Thursday 24 October 2019

LUKISAN ALAM SEMULAJADI

Paper Pend.Seni Kertas 1 dah selesai jawab 15 Oktober yang lepas..
Gap hampir 3 minggu untuk next paper BM pada 5 Nov nanti
Tapi untuk Pned Seni baru lepas Paper 1 jer
Kerja Kursus dah hantar  lepas raya hari tu
Kena study about amali la plak
Hari Isnin 21 Oktober cikgu dah ingatkan esok Selasa 22 Okt ada Seminar & Bengkel Pend. Seni untuk calon yang amk Pend Seni
Haaaa...subject favourite aku ni...


Malam lagi aku dah siapkan semua peralatan seni
Dah sesiap isi dalam beg..
Double check takut ada yang tertingal
Tak sabar nak gi sekolah coz cikgu kata penceramah tu dari luar
Cikgu Pend Seni aku memang handsome dah
Kalau ajar seni memang x mengantuk lah
Mata segar jer..hahahaha
Haaaa...walaupun cikgu Pend Seni aku Cikgu Sharul tu handsome giler tapi nak la juga dengar & timba ilmu dari pencemah luar
Kot ada tips mewarna & tips lain yang dapat ditambah


Hasil aku...
Alam Semulajadi...a
Waterfall tu penceramah tu touch-up skit.
Sikit jer sebab aku nak tengok perbezaan guna berus aku d berus beliau
Actually, aku x minat & x mahir nak guna water colour..
Aku lebih suka guna pensel warna
Tapi dah hari ni bengkel ni kena guna water colour...
Kena layan juga coz penceramah tu cakap setiap tahun akan ada soalan about that.
Actually aku risau kalau solan al semulajadi ni
Cuma nanti soalan akan dapat la seminggu awal.. Sempat lagi la nak practice..
So, tunggu je la.....

Ops... ni hasil tangan aku tahun lepas
Masa ni baru belajar guna water colour
Dah citer dalam postJalan-jalan Alamanda...kat sini
So.. aku rasa macam tahun ni ada improverment la skit nak main-main water colour..
Paling jelas about batang pokok la
Dulu aku tak tahu nak lukis batang-batang pokok dari celah mana..
Sebab aku rasa kalau dah hutan..
Mana nak nampak batang pokok
Hahahaa๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ
Dah belajar barulah tau
Itupun tahu sikit jer
Banyak lagi yang aku kena explore









7 comments:

  1. Pandainya dik cella..akk mmg tgn kayu. Klau lukis untuk anak2 pun diorg x bole cam ibu nya lukis apa..hihihih..dulu ms sekolah plg binbg subjek seni..sebab tgn kayu..

    Kiranya gmbar yg first tu close up untuk gambar kedua la ye..

    ReplyDelete
    Replies
    1. ๐Ÿ˜…Tangan kayu pun kagu lah..
      ๐Ÿ˜…Kiter tangan pvc
      Tengok cikgu & pe ceramah tu lukis,pergh... Seminit jer dah jd lukisan alam semulajadi..
      Kiter nak lukis macam ni jer pun dekat 2 jam.. ๐Ÿ™ˆ๐Ÿ™ˆ๐Ÿ™ˆ

      Delete
  2. Semua practice ... practice make perfect. Bila Ada minat...lagi la...

    Awak pakai buncho poster colour ?

    Berappa sekotak sekarang? Mesti Mahal. Dulu Rm 13.zaman awal form 1.

    Lepas Tu asik lah terlupa bass art bag..lama lama cikgu keluarkan powdered colour utk kelas. Cikgu art baik.

    Buncho Tu Ada colour pink Dan Putih..


    ReplyDelete
    Replies
    1. Yuppp..
      Buncho Poster Colour ni tahun lepas lagi beli rm19.90
      Tapi ada gaknyg kena beli personel colour..
      Macam kiter pasni nk kena beli blue black colour coz hari tu penceramah tu cakap kalau alam semulajadi kena bnyak guna blue black.. Kkter just ada light blue d sky blue.. Xberapa sesuai

      Delete
  3. You mean dark blue? Darkest shades of blue ni boleh mixed dengan colour lain.
    Cikgu pesan never ever used black colour but instead mixed few colours from the tubes of other colour to get darker tones. Kena experiment
    Cikgu art selalu suruh budak budak bawa tubes of watercolour and palette. She then mixed it.
    https://watercoloraffair.com/how-to-make-a-12-color-watercolor-wheel/

    Just for your information..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul boleh mixed colour.
      Cikgu pun ada ajar tapi sebab untuk axam.. Nak jimat masa waktu axan
      Kalau nak bancuh nanti makan masa & kalau x cukup bancuhan pertama nanti susah nak agal ratio untuk dapatkan ton yang sama..

      Delete
  4. Wow!!!!cantiknya....nk beli boleh.....๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚

    ReplyDelete