Sunday 27 October 2019

PETOLA ULAR MASAK. LEMAK. PUTIH

Petola Ular Masak Lemak Putih
Petola Ular tu..
Dengar nama pun dah rasa ngeri nak makan
Hmmm.. Memang aku x makan la


Petola Ular Masak Lemak Putih
Kalau dah nama masak lemak putih
Aku memang la x minat
Apa lagi namanya petola ular


Ni la Petola Ular yang mak aku cakap tu
Memang rupa dia panjang & ada la juga rypa ular
Masa mak aku pilih sayur ni kat Hero tu aku memang dah x selera nak makan pun
Ada bangak saiz
Yang panjang macam cobra pun ada
Sebab aku memang dah cakap aku xakan makan
Mak aku pilih yang pendek ni..
Harga dia x sampai singgit pun.
89 sen je
Agakmya sebab x ramai orang yang suka kot harga dia murah
Agaknya laaaaaa
Heee
Resipi ni sebenarnya resipi PETOLA MASAL LEMAK PUTIH CAMPUR ISI IKAN... kat sini....

PETOLA ULAR MASAK LEMAK PUTIH
1 biji petola/petola ular
1 cili merah
1/2 kotak santan
1 cawan air
1/2 sudu teh garam
Bahan Tumbuk:
1 ekor ikan kembung mentah( yang belum dimasak) ambil isinya
1/2 biji bawang besar
1 susu teh lada hitam biji
2 ulas bawang putih


1. Buang gerigi pada petola dan kikis kulitnya.
2. Basuh dan potong petola
3. Tumbuk isi ikan mentah bersama bawang,lada hitam dan bawang putih
4. Masukkan  petola,bahan tumbuk ,cilinpotong dan air kedalam periuk dan masak hingga mendidih
5. Tambah garam dan santan pekat 1/2 kotak..
6. Biar mendidih sekejap dan sesuaikan rasa.


.Nak masak dia mak aku cakap kena kikis dulu kulit dia
Haaa... Lepas kikis kulit ni xde la nampak sangat keularan dia sebab dah xde belang-belang tu

Bila dah potong rupa dia macam petola & macam. Perua
Tapi dua-dua sayur tu aku x suka pun


Ni bahan tumbuk
Isi ikan, bawang, lada hitam & sikit halia
Mak aku cakap halia & lada hitam untuk kontrakan dengan sayur yang ada angin
Haaa.. Sayur pun ada angin


Campur sayur yang sudah dibersihkan dengan bahan tumbuk


Sayur dah siap masak


Budu..
Mak aku cakap petola ni sedap cicah ngan budu


Pastu kena ada ikan goreng
Mmm.. Banyak juga syarat nak makan sayur ni
Kena ada budu ikan bagai

Nampak macam sedap
Tapi aku tak minat nak makan
Abang pun x suka lauk ni
& mak aku masak lauk lain untuk aku ngan abang

3 comments: