Friday 11 October 2019

PISANG GORENG vs JEJARI KELEDEK GORENG

Pisang Goreng vs Jejari Keledek Goreng
Mak aku goreng petang semalam

View dari jendela rumahku petang semalam... Hujan
Cuaca yang hampir sama setiap petang
Bulan Oktober kan peralihan monson
Maka hampir setiap hari akan hujan
Kalau hujan perut mesti lapar..
Hahaha.. Macam la kalau x hujan perut x lapar....

PISANG & KELEDEK GORENG
10 biji pisang nipah/pisang kepuk
1 ketul besar keledek oren
Minyak untuk goreng.
Batter:
1 cawan tepung gandum
1 cawan tepung beras
1 1/2 cawan air
1 sudu teh garam
1 sudu besar gula
2sudu minyak
1/4 sudu teh pewarna kuning telur

1. Bahan batter diblend hingga creamy
2. Pisang dibelah 2 dan kuoas kulit
3. Keledek dikupas kulit & hiris tebal &belah2 menjadi jejari
4. Celup keledek d pisang dalam batter dan goreng dalam minyak panas yang banyak hingga garing


Mak aku buat Pisang Goreng & Jejari Keledek Goreng

Aku suka Keledel Goreng
Mak aku buat macam fries
Tapi ini memang Keledek Goreng
Jejeri Keledek Goreng
Sedap

Mak aku lak suka Pisang Goreng
Mak aku cakap Keledek Goreng x sedap
Heee... dapat la aku makan sorang

Tapi dua-dua nya mak aku letak sebelah menyebelah
Makan xyah rebut
Teh O panas tu share berdua
Heeeee...

4 comments:

  1. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  2. What a beautiful moment to treasure sharing a plates of hot sweet potatoes and banana fritters. Later somewhere in the future, when away from home...during rainy season, stuck outside, shoes and feet soaking wet...when the whole day has been challenging and busy until missing lunch..suddenly the memory of having sweet potatoes fritters and banana fritters with mak...came back. The stomach growling fast...
    The thought of going home came ..but home is hundred of miles away.
    Sob sob... Sob..
    What to do ...makan Maggi goreng Aja...sedap juga..Rasa macam nasi briyani..

    Peace..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Heeee... Kadang2 kwn2 kiterx cayer kiter leh mKan kongsi ngan mak kiter & all about pun kiter citer kat mak..
      Tak sabar nak rasa pengalaman study kat U.. tinggal kat kolej.. Jauh dari mak.. Hahahaha

      Ala maggi gorwng pun sedap laaaa

      Delete
    2. ....nanti...Ada masa Akan teringat Dan call mak...sob sob sob...

      Delete