Saturday 31 March 2018

BUBUR NASI

Bubur Nasi
Hari Rabu nyer dinner...
Selalu mak aku masak bubir nasi jika aku ..abang atau kakak demam
Ni abang sihat jerr..
Kakak kat kolej la...
Aku pun sihat jer...
Siapa yang demam...?
Mmm...mak aku la yang demam..
Sejak hari Selasa memang tahu mak aku demam..
Tapi hari Rabu pagi mak aku cakap mak aku nak gi klinik sebab mata dah bengkak kerana sakit kepala..
Mmm...selalunya mesti migrain sebab stress..
Apa plak yang mak aku stress..
Petang ...masa amik aku balik sekolah...
Mak aku benti bawah pokok x boleh drive sebab sakit kepala..
Aku lak mana reti drive..
Tunggu dekat 1/2 jam juga baru mak aku boleh drive...


Sampai umah..
Mak aku cakap x masak nasi pun..
Just masak Bubur Nasi..
Kata mak aku doktor suruh makan makanan lembut sebab doktor cakap mak aku Food Poisoning..
Food Poisoning..?
Apa kaitan dengan sakit kepala..?
Ntah...mak aku cakap mak aku pun x tahu
Tapi doktor cakap Food Poisoning....
Mmm....pelik...
Tapi nak cakap pelik pun...
Sebelum ni mak aku pernah camtu jugak..
Doktor cakap mak aku ada makan benda kotor..
Doktor tu siap bacakan ayat Quran ..
Serammm ...!
Alhamdulillah dan nasib baik jer kali ni mak aku demam x lama..
Kalau lama jem la aku..!
Hahaha....


Aku suka kalau mak aku masak Bubur Nasi yang creamy camni..
Aku x suka kalau bubur nasi tapi nasi sebiji2 x hancur...
Sebab kalau bubur aku nak yang smoot jer lalu kat tekak..
Haaaa....baru feel makan bubur..
Mak aku cakap nak masak nasi Bubur yang creamy ada petuanya...


BUBUR NASI CREAMY ( 1/2 periuk)
1/2 cawan beras(untuk hasil lagi cream-guna beras wangi)
2 cawan air
Air panas secukupnya( masak air 1 kettle)

1. Cuci beras dan masukkan 2 cawan air (jangan masuk air terlalu banyak sekali gus...tunggu nanti tambah air panas)
2. Masak seperti masak nasi biasa..
3. Bila air mula kering..Kacaukan nasi laju-laju supaya beras jadi kembang.
4. Tambah air panas agak- agak 2 cawan..dan biar mendidih
   ( Tutup periuk tetapi sendal tutup periuk dengan sudip kayu supaya sedikit terbuka agar tidak meruap)
5. Setiap kali air mula kering..kacau-kacaukan  agak-agak seminit dua supaya nasi jadi  hancur
(Pastikan button "cook" sebab kadang bila air kering button akan auto warm)

 Setiap kali air mengering tambahkan dengan air panas yang baru mendidih supaya bubur kekal mendidih..
 Jika ditambah air sejuk akan membantutkan bubur mendidih..kerana suhu akan turun mendadak sebab air sejuk.
Haaa.....Creamy Porridge
Camni la yang aku suka...


Kalau dah Bubur Nasi..
Kena la ada lauk yang ngan ngan bubur...
Walaupun yang demam tu mak aku..
Tapi yang masak pun mak aku jugak la...
Heeeee....
Tapi mak aku cakao hanya masak bubur dan goreng bilis jer..
Lain2 semua xyah masak..
Ops...telur masin kena la rebus
Kalau masak nasi biasa kena masak lauk bagai..


Ikan Bilis Garing..
Krup3...
Aku suka


Lobak Masin Hancur..
Mak aku cakap sepatutnya gorebg dengan cili dan bawang baru kick..
Tapi sebab x boleh makan pedas...


Daun Sup Daun Bawang


Telur Masin...
Aku suka egg yolk jer...
Yang putih aku x suka..
Hee.....
Selalunya yang putih mak aku yang habiskan
Patutnya ada lagi..
Kacang Tanah Gorenv
Tapi mak aku cakap doktor x kasi makan kacang
Aku lak memang x suka kacang sebab takut jerawattttt...!!!


Semangkuk Bubur Nasi...
Haaa...mangkuk orang x demam..
Sebab tu lagi banyak..
Kikikiki....


Kacau rata2...
Slrupppp...
Arrrrr......
Brrrrr.....
Alhamdulillah.....

3 comments:

  1. sedap bubur.. tapi jenuh lah pakai rice cooker..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahaha...pressure cooker ada jer tapi kiter selalu tengoknmak kiter guna rice cooker..dah jadi multy cooker

      Delete