Thursday, 22 March 2018

PATIN TEMPOYAK POKCIK

Diary kat Kedah hari ke-4
Patin Tempoyak ..
Ikan Patin dari Pahang...
Fresh Catfish  from Pahang River
Catfish with Sour fermented durian paste...
Cooked by Pokcik...
Biar la grammer bersepah pun...
Haaa...jangan x tahu...
Pokcik pandai masak
Exspecially Pahang Exotic Food...
Like Patin Tempoyak...
Sambal Hitam Pahang..
Ikan Sungai Salai....
Achik kata kalau kat Pahang..
Ikan air tawar memang menjadi pilihan selera kebanyakan orang Pahang..
Antara ikan air tawar yang famous...
Ikan Patin...Ikan Kelah..Ikan Tengas...Ikan Sebarau...& ikan apa lagi ntah...
Mmmmm...aku memang x kenal ikan2 tu..
Ikan haruan..ikan puyu ...ikan keli aku tahu lah sebab nenek selalu pancing ikan- ikan tu..


Pokcik masak seperiuk besar Patin Tempoyak..
Untuk dinner..
Sebabnya Achik dan Pokcik semua baru sampai dari Pahang...
Setiap kali balik Pahang...
Perkara WAJIB Pokcik ialah bawa balik Ikan Patin  ..
Dan....dan.....
Pokcik akan mesak sendiri Patin Tempoyak..
Achik cakap memang Pokcik akan masak SENDIRI....
Orang laik TAK BOLEH masak sebab hanya Pokcim yang terror bab2 nak siang ikan patin dan nak masak ikan patin ni..
Because.... Patin Tempoyak is Pahang Icon Food .
Hahaha....Pokcik x caya kalau orang Kedah yang masak Patin Tempoyak sebab lidah orang Pahang lebih pekan merasa Patin Tempoyak ..nak banding lidah orang Kedah yang lebih faham rasa gulai a.k.a kari....
Kan...kan...kan...


Acik..Pokcik..Haikal..Aqil semua balik Pahang.
Masa kitorang sampai Kedah hari Ahad..
Hari Rabu petang baru dorang semua balik Kedah..
Sampai jer rumah waktu maghrib Pokcik terus masak Patin Tempoyak & ajak kotorang semua dinner..
So...selamat la malam tu mak aku cakap x payah masak dah..
Hahaha....
Haikal & Aqil x sabar2 nak makan nasi lauk Patin Tempoyak..
Sebab Achik cakap balik dari Pahang tu jem..
Lama dalam kereta mesti la penat dan lapar..
Dapat lak makan Patin fresh masak Tempoyak
Aku memang suka Patin Tempoyak...
Tapi hanya suka yang Pokcik masak sebab rasa dia lain dari kat kedai..
Lagi pun Pokcik memang terror beli dan masak Patin Tempoyak...
Cuma aku x sempat nak tengok rupa Ikan Patin Fresh  sebelum Pokcik masak...



Semangkuk Patin Tempoyak...
Seketul aku makan sorang...
Makan jimat2 sebab nak ratah lepas habis makan nasi..
Sekali......elok2 habis je nasi ..
Mak aku capai separuh ikan tempoyak dalam pinggan aku..
Huwaaaaaaaaa......
Mak aku cakap ...ingatkan aku x suka sebab x makan...
Huwaaaaaa......
Nyesallll....


Selain bawa balik Patin fresh..
Pokcik juga bawa balik MURTABAK FERY yang viral kat Pahang tu..
Ikan Salai pun adooo....!!
Tapi hari ni kiter citer pasal Patin Tempoyak dolu yer....
Sebab mak aku tengah gigih interview Pokcik pasal RESIPI  PATIN TEMPOYAK...
Ok...ni ori resipi from Pokcik..

PATIN TEMPOYAK..by Pokcik
1 ekor patin sungai
1 cawan  tempoyak
1 ikat daun kesum

Tumbuk:
30 biji cabai
1/2 gengam ( 2 sudu) garam kasar
1 ketul ibu jari kunyit

1. Ikan patin yang siap disiang dibasuh bersama sedikit tepung gandum dan bilas bersih..
2. Gaul potongan ikan patin dengan tempoyak
3.  Masukkan bahan tumbuk dan gaul sebati
4. Tambah air hingga tenggelam ikan
5. Jerang atas dapur dengan api perlahan  hingga mendidih .Tambah daun kesum
6. Bila kuah semakin susut dan ikan telah masak,sesuaikan rasanya.


**** PETUA POKCIK
-Jangan dikacau masa tengah masak Patin Tempoyak ni.....

-Api perlu sederhana supaya ikan x pecah
Biar jer mendidih hingga pekat

- Selepas kuah pekat dan nampak ikan masak dan kuah nampak surut baru dikacau dan sesuaikan rasa


No comments:

Post a Comment