Tuesday 22 October 2019

PENGAT UBI KAYU + NANGKA

Pengat Ubi Kayu + Nangka
Mak aku masak hari Jumaat petang
Masa tu hujan lebat giler
Sejuk sangat
Tapi memang lately ni setiap petang hujan pun..


Mak aku Pengat Ubi Kayu Nangka a.k.a Serawa ni makanan nostalgi mak aku
Haaa... Nostalgia mai dah wei hujan-hujan ni
Mak aku banyak naw makanan nostalgianya

Mak aku cakap nostalgia tu sebab mak aku selalu masak pengat a.k.a serawa ubi kayu & serawa nangka..
Mak aku kata dolu-dolu nenek & arwah atuk banyak tanam pokok ubi kayu, pisang & nangka..
Sebab tu nostalgia....
Mmm....


Pengat Ubi Kayu + Nangka
Bau dia harum nangka..
Macam bau pengat pisang nagka lak..
Sebab mak aku selalu gak buat pengat pisang nangka
Aku suka pengat pisang
Tapi xdelah suka macam mak ak

Pengat Ubi Kayu + Nangka ni aku just makan beberapa suap jer
Tu pun mak aku yang suap..
Tengok mak aku feeling giler makan waktu hujan tu..


Aku lagi suka ubi kayu tu
Sebab sedap
Nangka?
Nangka fresh memang aku suka
Tapi bila masak pengat camni aku rasa tak kena ngan taste aku
Coz rasa dia dah lain..& macam fibre skit
Tapi mak aku cakap sedap
Mmm... dah makanan nostalgia

PENGAT UBI KAYU 
1 ketul ubi kayu
5 ulas nangka
1 kotak kecil santan
2 sudu sagu biji - rendam 10 minit
1 ketul gula melaka
½sudu teh garam
1 helai pandan

1. Kupas dan bersihkan ubi & kerat-kerat anggaran 3 cm & belah jika besar
2. Rebus ubi bersama 4 cawan air hingga mendidih & ubi empuk.
3.Masuklan sagu & biar mendidih hingga sagu jernih
4. Tambah garam, gula, pandan & santan
5. Perlahankan api & sambail dikacau sentiasa supaya tidak pecah minyak
6. Sesuaikan rasa



Ubi kayu

Nangka ni aku yang nak
Tapi aku nak makan yang fresh
Masa beli ada 8 ulas
5 mak aku masak pengat
3 untuk aku makan fresh


Boleh makan panas-paNs
Tapi mak aku kata kalau biar beberapa jam kuah dia lagi pekat & lagi sedap

2 comments:

  1. Nice recipes,nangka memang sdap wt pengat tapi xboleh simpan lama sebab ia akan cepat lembik n masam..

    ReplyDelete
  2. TQ bro A.Azrai
    Waa..fesyen desinger...
    Hebat..
    Kiter juga suka art tau...

    ReplyDelete