Thursday 24 October 2019

PAJERI BUAH KEDONDONG

Pajeri Kedondong
Mak aku masak  untuk dinner petang Isnin

Pajeri Kedondong ni lauk mak aku
Heeee bukan lauk aku
Coz aku memang xleh go lauk Pajeri
Tak kira lah pajeri nanas ke,terung ke..
Aku memang x suka sebab rasa dia manis
Mak aku jer yang suka sangat





PAJERI BUAH KEDONDONG ...resipi mak aku
20 biji buah kedondong miuda
1 paket kecil rempah kari ikan
1/2  paket kecil rempah kari daging
1/2 kotak kecil santan
( kalau santan fresh = 1 cawan santan pekat)
1 sudu teh garam
1 sudu besar kerisik
2 sudu besar gula perang / gula melaka
1/4 cawan minyak
1 sudu udang kering /bilis - tumbuk halus

Bahan Tumis:
1/2 bawang besar - hiris nipis
2 bawang putih - cincang
2 keping halia- racik
1 batang kulit kayu manis
5 bunga cengkih
2 bunga lawang
5 buah pelaga- ketuk pecah
1 tangkai daun kari

1. Kupas buah kedondong & basuh
2. Panaskan minyak dan tumis bahan tumis hingga harum
3. Masukkan kedua2 jenis rempah kari yang dibancuh bersama 1 cawan air
4. Masak hingga naik minyak & tambah /udang kerinng/bilis tumbuk
5. Masukkan buah kedondong + 1 cawan air
6. Masak hingga buah kedondong empuk Jika perlu tambah lagi air supaya buah kedondong empuk
7. Tambah garam,santan dan masak hingga kuah pekat.
8. Tambah kerisik dan gula perang
9. Perlahankan api dan biar sampainkuah nampak naik minyak
10. Sesuaikan rasa

** Pajeri  akan lebih sedap dimakan jika dimasak.lebih awal beberapa jam..

Atau dimasak waktu malam @ pagi..jika nak makan waktu tengahari



Buah Kedondong
Mak aku cakap Cik Jasminor kasi
Mak aku kata kalau kat Kedah Kedondong dipanggil Amra...


Dah peeling
Bila gigit rasa dia macam masam-masam macam mangga tapi bau dia x sama


Terung ninpun maknaku cakap Cik Jasminor kasi
Pun jadi Pajeri juga


Ikan Rebus Goreng
Mak aku kata kalau masak pajeri kena ada ikan goreng coz ikan goreng & pajeri is best friend..
Mm... Tapi aku makan ikan goreng vs sup
Mak aku masak sup untuk aku coz aku xnak pajeri

5 comments:

  1. Alamak, kecurnyaaa..

    Ada sekali kawan aunty masak Pajeri Pelam, pertama kali aunty mkn masa tu, Ya Ampunnnn.. Sedap namateyyy

    ReplyDelete
    Replies
    1. 🚶‍♀️..... Kiter x gang arr.
      Hahahha..
      Kalau western...
      Yessss boleh ajak kiter... Hihihi

      Delete
  2. Sedap ooo..Makan cicah haram sedap ...cicah cili belacan kicap gula.. sedap.cicah petis pon sedap.

    Pajeri sedap masam Manis pedas..rugi awak..

    Lauk sedap Suma..

    ReplyDelete
    Replies
    1. 🤣🤣Haram la pulakkk.

      Cicah colek... Fav achik kiter tuh

      Delete