Tuesday 27 November 2018

LEMPENG CICAH SAMBAL SARDIN

Lempeng Cicah Sambal Sardin
Haaaa...kan dah cakap kalau mak aku masak sambal sardin akan ada lempeng..
Semalam pun dah cakap mak aku masak   SAMBAL CILI API SARDIN DAN PETAI kat sini...
Memang lebihkan sambalnya sebab nak ciciah lempeng



Ni Lempeng Kelapa versi Cair
Mak aku selalu kalau masak lempeng kelapa selalunya  mak aku akan buat
LEMPENG KELAPA GARING macam kat sini.....
Tapi yang ni versi cair
MAk aku cakap sebab dah buat adunan Lempeng cair
Tapi nak juga Lempeng Kelapa.........



Lempeng Cair Cicah Sambal Sardin
Buat Sarapan...
Aummmm.......

RESIPI DAN CARA BUAT LEMPENG CAIR YANG SEDAP kat sini....

 LEMPENG CAIR
2 cawan tepung gandum
3 1/2cawan air
1 telur
sikit garam
2 sudu minyak
sikit minyak lagi untuk sapu kuali

1. Blend semua bahan tu hingga berkrim
2. Jika guna kuali biasa sapu sikit minyak & dadarkan kuih sesenduk demi sesenduk..
3.Jika guna pan..just sapu minyak sekali sahaja masa dadar pertama..
4. Buat hingga selesai  & boleh hidang dengan sambal tumis atau kati atau sambal sardin







 NI  Sambal Cili Api Sardin ngan Petai tu
Buat cicah Lempeng


Mak aku makan Lempeng Kelapa Cicah Sambal
Aku makan Lepeng Kosong ngan kari
Sebabmak aku ada masak kari
Mak aku masak kari utuk aku ngan abang lunch
Tapi aku nak ikut mak aku
Heeee.....aku bukan kacau mak aku buat kerja pun..
Cuma bored dok kat umah time cuti sekolah ni...
Semalam mak aku ajak ikut aku xnak
Hari ni aku ikut mak aku..
Bawa bekal Lempeng Kosong ngan Kari Panas-panas..

2 comments:

  1. Salam

    lempeng kelapa arwah mak suka buat tebal dicampur kelapa muda parut.. then cicah sambal tumis..

    Dah coti sekolah...

    then sambal atau kuah serap dalam lempeng tu.. hehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam..
      Kelapa muda sedap kannn...
      Mak kiter pernah juga buat versi tebal tu..
      tapi xde kelapa muda la..
      Roti Canai versi kampung

      Delete