Monday 21 October 2019

DONUT SALJI

Donat Salji
Haaaa....salji gula
bukan salji sejuk tu
Sebab kalau ikut 4 season,sekarang ni Autumn  Season
Tahun ni Autumn Season 23 Sept hingga 22 Dec 2019
23 Dec dah nak Krismas tu barulah Winter


Tapi kat umah ni dah advance Winter Season
Winter on the doughnuts
Hahahah...pun boleyyy..!
Bangun  pagi Ahad lepas subuh terus study jap
Ingat nak study sampai pukul 9.00 jer
Tapi mak aku dah sorok remote TV..
Heee...sambung la jugak sampai pukul 10.00
Mak aku dah buatkan Nescafe Latte Caramel & 2 keping Biskut
Mak aku suruh sarapan tu dulu
Sambil aku study mak aku kata nak buat donut


Resipi C&P jer dari old post:

RESIPI DONAT mak aku..
1/2 kg tepung gandum
1/2 pkt mauripan
sikit garam
2 sudu gula
2 sudu margerine
2 sudu susu tepung
1 cawan air suam
Hiasan:
Gula caster/ gula icing
1. Campur semua bahan untuk dough iaitu tepung,mauripan,susu,gula,garam,margerine & gaul rata.
2. Tuang air sedikit demi sedikit sambil diuli.Air kena ikut sesuai..Jika dah cukup lembut  tak perlu habiskan.Jika x cukup lembut,tambah sedikit lagi air
3. Canai & terapkan dengan acuan.Jika tiada acuan boleh guna mulut gelas & lubangkan tengahnya dengan jari telunjuk.
4. Tabur tepung dalam dulang baru letakkan donut yang dah dibentuk.
5. Biar lebih kurang 1/2 jam hingga dough kembang.
6. Panaskan minyak yang banyak dengan api perlaan & goreng donut hingga garing.
7.Golekkan dalam gula caster @ kalau guna gula icing ayakkan atas donut.

**** Sebaiknya bancuh dulu mauripan dengan 1 cawan air & 2 sudu gula tu.
        Jika yis tu masih aktif bancuhan akan berbuih
        Jika yis dah lama & dah mati,eloklah dibuang & hanya yis & gula dibuang,TIDAK lah terbazir

        bahan lain



Masa mak aku uli dough tak tengok pun coz  tengah buat latihan Math
Dah siap tengok mak aku dah buat bulat-bulat ni dah pun


Mak aku cakap yang ni x guna cutter pun
Just bulatkan & cucuk jari kat tengah( Bukan jari tengah tau ๐Ÿ˜… )
Mula-mula lubang dia besar boleh masuk jari



Lepas dah 15 minit
Dah macam pau
Lubang tengahnya dah macam mata sepet kena sengat lebah..๐Ÿ๐Ÿ๐Ÿ๐Ÿ
Hahahaha


Ni versi gaul dengan gula castor


Ni guna gula icing sbb nak feel snowing


Sedap... Macam sponge
Dah lama mak aku x buat donut.
Makan sambil pejam-pejam mata tau๐Ÿ˜

5 comments:

  1. Hi pejam pejam Mata sure tertonyoh..kat hidung. Icing jatuh kat lantai Dan Baju... ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ


    Eh mak kena sorok remote .. awak kena focus la.. more time for revising less time nengok tv.....๐Ÿ˜ณ

    Pokpekpok pek.pok pek

    ReplyDelete
    Replies
    1. ๐Ÿ˜๐Ÿ˜Feeling
      Pakar motivasi ckp study x leh direct berjam-jam nanti mata kabur๐Ÿคญ
      So, break la kejao tgk TV.. Pastu sambung...heee

      Delete
    2. Habis kalau day Mata terpejam pejam...mana nak nampak. Bila bukak lagila kabur...

      Pokpek.pokpek..pok pekbla bla bla๐Ÿคฏ๐Ÿ˜ฐ๐Ÿคค๐Ÿ˜ช๐Ÿ˜ช๐Ÿ˜ฟ๐Ÿ‘€๐Ÿ•ณ️๐Ÿคฆ

      Delete
    3. Best rehat baringflat atas lantai Dan stretch sambil.tu lelapkan mata.thatis the best rest....

      Hehe

      Delete
  2. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete