Saturday 12 October 2019

LEMPENG KELAPA vs LEMPENG PISANG

Lempeng Kelapa vs Lempeng Pisang
Cicah Sambal Bilis


Tapi ni bukan hari ni nyer
Ni dari folder draff
Dah banyak sangat
Post jer mana yang cepat nak tulis & ada idea & yang boleh c&p resipi dari old post
Cepat la skit leh publish

LEMPENG KELAPA GARING
3 Cawan tepung gandum
2  1/4 cawan air suam
1 cawan kelapa parut putih
1/2 sudu teh garam
beberapa sudu minyak..
1. Campur semua tepung,garam dan kelapa
2. Masukkan air suam sikit demi sikit dan kacau hingga dapat adunan yang kental
3. Biarkan 10 minit supaya nanti kuih lembut
4. Panaskan 1 sudu minyak dan masukkan anggaran 1/3 bahagian adunan dan ratakan
5. Bila bawahnya garing.terbalikkan
6. Masak hingga kedua-dua belah garing

Haaa...
Ni aduna Lempeng Kelapa


Mak aku cakap kena pekat likat baru dia garing
Kalau cair nanti akan jadi lempenv yang lembut tapi x rangup



Lempeng Kelapa Garing
Fav mak aku
Aku plak suka Lempeng Pisang
Mak aku buatkan Lempeng Pisang untuk aku


LEMPENG PISANG TEPUNG BERAS
4 biji pisang masak ranum
1 cawan tepung beras
½ cawan kelapa parut putih
½ sudu teh garam
Sedikit minyak
1. Lenyek pisang
2 Campur pisang lenyek dengan kelapa,garam dan tepung beras..
3 Panaskan pan kecik dan sapu sikit minyak
4 Bahagikan adunan kepada 4 untuk dpatkan 4 lempeng yang kecik
5. Masukkan 1 bahagian adunan dan ratakan dalam pan dan ratakan
6 Masak hingga nampak garing dan balikkan sebelah lagi
7 Bila dua2 belah sudah garing angkat
8 Ulang hingga habis aduanan
Adunan lempeng pisang

Lempeng Pisang fav aku

Aku suka Lempeng  Pisang
Sebab Lempeng Pisang Sedap
Manis.. Lemak.. Harum.. Lembut..
I like it
Haaaa... Bila kita dah suka semua nampak yang baik-baik saja....

2 comments: