Tuesday 13 November 2018

SUP SAYUR BEBOLA AYAM

Sup Sayur Bebola Ayam...
Slruppp...slrupp..slrupp
Arrrggg...sedapppp
Panas- panas...



Hari Ahad nyer dinner
Aku ngan mak aku...
Kengkunun aku xmo makan nasi
Tapi mak aku makan nasi


Petang Ahad memang hujan turun dengan lebatnya...
Dari asar sampaj maghrib..
Mak aku merenung kereta dalam hujan..
Sebab pagi2 aku bangun tengok mak aku xde
Bila cl mak aku cakap gi car wash
Hahaha 2x la kereta mandi..
Pagi mandi kat car wash
Petang mandi hujan..
Aku lak yang rasa malas nak mandi
Sojukkkkkk....!


Hirup Sup Panas2
Acah2 winter season la
Hahahaha....

SUP SAYUR BEBOLA AYAM
2 pokok sawi hijau
1 tomato masak
1 sudu teh lada sulah
1 sudu teh garam
3 cawan air

Bebola Ayam:
1 keping dada ayam
1 caaan tepung ubi
1/2 sudu thj lada sulah
1 ulasa bawang putih
2 sudu air garam
Daun bawang
bawang goreng

Bahan Tumis:
1 bawang holland
3 bawang putih
5hiris halia muda
5 biji lada hitam
2 sudu minyak

1. Panaskan minyak dan tis bahan tis hingag harum
2. Masukkan air,garam dan lada sulah
3. Bila.mendidih masukkan bebeola dan rebus hibgga bebeola timbul
4. Tambah sayur- sayuran dan sesuaikam rasa
5. Terus matikan api supaya sayur tidak lembik


 Hiria isi ayam dan bawang putih


 Guna blender kering dan blend isi ayam + bawang putih.
Gunakan teknil pulse


Blens hingga ayam dan bawang putih halus



 Isi ayam blend tadi campur tepung ubi
Anggaran 1 cawan isi ayam + 1 cawan tepung ubi


 Tambah lada sula dan air garam dan uli hingga sebati


 Boleh buat lebih dan frozenkan ....frozenkan dough ayam yang bum digent
Bila nak masak baru defross dan gentelkan bebola


Yang nak dimasak boleh terus gentelkan sebesar  limau kasturi


 Bahan nak tumis dihiris dan dadu halus



Panaskan minyak.dan tumis bahan tumis
Masukkan air dan masukkan garam.dan lada sulah...Biar mendidih



Bila mendidih masukkan bebola ayam dan rebua hingga bebola terapung.Bebola terapung menandakan sudah masak



Boleh guna sayur yang digemari..
Lebihbbaik  berbagai warna


 Basuh dan potong sayur


Tambah ke dalam sup.bebola yang sedang mendidih.Kacau sekejap.sahaja dan sesuaikan rasa.& matikan api

No comments:

Post a Comment