Friday 18 October 2019

MEATBALL & GRAVY

Meatball untuk dinner
Mak aku masak semalam punya semalam
Haaaa... Hari Rabu la...
Hari Selasa bawa bekal Maxican Bun jer  sebab hari Selasa aku memang cakap ngan mak aku nak bawa bekal simple jer
Nervous coz 1st paper kan..
Kengkunun aku x selera nak makan la.. 😄
Actually sebab paper start lepas rehat pukul 11.00
So, xkan nak makan heavy..
Kang x pasal masuk dewan axam nak berry plak
Kikikiki....


 Ni dinner malam semalam la

 Actually Rabu tu pagi dah mak aku mazak meatball ni untuk bekal aku
Sarapan  Butterscotch Bread jer
Takkan nak makan meatball lak pepagi
So.. Buat bekal la
Lagipun hari Rabu ada extra class untuk subject Agama Islam
So..bekal kena la heavy skit


 Bawa bekal meatball
Tersama bekal ngan bff aku Auni
Tapi Auni just bawa meatball & nugget
Takde gravy
Aku nyer acah-acah la healty sebab ada sayur..
Asal ada sayur jer ingat healty la sangat.. 🤭
Letak sayur tu kira nak cover  kalori la...
Hahahaha..
Sebab Auni xde gravy so share jer lah gravy yabg aku bawa ni
Makan sama-sama ngan lagi sorang our bff.. Nad...
Auni cakap mak dia x buat gravy pun..
Just goreng meatball & nugget
Auni tanya camaner buat gravy tu tapi aku cakap  mak aku guna sos carbonara
Auni kata nak balik try


 Sekali balik rumah masa dinner
Bila tanya mak aku..
Mak aku cakap gravy tu mak aku masak  sendiri la..
Bukan sos carbonara..
Hahahaa... Nasib la Auni
Sib baik bila tanya Auni kata dia belum try..
Hahhahaa... Kalo tak. naya dia..
Mak aku cakap ni gravy versi simple jer

SIMPLE MEATBALL GRAVY
1 sudu butter
2 sudu tepung gamdum
1 tin susu cair
1 tin air(boleh tambah}
1 sudu lada hitam-tumbuk
1 kiub ayam
1 sudu kicap manis(supaya sos gelap)
1/4 bawang holland cincang

1. Panaskan butter & tumis bawang hollad hingga layu
2. Masukkan tepung dan kacau hinvva tepung nampak masak
3.Masukkan air, kiub ayam, lada hitam & kicap manis
4. Bila mendidih masukkan susu cair d adjust kepekatanya (jika perlu tambah sikit air panas jika terlalu pekat)
5. Sesuaikan rasa

**meatbal guna readymade by Ramly
 


Meatball pun guna readymade
Guna Ramly Meatball
Defross & goreng hingga masak
Broccoli & carrot mak aku cakap just celur sekejap dalam air mendidih + garam
Fries tu frozen nyer..
Mak aku cakap malas nk rebus kentang buat whip potato.. So ganti fries jer
Sebab mak aku masak banyak gravy tu
Makanya balik petang minta mak aku goreng  meatball tu lagi la untuk dinner
Syyyyyy... broccoli tu yang pagi punya
Abang x makan pun sayur tu..
Abang hanya makan meatball jer...
Sedap baq hang..!

6 comments:

  1. HahahA ..sib baik tak jadi meatballs in tomato sauce.. ken rebus pasta lak..

    Lepas peksa ni kena kursus memasak dengan mak...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Lepas SPM kita plan nak kerja
      Nak cari duit sendiri
      Doakan kiter dapat kerja tau

      Delete
  2. Replies
    1. Heeee... Sedap
      Kiter memang suka western...
      Tapi nak makan kat luar mahal & xde saper nak ajak..
      Heeeee

      Delete
  3. Replies
    1. Memang sedapppp... Heee.. Kiter boleh makan siang & malam pun... Hee

      Delete