Saturday 24 March 2018

KETUPAT PALAS vs RENDANG AYAM PENCEN

 Masih lagi Diary Hari ke-4 kat Kedah...

Ketupat Palas Cooked by Nenek...
Untuk sarapan hari Rabu..
Walaupun untuk sarapan pagi
Tapi hari Selasa malam nenek dah masak ketupat ni..
Daun Palas tu amik kat kampung nenek..
Tahu Pokok Palas..?
Aku ada citer pasal POKOK PALAS & KETUPAT PALAS kat sini



Mak aku lak masak Rendang..
Dah macam nak raya la....
Mak aku masak Rendang Ayam Pencen..
Ayam Pencen..?
Nenek kata Ayam Pencen tu asalnya ialah Ayam Telur...ayam yang dibela khas untuk keluarkan telur.
Tapi bila ayam2 tu dah tua ...dah x aktif lagi nak hasilkan telur ayam ..
Maka dipanggil Ayam Pencen..
Sebab ayam tu dah x kerja...
Hahahaha....ayam tu xde KWSP ke ...simpanan hari tua anda ...macam iklan tu...


Ketupat Palas yang nenek buat memang sedap..
Sebab guna Pulut Siam..
Nenek cakap beli kat Padang Besar..
Hati tu Achik post pic ketupat palas nenek masak
Sebab tu bila balik cuti ni aku minta nenek buat Ketupat Palas juga...
Baru la adilll kan...
Heeeee.....


Maka malam tu nenek pun memulakan proses buat ketupat...
Masak pulut dan santan...
Tapi aku x sempat tengok proses nenek buat ketupat tu..


Tengok2 dah siap nak rebus dah ketupat tu..
Tapi aku memang dah selalu tengok mak aku membuat ketupat..
Dah pernah post pasal  KETUPAT PALAS VERSI JANTUNG kat sini...

Haaa...cer carik ada 1 Ketupat Jantung ...


Ketupat Palas sedap makan dengam rendang ...kari pekat atau serunding ...
Kali ni mak aku masak Rendang Ayam Pencen
Cuma mak aku masak rendang merah..
Tapi aku lagi suka kalau mak aku masak Rendang Ayam Cili Api




RENDANG AYAM PENCEN
1 ekor ayam pencen
1 biji kelapa( 3 cawan santan)
1 sudu besar kerisik
1/2 keping gula melaka
1 sudu teh garam
1 asam keping
2 sudu minyak
3 daun limau purut
1 helai daun kunyit

Bahan blend:
15 cili kering
1 bawang beaar
2 bawang putih
3 batang serai- hiris
1 ketul halia
1 ketul lengkuas
1 ketul kunyit
1 cawan ait

1. Cuci ayam dengan tepung gandum dan bilas bersih
2. Panaskan minyak dan tumis bahan blend
3. Masukkan ayam dan santan
4.Masak hingga ayam empuk dan kuah pekat
5 Tambah asam,garam,gula melaka dan daun limau purut
6. Bila hampir kering, masukkan kerisik dan sesuaikan rasa
7. Tabur hirisan daun kunyit.



Ayam Pencen...
Ayam yang dah x kerja sedang berehat..
Hahahaha...
Mmmm...ayam ni aku yang pilih tau..
Haaa...sebab aku memang ikut mak aku masa beli ayam ni..
Selalu orang beli ayam kat pasar.
Tapi jangan x percaya...ayam pencen ni beli kat Stesen Minyak Petronas..
Haaaa....jangan x tahu...


Rendang ayam in the making


Rendang Ayam dah pekat


Ayam Pencen kena masak lama sebab mak aku cakap ayam ni keras dan liat..
X macam ayam biasa..
Sebabnya ayam ni dah tua dah pencen..
Kalau orang sama x..
Hahaha...sowwwiii...


Daun limau purut..
Kat umah Achik banyak daun ni sebab Pakcik ada tanam.pokok limau purut..
Pokok tu rendang dan rimbun..
Haaa...rendang tu bukan rendang ayam
Tapi sembutan dia raindang...
Maksudnya banyam dahan..
Rimbun tu banyak daun..
Haaa...jangan tanya camaner aku tahu...


Yang seketul gelap tu kerisik
Kerisik tu nenek buat sendiri


Rendang dah nak siap
1 rumah bau rendang dan ketupat yang sedang dimasak..
Really macam malam raya...
Selamat Hari Raya...
Maaf Zahir Batin..
Hahahahaha...



Ready to eat...


Mmmm....yummy for my tummy

4 comments:

  1. Banyaknya entri Dik Cella,Aunty terlepas...tapi x pe...3 kali duduk baru Habis Aunty baca...Balik kmpg rupanya...Dah tau kan,jalan nak kerumah Aunty...area kg Arowana tu juga...exit Semanggol boleh,Alor Pongsu pun boleh...Apa pun terbaikkk la entri2 Dik Cella....hu..hu..Aunty juga yg makin sepi...sebuk..mengalahkan....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Huhuhu .
      Tu ar...semalam balik KL lalu lagi kg aunty..
      Semalam x berkejar...saantai jer..tapi tengok aunty dah lama senyappp ..igatkan aunty bz....x jd la singgah...
      huwaaaaaaaa...xde rejeki lagiiii

      Delete
  2. Replies
    1. Tapinkiternlagi suker Rendang Cili Padi yang ijau tu

      Delete