Monday 5 March 2018

PULUT MANGGA LAGI...

Pulu Mangga Lagii...
Haaa...lagiii tu maksudnya lagi...dan lagi la..
Haaa....Pulut Mangga memang fav aku..
Ah.. Bukan takat Pulut Mangga ..
Apa sahaja pulut memang aku suka...
Sebab seingat aku memang mak aku selalu masak pulut pun...
Pulit Ikan Masin
Pulut Sambal
Pulut Durian
Pulut Cempedak
Pulut Pisang
Pulut Kacau a.k.a wajik
Ketupat Pulut
Lepat Pulut
Seri Muka Pulut
Pulut Panggang
Pulut Pagi
Pulut Tanak
Pulut Kukus
Hahahaha....kalau Ramlee...Sudin...Ajis masih hidup
Mesti dorang akan cakap...." Berapa Banyak Pulut Daaaaa.....!!
Hahaha...aku suka tengok citer2 P.Ramlee


Pulut Mangga ni semalam nyer...
Sebab xde mender nak citer pasal Sukan Sekolah aku kan...
Camaner nak cakap banyak kalau team aku x dapat madle...
So...xyah la citer kan...
Dah kalah pun...
Citer Pulut Mangga jer lah...
Huhuhu....
Tapi aku x sedey pun walauoun kalah
Sebab sebagai pelari ke2 memang aku dah lari sehabis laju dah pun..
Cuma xde rezeki nak menang bila pelari ke4 tiba2 injerk...
Masa training dia lari laju dari aku
Sebab tu letak dia pelari ke 4
Tapi dah namanya xde rezeki nak dapat madle...
Tapi semua redho jer..
Yang penting happy & semangat kesukanan..
Haaa....orang boleh cakap la...
Orang boleh kata..ayat klise bila dah x kalah kan..
Haaa...tapi aku BUKAN KALAH
Cuma TAK MENANG jer..
Tak sama kan.....
Heeee.....


Ok ni mak aku cakap Pulut Mangga untuk bekal kakak
Sebab pic ni mak aku yang snap...
Kakak balik kolej semalam...
Aku x ikut sebab sukan la
Balik pun tumpang mak Nad
Sib baik mak Nad nak gi umah nenek dia erea umah aku
Kalau x.....x tahu lah  camaner nak balik
Sebabnya asal Farah dah janji kakak dia boleh hantar aku
Tapi last minutea dah time nak balik
lain lak jadinya...
Apapun alhdulillah Allah gamtikan dengan dengan mak Nad yang mang nak gi umah nemak dia arwa umah aku...
Alhamdulillah


Ni bekal.abang
Time pagi abang nak ginkerja..
Mak aku soh bawa 2 makan ngan kawan
Sebabnya mak aku cakap masak Pulut 1 kg kot...
Kalau orang jual Pulit Mangga 1 kg boleh  pack berbelas kot..
So...xkan la habis 1 kg nak makan berempat jer dalam family aku...
Mak aku cakap sengajaazak banyak supaya abang ngan kakak boleh bawa lebih...
Nak kongsi rezeki x perlu tunggu banyak
Tapi bila kongsi rezeki akan jadi banyak..
Haaa...selalu baca status tu kan...
So...xperlu ada kebun mangga untuk kendurinmangga...
Faham...fahammm
X faham....biarkan jer..


Mangga ni memang manis & juicy walaupun warna dia kuning jer..
Tapi kalau dapat mangga manis yang warna oren tu lagi feel ar...
Macam durian jugal la..
Antara isi putih dan kuning..
Ramau orang suka pilih isi kuning kan...
Like me..!!!


Pulut Mangga
Kalau sekali hadap banyak2 memang cepat muak
Sebab pulut tu lemak...santan lagi lemak...
Mangga manis...
Tapi Kalau makan sikit....ulang lagi...ulang lagi...lagi...dan lagi...
Haaaa...aku la tew...!


Agaknya sekarang musim mangga kot..
Ni beli kat Hero..
Beli hari Sabtu lepas aku balik training tu
Aku nampak pekerja Hero tu tengah angkat mangga berbakul2..
Cepat2lah request kat mak aku nak beli mangga
Nak pulut Mangga...
Mmm...sekilo rm3.99 jerk
2 biji tu mak akunpilih
Lagi 3 biji tu aku yang pilih..
Mak aku guide aku soh pilih mangga yang gemoks2...
Kulit licin...
Cium bau dia harum...
Tapi kan typical mokcik2 yang selalu aku jumpa
Kalo dorang pilih mangga...mesti nak picit2 mangga tu..
Tapi yang xleh blah...dorangakan amik mangga yang dorang x picit... mangga yang dah picit tu dorang xkan amik..
So...apa motif picit..?????
Haaa...aku bukan spesis mokcik tu yer..
Sebab mak aku dah pesan jangan picit2..
Mak aku cakap  dolu2 cheff Wan swlalu pesan jangan buat macam tu...
Haaa...mak aku cakap Cheff Wan tu zaman  dolu2 ..cheff idaman malaya tu..
Hahahaa....x tau lak aku..



