Sunday 13 October 2019

KURMA TELUR vs KARI IKAN & IKAN GORENG

Kurma Telur
Mak aku masak untuk Saturday Lunch
Untuk abang la
Coz dah lama mak aku x beli ayam
Dalam peti ais  memang dah lama xde ayam


Agaknya sebab tu mak aku masak Kurma Telur..
Sebab xde ayam
Abang mana makan ikan
Kalau xde ayam.. Selalunya mak amu akan masak telur atau daging untuk abang
Paling selalu mazak telur la
Telur Sambal, Telur Kicap, Telur Kari
Paling selalu Telur Dadar la
Hahaha

KURMA TELUR
5 biji telur - rebus & kupas
3 biji kentang - belah 4
1 bawang besar- belah 8
1 cili merah + cili hijau
3 sudu rempah kurma
1 asam keping
1 sudu teh garam
1 sudu teh gula perang
¼kotak santan

Bahan tumis:
3 sudu minyak
2 bawang merah hiris
1 bawang putih cincang
3 hiris halia- mayang
1 helai pandan
1 tangkai daun kari

1. Panaskan minyak & tumis semua bahan tumis hingga harum
2. Masukkan rempah kurma yang dibancuh dengan 1 cawan air. Masak hingga naik minyak
3. Masukkan kentang dan 2 cawan air. Masak hingga kentang empuk. Jika perlu tambah air
4.Masukkan santan, telur, bawang besar, cili belah, asam, garam dan gula
5. Masak hingga pekat dan sesuaikan rasanya

**Kurma lebih sedap dimakan dimasak beberapa jam sebelum dimakan



Untuk aku mak aku masak Kari Ikan
Nampak kuah jer
Sayup-sayup nampak kepala ikan berwnang dalam kuah kari..
Mak aku cakap sebab masak Kurma & Kati ikan tu sebelah menyebelah.. mak aku dah tersalah masuk garam
Kata mak aku dua2 kuali tengah mendidib
1 kuali Kurma Telur
1 lagi kuali Kari Kepala Salmon
Mak aku cakap dah tersalah masuk garam 2x ke dalam Kari Ikan
Hasilnya Kurma Telur tawar x bergaram
Manakala Kari Ikan masin 2x ganda
Kurma yang tawar boleh la tambah garam
Kari yang masin nak buat camaner??
Mak aku cakap sebab terlalu masin, mak aku tambah la air + santan dalam kari
Sebab tu kuah kari nampak cair dan banjir sampai ikan berenang pun tenggelam..
Hahahaha...



Ikan Goreng ni plak aku ngan maka aku meratah jer
Sebabnya ni ikan salmon..
Mula-mula masa baru angkat dari kuali nampak kulit salmon tu memang crispy
Aku ambik la satu..
Krup.. Krap.. Krup.. Krap
Mmmmm sedap...
Mak aku dengar aku cakap sedap
Mak aku pun amik 1..
Pastu baki lagi 2 pcs tu bagi sorang 1
Mula ratah Salmon Skin tu aku feeling tengah makan Salted Egg Salmon Skin ya g Cik B jual tu
Mmm... Patutlah dorang kata sedap
Makan Salmon Skin yang my mom goreng pun sedap bai..!!!!
Lepas ratah tu aku layan blog sorang ni
Ala yang orang kakak ni selalu bag packers  tu..
Yang abang dia tinggal kat Swizland tu..
Nampak blog yang dia makan Nasi Kandar kat Penang...
Pergh nampak dia amik udang 2 ekor..
Telur Sotong.. & Kuah camput..
Huh.. Dan dan tu juga air liur aku meleleh..
Tetiba rasa nasi kandar kuah campur tu dah sampai jer kat molot aku..

Ting...!!!!!!
Yes.... Aku terus gi dapur amik pinggan
Isikan nasi... Amik ikan,, amik telur sebiji..
Tuang kuah kari yang masin tu..
Tuang kuah kurma telur
Tuang kicap skit..
Gaul biar sememeh macam pinggam nasi campur tu
Bismillahirrohmanirrohim......
Arghhhhh...... Memang rasa Nasi Kandaq sebijik baq hangggggg...!!!!



6 comments:

  1. Kari ..ikan, kurma ikan sedap..Kari daging kurma daging..sedap hingga menghancur Kan diet.

    Rendang kacang buncis,Kari kacang buncis,rendang daging letak kacang buncis sedap..
    Ikan goreng kunyit nasi..sambal..atau cili potong letak limau Dan kicap..sedap..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sebelum ni kiter x suka masak kurma (jangan nak cakapnkiter dah tuaπŸ˜…l
      Tapi sebab tengok blog kakak tu terua teringin kuah camour nak ceel nasi kandar... 😁😁😁

      Delete
    2. Betul la Tu Ada unsur unsur dewasa.. dah besar .(conclusion dah tua dah)..


      Bunuh rebung Dalam kurma daging sedap. Sea food, fish kurma, sedap. Cam rendang Sayur. Kacang..

      Delete
    3. Jari besar ler tew...kikikiki

      Delete
  2. Tak auto spell correct. Bila click publish terus DIA tukar a lot of spellings/words..lain bunyi. Lepas Tu kenkadang lupa APA original punya sentences.🌬️πŸŒ€❄️🌊

    ReplyDelete