Tuesday 23 June 2020

SIAKAP 3 RASA LAUK PANTANG (PKPP-COVID 19)

Masih lauk berpantang sebab chalazion
Mata bengkak
Asyik makan ikan stim... rebus & gril jer
Sesekali nak jugak lauk lain..

 Mak aku masak Ikan Siakap 3 Rasa

Ssmua dapat makan walaupun nama dia lauk pantang
Kakak pun suka
Abang makan kuah sos dia jer + telur dadar
Mak aku pla
Ikan tu... Actually kakak ngan aku jer habiskan

IKAN SIAKAP 3 RASA..mak aku style
1 ekor ikan siakap - sapu sikit garam
2 sudu tepung ubi
2 sudu sos tomato
2 helai daun limau purut
1 pokok daun ketumbar @ daun bawang -hiasan
1/2 sudu teg garam
1 sudu teh gula perang
1/2 sudu cuka makan
Bahan Blend:
2 cili merah
10 cili padi merah
1 biji buah tomato (sederhana)
1/2 bawang besar
2 bawang putih
2 daun limau purut
1 pokok  ketumbar -dengan akarnya sekali
1 serai
sikit lengkuas

1. Sapu ikan dengam sikit garam & sapu tepung ubi. Goreng ikan hingga garing
2. Dalam minyak yang sama,tumis bahan blend hingga naik minyak
3. Tambah sos tomato,garam,gula,cuka & daun limau purut.
4. Masukkan ikan & tabur daun ketumbar / daun bawang

Ikan siakap goreng

Ikan Siakap 3 Rasa...
Siap tungkan sos 3 rasa
Makan panas-panas baru best
Ikan rangup

Lauk mka aku
Mak aku x makan pun ikan siakap 3 rasa tu
Mak aku makan ikan kembung goreng jer
Mak aku cakap dalam semua jenis ikan
Ikan kembung paling sedap
Aku x setuju...

2 comments:

  1. Kembung paling Banyak minyak ikan Dan tak hanyir compare to salmon. Dan salmon ikan ternak. Kembong ikan liar.healthier...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kembung tu fav mak kiter tuh
      Kiter kureng skit kalo kembung kecuali kalau kembung bakar cicah kicap.. Aum

      Delete