Monday 5 March 2018

NASI GORENG AYAM GARING

Nasi Goreng Ayam Garing...
Bekal untuk kakak balik kolej..
Mak aku yang masak...
Mak aku yang hantar kakak..
Aku x ikut sebab hari ni aku ada Kejohanan Olahraga & Padang kat Stadium...
Hehehe....aku dah hilang majuk dah..
Dah semalam dah gi training dah pun..
Cikgu dah masukkan aku dalam list pelari 4x200 dah...
Hehehehe....


Aku x sempat makan pun Nasi Goreng Ayam Garing ni..
Sebab kena gerak awal pagi...
Kena tunggu bas kat sekolah...
Bas nak gerak pukul 7 pagi
Sebab umah aku jer yang memang jauh dari sekolah...
Kena la datang awal...
Cuma nasib baik hari ni hari Ahad..
Jalan x jemm...
Itupun sampai sekolah dah berderet dah bas menunggu..
10 bas dah sampai dah...
Kelam kabut punya pasal sampai aku dah terlupa bekal Roti Bakar ngan Susu...
Dah masuk dalam bas tengok Imtisal makan roti baru terperasan aku nyer bekal tertinggal dalam kereta..
Mmmm....sah la mak aku dah otw balik umah dah....


Sempat snap bas dari bas jer
Pepagi buta lagi...
Gelap lagi...

Ok citer pasal Nasi Goreng Ayam Garing dulu..
Mak aku cakap kakak xnak bawa bekal
Tapi mak aku buatkan juga Nasi Goreng Ayam Garing ...
Isikan 2 bekal....
Untuk Kak Ziha sekali...
Dah xkan kakak nak makan sorang nanti
Mesti la nak makan dalam bilik
Dah tu ...xkan kakak nak makan ..
Roomate kakak nak cium bau jer..
Mak aku kalau buat bekal kakak mesti buat lebih ...
Selalunya kakak akan bising sebab maknaku selalu bagi extra bekal..
Kakak bising sebab kakak kata berat nak bawa..
Orang lain pun memang ada makanan sendiri..
Macam2 la...
Haaaa....aku belum ada pengalaman dok asrama..
So.aku xtahu....


Aku x makan la.Nasi Goreng sebab nak lari hari ni
Mana boleh makan heavy...
Mak aku buatkan Roti Bakar ngan Susu Full Cream jer..
Tapi dah terlupa pulakkkkkk....
Mmmm....
xde rezeki..
Huhuhu....


Mak aku cakap Nasi Goreng Tomyam jer..
Tapi sebab ada Ayam Goreng Garing
Maka namanya Nasi Ayam Goreng Garing la..

NASI GORENG AYAM GARING
4 cawan nasi - masak dari 2 cawan beras
2 biji telur
1/2 batang carrot- jejari halus
4 helai kobis hijau- racik halus
10 batang kacang buncis- hiris nipis
1 sudu besar pes tomyum
1 sudu besar cili blend
1/2 bawang besar - cincang
3 sudu minyak
1 sudu teh garam halus
1 pokol daun sup- hiris halus

1. Panaskan minyak
2. Pecahkan telur dalam minyak dan goreng hancur
3. Masukkan cili blend dan pes tomyum.
4. Masukkan garam dan carrot
5. Masuk nasi dan gaul rata
6. Bila nampak berwap baru masukkan kobis dan buncis supaya kekal rangup
7. Kacau rata dan sesuaikan rasa
8. Tabur daun sup
9. Serve bersama Ayam Goreng Garing

Ayam Goreng Garing
1 mangkuk isi ayam - potong kecil
1 sudu teh serbuk kunyit
1 sudu teh rempah kari ikan
1/2 sudu teh garam
2 sudu besar tepung beras
1 tangkai daun kari
5 cili kering - kerat2
minyak

1. Isi ayam digaul bersama garam,kunyit,serbuk kari dan tepung beras.
2. Goreng dalam minyak banyak hingga betul2 garing dan nampak luarnya rangup
3. Masukkan daun kari dan cilinkering potonv.
4. Kacau dalam beberapa saat sahaja dan terus angkat dan toskan minyak



Nasi kena masak agak keras dan leraikan semasa masih panas.Kemudian biar sejuk


Sayur ...pilih colourfull
Selain berkhasiat...warna yang menarik..
Seronok & feel nak.makan


Nasi mesti berderai
Baru Nasi Goreng cantik dan sedap
Tips...lerai nasi.masa mssih panas baru dibiar sejuk


Ayam Goreng Garing...
Sebenarnya mak aku cakap ni Ayam Goreng Rempah Daun  Kari jer..
Mak aku kata selalu kalau goreng nasi terua masuk isi ayam putih dalam nasi goreng..
Isi ayam tu cam tawar xde rasa jer..
Bila glreng aya. camni baru feel nak makan..
Makan time aya..masih panas,rangup diluar..juicy dalam ya...
Mmmm.....



Bekal Kakak...
Nasi Goreng jer...
Tapi cer makan kat cafe...
Paling koman harganya RM5...
Haaa...kan dah selamat duit belanja makan untuk hari ni..
Kalau x bawa bekal...
Opkos la kena makan kat cafe kan...
Dah la kakak kata semalam hari daftar kolej untuk student baru..
Mesti lagi ramai kat cafe..
Tapi aku x pastilah
Sebab aku x ikut hari ni..
Tunggu jer berita  dari mak aku balik nanti
Hahahaha...

2 comments:

  1. kalau mak yang masak tu memang confirm sedap
    hehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kannn....
      Tapi mak kiter cakap maggi goreng kiter masak sedapp...heee

      Delete