Thursday 29 March 2018

RESIPI SAMBAL HITAM PAHANG BY PAKCIK

Diary Cuti Sekolah minggu lepas ..
Hari Khmis tu we all semua balik lunch kat kampung...
Masak sesiap la...
Yang lunch menu ala Nasi Kak Wok tu..
Semua balik lunch kat kamoung kecuali Pokcik
Malam kan semua gi dinner umah Achik.
Menu dinner malam tu Pahang exotic food
Malam tu menu dinner semua special air tangan Pokcik..

Hanya Lemon Tea ninjer air tangan Achik..
Semua lauk by Pokcik
Pokcik buat MASAK LEMAK IKAN SALAI BY POKCIK...
Selain tu ada lagi makanan iconic Pahang yang Pokcik masak ...


Sambal Hitam Pahang...
Haa...ni la satu lagi makanan iconic Pahang..
Ada dah beberapa kali Pokcik masak Sambal Hitam ni dan kirimnpada abang bawa balik KL masa bulan puasa..
Tapi mungkin sebab bulan puasa banyak pilihan makanan....
So, aku x kisah sangat kat Sambal Hitam tu...
Tapi kali ni nyer Sambal Hitam Pokcik ..
Lain macam dia nyer seddappp...
Aummmm.....!!


Don't Judge Book By The Cover....
Haaa....itu cakap nenek aku.....punya kawan..hahahahahaha...
Jangan memandang pada rupa Sambal Hitam tu yang belomoih...
Tau x belomoih...?
Haaa...tu bahasa Kedah yang baru aku belajar..
Belomoih tu maksudnya comot dan selekeh la...
Haaa...nampak x mangkuk Sambal Hitam yang belomoih tu...
Itu tandanya Sambal Hitam tu memang ramai yang cedok la..
Kalau mangkuk tu suci murni....mmm
Walupun namanya Sambal Hitam...
Walaupun Sambal tu bukanlah Hitam- hitam Si Tampuk Manggis...
Tapi Hitam sambal tu mampu membuatkan nasi seperiuk tak cukup ooooo....
Kalau periuk tu kecik la..
Hahahaha

According my Achik...
Sambal Hitam nibdibuat menggunakan Jeruk Belimbing Buluh yang warna hitam ni
Jeruk ni Achik kata beli kat Pahang..
Kat Pahang memang ada jual Belimbing Jeruk yang warna hitam ni...
Achik kata belimbing tu asalnya belimbing buluh yang masam tu..
Mmmm...belimbing Buluh aku tahunla sebab maknaku selalu masak lauk guna belimbing buluh masam tu..
Tapi warnanya HIJAU..
Ada juga belimbing buluh warna Kuning..
Tapi yang ni Achik kata sebab dah direbus berjam- jam dan dicampur garam...maka rupanya sudah kecut ..warna nya sudah jadi hitam dan rasa dia masam- masam masin..
Achik kata Belimbing Buluh tu direbus dalam tin @ memang periuk khas untuk rebus belimbing..
Sebabnya periuk yang diguna untuk rebus belimbing memang akan rosak kesan tindakbalas belimbing tu...
Mmmm...dahsatnya..!!!


Ninla rupa Belimbing Jeruk hitam tu..
Achik kuarkan dari petibais untuk tunjuk pada kitorang...
Mak aku siap amik gigit2 macam makan jeruk asam..
Aku..?
Mmm...tengok pun aku dah rasa ngilu kat gigi..
Sebab aku x gunakan Sensodyne..
Hahahaha...iklan jap


Haaa...macam buah prune kan..
Malaysian Prune la...
Kalau buah Prune masam manis
Ni Malaysian Prune ni masam masin..
Sebab tu kena buat Sambal Hitam
Tapi buah Perun pun terkenal juga kta Pahang untuk campuir dalam Puding Raja
Haaaa...jangan hengat haku x tahu


Penuh 1 kuali Sambal Hitam Pahang by Pokcik..
Don't Judge Sambal By The Wok..
Hahaha...Live from kuali dowh..!!
Pokcik buat lubang katvtenagh ru supaya minyak sambal terkumpul ditengah kuali..
Lepas dah sejuk baru boleh masuk dalam bekas dan simpan..
Kalau masuk botol panas2..nanti sambal cepat rosak...
Kuali belomoih...hihihi suka plak aku guna perkataan belomoih ni...
Memang la belomoih...
Sebab masa mendidih memenag merecik la..
Kuali tu plak sebab dah selalu masak Sambal Hitam..memang sama nasib macam periuk rebus belimbing la...
Hari tu kat umah aku pun mak aku bising sebab kuali jadi corak peta x boley hilang sebab mak aku masak sambal tumis belimbing buluh dan aku ulang panaskan x kuarkan lauk tu dari kuali...rosak kuali..!

Ok..ok..xyah bising pasal kuali..
Kasi Crop sama dia...habis cerita..
TAPI.... x real la..
Dah x tahu pic apa dah plak..tanpa kuali..
Mmm....whatever lah...
Jom tanya resipi kat Pokcik


SAMBAL HITAM PAHANG resipi Pakcik
1/2 kg bawang merah- tumbuk
1/2 kg cili padi- tumbuk
1/2 kg asam belimbing jeruk- blend @ tumbuk
1/2 kg ikan bilis -
goreng separuh garing
& tumbuk kasar2
1/2 cawan minyak

1. Goreng ikan bilis separuh garing dan tumbuk bilis goreng tu kasar kasar..
2. Tumbuk bawang ..( kalau banyak kasi blend la...)
3. Tumis hingga nampak kering airnya..
4.  Masukkan cili padi tumbuk dan masak hingga  kering.
5. Belimbing juga diblend bersama air dan masukkan dalam bahan tumis
6. Masuk juga ikan bilis tumbuk dan masak dengan api sederhana sambil dikacau sampai kering dan berminyak

** Pokcik pesan
Kalau simpan dengam minyaknya lebih taham lama tapi  lama2 akan ada bau tengik minyak
Kalau buang minyaknya macam pokcik buat ni..
Kalau simpan dalam botol x masum peti ais lamaw akan naik putih atas sambal tu..buang lapisan putih atas tu sambal tu masih elok..
Kalau nak selamat dan tahan lama lagi masuk botol simpan dalam peti ais..


TAPI ....semua tu aku x sempat nak eksperiment sebab 4 bekas Sambal Hitam yang Pokcik bagi tu x sempat aku nak simpan...Hihihihi...
2 bekas bagi pada kakak masa hari balik tu.
1 bekas lagi memang dh clear malam tu jugak lepas balik daru Kedah.Mak aku just masak nasi ...goreng telur dadar..
Nasi panas2 gaul sambal hitam...cubit telur dadar...
Nyum..nyum....habis sebekas..
Lagi 1 bekas mak aku dah bagi syarat...HANYA untuk makan ngan nasi ...NO RATAH2




2 comments: