Sunday 11 March 2018

NASI LEMAK KUNING KEDAH.. BUAT BEKAL

Nasi Lemak Kuning
Sambal Ikan Bilis
Telur Rebus
That all...
Nasi Lemak Kuning Kedah yang aku sangat suka..
Walaupun masak di Key El...
Hehehe...
Nasi Lemak Kuning ni bukan sahaja penuh nostalgia untuk mak aku
Tapi sekarang kenostalgiaan tu juga sudah aku rasai...
Dah banyak citet pasal Nostalgi Nasi Lemak Kuning ni...
Ada yang dah citer
Kaitan dan kenangan pasal
NASI LEMAK KUNING SAMBAL IKAN KEMBUNG kat sini...
Citet lagi pasal nasi lemak tu dalam post  NASI LEMAK KUNING SAMBAL IKAN TONGKOL kat sini
Paling best yang  lates post  NASI LEMAK KUNING BUNGKUS SURAT KHABAR kat sini....
Sebab memang mak aku bungkus macam Nasi Lemak Kuning kat Kedah..
Sambal Ayam lak...
Memang sedapppppp sangatttt...



Sebab mak memang kalau makan Nasi Lemak Kuning kat Kedah kalau versi bungkus surat khabar..
Memang xde timun ..kacang bagai..
Hanya ada pilihan...
Sambal Bilis
Sambal Ayam
Sambal Sotong
Mmmm setiap kali mak aku masak Nasi Lemak Kuning ni..
Setiap kali tu lah aku rindu nak balik Kedah
Rindu nak beli Nasi Lemak Bungkus Surat Khabar...
Nasib baik juga mak aku boleh masak dan akan masak kebanyakan makanan yang aku nak...


Bekal Nasi Lemak Kuning...
Ada 6 pack Nasi Lemak Kuning
Hari Sabtu ...
Bekal sampai 6 packs..
Nak gi mana..?
Untuk Siapa.?
Haaa...sebenarnya semalam kitorang dah janji ramai2 nak gi Hari Usahawan SMK Teknik..KL
Sebab our ex classmate..Ng dah pindah sekolah tu
So..Ng pelawa kitorang datang sekolah dia untuk tengok sekolah dia...
Jumpa dia yang lebih sebenarnya...
Sejak pindah sekolah Teknik tu..duduk plak asrama..
Setiap kali sembang kat w/app group..
Ng mesti citer dia rindu kitorang..
Ng tu namanya Ng Wai Ying..
Ingat lagi masa form 1..Ng ni bapak anoiying giler..
Aku paling benci kat Ng ni sebab dia suka menyakitkan hati..
Mmmmm...nanti lah sambung citer tu...
Lepas jumpa Ng nanti ..
Boleh sambung citer lagu..
Hari ni citer Nasi Lemak Kuning dulu..
Ok..pasal bekal 6 packs tu
1 untuk bekal abang
1 untuk bekal kakak
3 packs aku bawa gi umah Umi Amirah..
1 pack mak aku nyer..
Mak aku cakap ada kursus.
Sebelum gi kursus mak aku hantar aku gi umah Umi Amirah..
Dah janji nak gerak ramai2 naik Grab..
9 orang campur 2 lelaki sebagai bodyguard..
Hahaha...mak aku dah pesan setiap gdab mesti ada sorang lelaki untuk duduk depan sebelah drive...
Kalau dolu sebelum Ng pindah sekolah... aku akan bagi syarat...Ng mesti kena naik ngan aku.
Sebab Ng tu body builder..
Rasa selamat la skit..hahaha
Mak aku bekalkan aku 3 packs Nasi Lemak Kuning ni..
1 mak aku soh sarapan kat umah Umi
Aku makan kongsi ngan Umi
2 lagi untuk adik Umi.
Shira ngan Haziq..
Umah Umi tu dah jadi 2nd house aku dah..
Kalau mak aku gi kursus kat luar balik petang @ malam...umah Umi la jadi Daycare aku..
Family Umi orang Sarawak..
Kalau katbumah dorang 1 family memang speaking Sawawak la..
Sampai aku dah boleh faham kalau dorang cakap bahasa Sarawak..
Tapi aku x reti la nak balas..
Hehehehe..


Bekal abang ngan kakak dalam kelambu..
Hahaha...mana ada..itu tudung saji la...
Aku ngan mak aku gerak awal pagi lagi
Pukul 7 dah gerak dah sebab mak aku cakap kursus pukul 8...
Nak hantar aku gi umah Umi lagi...


Sambal Bilis..
Mak aku masak malam lagi..
Masa aku tengah study..
Mak aku tengah masak Sambal Bilis ni.
1 rumah bau sambal ditengah malam..
Mmmm...mak aku cakap masak sambal sesiap
Supaya pagi nanti x rush sangat
Lagipun maknaku cakap kalau masak sambal awal2...rasa dua lagi sedap..
Macam juga masak kari
Cuma kali ni mak aku masak Sambal Bilis la
Selalunya mak aku buat Sambal Ikan atau Sambal Ayam..