Apa kaitan sebungkua tempe tu posing ngan mangga..?
Haaa...kata mak aku...
Kaitannya...x tahulah suratan atau kebetulan..
Sebabnya tempe tu masa beli belum menjadi sangat...belum.banyak kulat putih2 tu..
Mak aku cakap jangan masuk dalam peti ais ..
Biar dalam bakul tu ..
Supaya proses fementasi boleh terus berjalan.
Ajaibnya...esok pagi...
1 rumah bau harum buah mangga...
Mangga tu jadi semakin ranum...
Tempe tu plak semakin tebal putihnya..
Tempe tu bila pegang memang rasa panasnya..
Bukan la panas berapi tapi suam..
Kata mak aku mungkin kesan fementasi tempe yang panas tu membantu mangga semakin ranum dan harum bau dia...
Mmmm....dah mak aku dah macam cikgu Sains la pulakkkk....!
Hahaha...


Banyak dah melalut....
Nak citer pulut mangga jer kan...
Heee
Ok..ok...


PULUT MANGGA HIJAU KUNING..mak aku
 Pulut:
1 kg pulut- rendam semalaman
3cawan santan pekat+ 1 sudu teh garam + 2 sudu teh gula
1 helai pandan
1/2 sudu teh pewarna hijau

1. Kukus pulut hingga masak
2. Santan dicampur garam,gula dan pewarna hijau..
3.Bila pulit masak...gaulkan pulut bersama santan tadi hingga rata..
Memang mula2 nampak macam santan banyak dan sedikit melekit bergaul santan.
Biarkan sekejap...Pulut akan menyerap santa  dan akan jadi berkilaf
4. Jika nak terua makan x perlu kukus semula
    Lagi lemak pulut digaul santan tanpa dikukus
    semula..
TETAPI jika untuk tahan lebih lama...Kukis semula pulut bergaul santan ..TANPA ditutup ..
Ini untuk mengelakkan pulut menjadi lembik kerana wap berkumpul...



Sepatutnya pulut ni dah rendam dengan pewarna hijau sesiap
Tapi mak aku cakap sebab plan nak buat Pulut Mangga dan Pulut Ikan Masin
Masa rendam mak aku cakap x letak pewarna
Tapi akhirnya semua tetap jadi Pulut Lemak Hijau juga sebab x jadi pulut ikan masin..Semua dah jadi Pulut Mangga...



Santan hijau...


Gaul pulut dengan santan hijau...
gaul sebati dan biar lebihnkurang 10 minit sevelum serve supaya santa  diserapnoleh pulut dan pulut akan jadi berkilat


TIPs dari nenek:
Jika nak kukus semula pulut yang dah gaul santan...JANGAN TUTUP periuk kukus..


Sos Santan:
3 cawan santan pekat
Jika guna santan kotak( 1 kotak santan + 2 cawan air)
2 sudu tepung beras
1/2 sudu teh garam halus
1 sudu tehb gula
1 helai pandan


Masak sos santam atas api sambil dikacau hingga pekat dan meletup2..Biar sejuk


Mangga:
Buah Mangga Harumanis - paling sedap dan manis
Tapi kalau mangga biasa  pilih mangga masak ranum dan berair


Mangga yang masak ranum..manis...berjus


Antara koleksi Pulut Mangga yang pernah post sebelum ni...
Setiap post ada cerita yang berbeza...
PULUT MANGGA HIJAU KUNING kat sini...
PULUT MANGGA kat sini...PULUT MANGGA vs PULUT KUNING kat sini..
PULUT PELAM kat sini...
PULUT MANGGA IFTAR kat sini...

2 comments:

  1. perghhh
    serius sedap
    haihh kecur air liur tengok

    ReplyDelete
  2. Haaaaa....kita gang..!!
    Suka Pulut Mangga...
    Tapi orang lelaki untung ar...
    Makan banyak pun x gumuks..
    Huhuhu

    ReplyDelete