya..
Hahaha....
Biarkan mak aku masak..
Walaupun aku x masak ...
Tapi aku dah siap mop lantai..
Dah siap lipat semua kain baju dah...
Bukan nak kata la kan...
Kikikikiki....
Bila mak aku cakap nak masak
Sayur Lemak Putih Pucuk Manis..
Mmmm...aku dah pishang arrr...
Tu bukan lauk aku..

SAYUR LEMAK PUTIH PUCUK MANIS + BETIK
1 ikat sayur manis -
1/4 biji betik mengkal
2 cawan air
1/2 kotak santan
1 sudu teh garam
1 genggam bilis
1 bawang merah hiris
1 cili merah potong

1. Masukkan air,betik,bawang,bilis dan garam dalam periuk dan masak hingga betik lembut
2. Masukkan sayur pucuk manis,cili potong dan dan kacau hingga sayur layu
3. Masukkan santan
4. Sesuaikan rasa & siap


Sayur Pucuk Manis yang dah dilurut dari batangnya..basuh dan tapis


Batang sayur pucuk manis..
Kalau kat kampung nenek tumbuh bawah pokok getah jer
Kalau kat rumah baru pun nenek ada tanam
Tapi yang ni mak aku cakap beli kat CS
Haaa...yang ni aku x ikut mak aku beli..
Sebab tu aku x tahu..


Ayam Goreng Rempah Kari..
Haaaa....sib baik mak aku masak lauk ni
Kalau x memang aku kena goreng telur la sebab aku xnak Sayur Pucuk Manis tu
Mak aku cakap yam tu dipotong kecik2 sebab nak cepat defross
Sebab dah lapar


AYAM GORENG REMPAH KARI
5 ketul ayam - potong kecik
1 sudu teh garam
1 sudu teh serbuk kunyit
1 sudu teh serbuk kari ikan
2 sudu tepung beras
1 tangkai daun kari
1 tangkai daun pandan- potong2
5 cili kering
minyak untuk goreng

1. Ayam dipotong kecik2 dan digaul garam,serbuk kunyit,serbuk kari dan tepung beras.
2. Panaskan minyak yang banyak dan goreng ayam hingga garing...Jangan goreng sekali gus.Goreng ayam secara deep fry supaya garing.
Jika banyak goreng ayam beberpa kali hingga semua ayam siap dogoreng garing.
3. Setelah siap menggoreng ayam,barulah dimasukkan daun kari,daun pandan dan cili kering ke dalam minyak panas.Bila nampak garing baru masukkan semula ayam.goreng tadi dalam campuran daun kari dan gaul rata..angkat dan toskan minyak
** Daun kari,pandan dan cili kering hanya perlu goreng sekejap sahaja kerana ianya cepat rangup..jika lama akan cepat hangus.


Mak aku cakap patutnya perap dulu
Tapi kalau dah lapar..
xyah nak skema sangatnla
Goreng jerk..
Hahahaha...



Bau dia..???
Mmmmmmm.....harummm baq ang...!
Sebab ada daun kari + daun pandan



Daun kari..daun pandan dan cili kering..
Tak perlu bawang kerana bawang akan melembabkan dan membuatkan dedaun dan cili kering tidak rangup.


Kalau makan kat sesetengah restoran mamak jangan x tahu yer..
Cili kering dan daun kari tu lain charge tau..
Haaaa....sebab pernah makan lauk sama charge lain..
Citer tahun lepas..
Aku makan roti banjir special..
Opkos harga lain..
Kakak makan nasi separuh + Ayam Goreng + Kuah Kari
Mak aku ngan kakak amik potion yang sama..
Kecuali mak aku ada amik 1 cili kering + beberapa helai daun kari yang digoreng bersama ayam tu..
Air lain order..
Lain la harganya...
Tapi nàsi walaupun lauk sama..tapi harga lain
Haaa...kakak nyer rm6
Mak aku nyer rm6.50..
Hahaha....kalau tanya pun mesti la mamak tu cakap cili kering ngan daun kari tu kena charge sebab dia pun beli..
Bukan dapat free...
Moral or the story...
Kalau xnak extra charge...
Lain kali kalau makan kat mamak tu  JANGAN amik daun kari dan cili kering yang digoreng dengan ayam tu..
Lagi 1..kalau makan kat umah...sila habiskan daun kari dan cili kering dalam ayam goreng tu
Sebab ada harga tau..!!
Hahahahaha...
Aku rasa aku dah pernah citer tahun lepas..
Tapi aku x ingat apa tajuk entri tu..
Dah cari tapi x jumpa..
Heeeee...



Ops...ada lagi lauk..
Telur Masin
Lauk fav aku jugak nih..
Tapi aku HANYA akan makan egg yolk tu jer..
Putih dia aku aku x suka..
Mmmm...telur masin ni...
Kalau dapat makan ngan BUBUR KANJINLEMAK macam kat sini...
Mmmmm....dap mmm

3 comments:

  1. ayam rempah telur masin tu menarik dan menggoda
    sedapnya

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahahaha...
      kiter gang...
      Suka ayam ngan telur masin jer kan..
      Sayur tu x gang..

      Delete
  2. Assalamualaikum salam sejahtera warga group📢
    💐 Sy nk mintak tolong viralkan berita baik ni ye📢😉

    1) Ni berkenaan kisah hidup pesakit lutut kronik dan masalah saraf sendi2 dan juga kisah hidup pesakit kanser stage 1 sampai stage 4, pesakit asma kronik dan juga produk yg berpatutan harga nya tapi kesannya setanding ubat harga mahal ribuan ringgit.

    2)Dah ramai yg sembuh dengan penawar herba beliau. Kanser yg sudah merebak ke organ-organ lain pun boleh diubati insya Allah.☺👍🏻

    3)Pengamal perubatan herba ni dah banyak pengalaman berdepan dengan pesakit2 kanser,sakit saraf,sakit lutut dan asma. Ramai yg dh pulih.

    4)Mcm2 kanser blh rawat termasuk leukimia,paru2,limfoma dll.


    5) Puan Rasmani Binti Md Noh psakit lutut kronik yg terpaksa jalan mengesot esot atas lantai dan klau cuba berjalan secara berdiri boleh dengar lutut berbunyi bunyi tulang yg sangat sakit. Hendak masak terpaksa gunakan kerusi sebab xmampu berdiri lama2 dan lepas 6 hari minum dah mampu berjalan lancar dan saraf kaki dah tak tegang dah. Mampu masak berdiri semula. Kesan sangat cepat baru 6 hari minum.

    Sy share melalui pengalaman sy sendiri yg mengikuti perkembangan pejuang2 kanser ni....sy sendiri pun guna produk die (jus herba) dah 5tahun setia walaupun sembuh terus juga minum sebagai supplement.

    Jadi skg ni sy rsa perlu share berita ni buat semua supaya masih ade harapan bg mereka yg tercari2 penawar kanser yg tepat .💪🏼

    ▪Adik Luqman -kanser GIST-Anoerectal Tumor
    Skg sudah sembuh dari kanser.
    ..........................................................................
    ▪️Pn. Hayati Abd Hamid- Pensyarah Kanan UITM, kanser payudara stage 4.
    Skg dh sembuh dn shat walau pon pernah diberitahu oleh doktor yang beliau hanya mampu bertahan 1 tahun saja untuk hidup. Beliau setia dengan jus herba ini selama lebih 6tahun.
    Beliau mengarang sebuah naskah/buku yg mengisahkn pengalaman beliau sepanjang perjuangannya melawan kanser dengan mengambil jus herba ini sebagai salah satu rawatan alternatif (nk buku nti blh order)
    Terkini (2020): Beliau pernah ditemuramah dlm rancangan Selamat Pagi Malaysia di Tv1 menceritakan tentang perjuangan beliau menempuh kanser dari tahap 4 hinggalah sembuh.
    ………………………………………………………………………....
    ▪Adik Izzat b.muhd Ariffin ,kanser Burkit Lymphoma stage 4 sekarang dh sembuh
    Guru nya memberitahu beliau x pernah nampak seperti pengidap kanser tahap 4, kerana sentiasa nampak cergas dengan pengambilan jus yang memberi tenaga dan merawat.Beliau mengambil jus herba ini dr kanser tahap 4 sehingga sembuh.
    ..........................................................................
    ▪Puan Musriharni pesakit asma kronik sejak kecil yang terpaksa menggunakan healer setiap hari. Beliau juga pesakit gastrik kronik(GERDyang menyebabkan berangin satu badan sehingga terasa ke pinggang. Perut membuncit dan mengeras kerana terlampau banyak angin sampai sesak nafas dan anxiety akibat nya menggigil dan seram sejuk.
    Sekarang kesihatan Alhamdulilah semakin baik, gastrik dan anxiety dah takde dan asma pun tak perlu guna healer lagi. Paru2 dah elok semula.
    ..........................................................................
    ▪Puan Rohana Binti Ismail seorang yang cergas dan aktif dalam mendaki gunung termasuk gunung Kinabalu dan lain2 gunung di Malaysia tapi sejak sakit bengkak lutut, segala aktiviti lasak terpaksa dilupakan sehingga nk turun tangga di ofis pun terpaksa turun bagaikan ketam turun tangga sebab lutut bengkak. Setelah minum jus ini, dalam masa 1 minggu saja kaki beliau dah sembuh semula. Bengkak dah surut dan dlm msa 2 mingu saja mampu berjoging kembali, naik bukit dlm 8km jauh nya dah tak sakit2 dah lutut.
    ..........................................................................
    Call order wasap@call- En mohd zuhairi- 0174687570

    ReplyDelete