SAMBAL BILIS..mak aku
1 mangkuk bilis - belah 2 dan bersihkan
1 bawang besar - hiris
1/2 cawan minyak
1 sudu teh garam
2 sudu gula melaka
1 asam keping
1 daun pandan

Bahan Blend
30 cili kering
1 bawang besar
5 bawang putih

1. Panas minyak dan tumis pandan bersama bahan blend hingga naik minyak
2.Masukkan asam,garam dan gula serra bilis tanpa goreng
3. Masukkan juga 1 cawan air dan biar mendidih hingga kuah pekat
4. Sesuaikan rasa






NASI LEMAK KUNING KEDAH..mak aku
3cawan beras( sebaikknya beras jenis nasinya lerai)
3 cawan air( ikut jenis beras)
1 sudu teh garam
1 sudu besar gula( opsyen)
1sudu teh serbuk kunyit( yang ni guna pewarna kuningvtelur star brand 1/2 sudu)
1 daun pandan simpul
2 sudu minyak+ 1 sudu merjerin

Bahan Tumis:
2 biji bawang merah keecil- hiris
2 ulasa bawang putih- hiris
1 batang kulit kayu manis ( anggaran 3cm)
5 biji buah pelaga
2 kuntun bunga lawang
10 bunga cengkih
1/2 sudu besar lada hitam biji
1 helai pandan digunting2

1. Panaskan minyak+ marjerin dan tumiskan bahan tumis hingga harum
2. Masukkan 3 cawan air( ikut beras). Kalau nak cepat..masukkan air panas baru mendidih
3. Tuang kan dalam rice cooker dan biar mendidih semula.Tambah garam,gula dan pewarna kuning
4. Semantara tu basuh beras dan toskan.
5. Bila air tumis dalam rice cooker dah mendidih baru masukkan beras dan pandan simpul..
6. Tanak hingga masak dan lerai2kan nasi semasa masih panas supaya terlerai cantik


Bahan tumis ni lah yang buat feel ni
Kalau time mak aku tumis tu
Memang penuh 1 rumah bau dia
Nak cakap bau 1 KL kang melampau lak kannn..
Hahaha...



Mak aku cakap kalau ori nasi lemak kuning kedah xde campur marjerin pun.
Tapi mak aku kata kalau dah ada stok marjerin ..campur jer skit kasi bau dia lagi harum


Ni la part yang paling aku suka
Bila dapat cium bau bahan tumis...
Heaven



Bahan tumis yang dah garing dituang dalam rice cooker dan + air,garam,gula pewarna


Masak sampai mendidih baru masukkan beras.
Mak aku cakap boleh jer terus masak tanpa didihkan air
Tapi kalau biarbair mendidih baru masuk beras..
Nasi lebih cantik dan xde la risiko nasi mentah atau lembik..
Mak aku cakap petua tu digunakan zaman berzaman untuk masak nasi kawah jika kenduri dan juga jika nak masak nasi dalam  jumlah yang banyak ...
Mmmm...tu kata mak aku la...
Aku dengar jer..
hihihi....


Kalau nak cantik dan sedap guna beras basmathi
Kalau dah xde ..guna jer beras bas hidup..
Hahaha....lawak la sangat tew..
Kkkikiki...



Dah masak makan la ngan sambal dan telur rebus
Hari ni nyer xdan nak bungkus ngan daun pisang @ surat khabar bagai
Sebab mak aku cakapnx sempat..
Nak ngejar masa .
Haaaa...kenapa perlu kejar masa...?
Sebab masa tidak menunggu kita...

13 comments:

  1. nasi lemak nie tak pakai santan yer

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yupp...mak kiter cakap nasi lemak ori Kedah camni..x pakai santan..tapi siyes sedap

      Delete
  2. tengok macam sedap hihi nak try...tq kongsi resepi

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hehehe...sedap...
      walaupun xde santan tapi sedap dia x muak...kiter suker...TQ AT....

      Delete
  3. saya dah try cara masak nasi kat atas ni.. nasi jd sbiji2 cantik.. trima kasih atas resepi yg mudah ni.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alhamdulillah..
      Kalau ilmu yang baik sebar2kan...
      Semoga menjadi pahala berterusan ...

      Delete
  4. Wahhh xde guna santan. Actually, sya pnh mkn msa kecik2 dlu. Masa tu orang jual blut plastik & surt kabar. Meresap habis smbal DLM nasi. Tp dh lupa rasa dia LMA dh xmkn dekat 20 thun. Tq ye share resipinya

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kannnnn.....
      Kiter boleh imagine sebab mak kiter pun pernah makan kat KEDAH...sambal dia memang berminyak bercampur nasi...
      Mmmm....kiter lak terliur nih...heeee
      Gud luck..semoga jiran sis noor juga dapat rasa..hahaha

      Delete
  5. Waaaa...nak try la. Macam bez ja resepi nasi lemak ni. Xpakai sntan. Harap2 mnjadi la. Doakan ya.. Tq share resepi☺

    ReplyDelete
    Replies
    1. Semoga Allah izinkan & menjadi dengan sedap ..kredit resepi by mak kiter..hee

      Delete
  6. kku. blk pendang mesti saya beli nasik lemak. kuning.. kku. ada. sambal. sotong lagi

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kan... Sedap dia lain macam nasi lemak kat foodcoirt depan petronas tu

      Delete