Wednesday 7 November 2018

SUP AYAM + KELEDEK

Sup Ayam + Keledek..
Selalu Sup Ayam orang + Kentang kan.?
Tapi mak aku buatkan aku Sup Ayam + Keledek..
Not Potato....but Sweet Potato..
Siyes sedap giler...
Haaaa....memang giler
Sebab aku yang tengah demam dan batuk giler
Terus berpeluh2 giler..!


 Walaupun Sup ni + Keledek tapi jangan ingat kuah dia macam pengat plak
Kuah dia memang ada little bit manis..
Little bit ok..
No so sweet...!
Memang semangkuk habis aku hirup kuah dia dengan isi2 sekali licin..
Haaaa...demam...tapi selera tajammmm bai..!



 Tadi post about Bubud Nasi Pekat
Ada sekali dengan Sup Ayam Keledek ni
Sebab memang  malam tadi mak aku masak bubur kosong dan Sup ni untk dinner aku
Aku dah request kat mak aku nak clear soup..
Light2 Soup...not haevy & spicy..

SUP AYAM + KELEDEK
5 ketul ayam- bahagian tulang
1 ketul keledek- potong kasar
4 cawan air
1 sudu teh garam
1 sudubteh lada sulah
daun sup + daun bawang
1 sudu minyak

Bahan Tumis:
1 bawang holland
2 bawang putih
1 ketul halia muda- hiris panjang2
1 kayu manis
3 buah pelaga

1. Panas minyak dan tumis semua bahan tumis
2. Masukkan ayam dan ggorengkan hingga kecut
3. Masukka  keledek dan air.Masak sampai empuk
4. Tambah garam dan lada sulah
5. Sesuaikan rasa



 Ni la semangkuk Sup Ayam Keledek yang aku dah habiskan tu..
Berpeluh sebab mak aku cakap letak banyak halia dan lada sulah..
Manis2 pedas dari keledek
Mak aku cakap nanti dah kering peluh kena mandi..
Nanti pagi kalau demam dah ok baru aku boleh joint kawan2 aku gi Sunway Lagoon..
Kalau x..mak aku cakap x boleh gi..
Ish....mana boleh macam tu...
Aku sanggup makan sup panas2
Minum air panas2
Sebab nk kasi baik demam
Mana boleh x gi..
Bukan senang nak dapat lak tiket diskaun macam ni..
Kalau normal price RM120 bai..
Aku dah bayar berpuluh henggit dah beli tiket..
Jual ramen bagai nak cari bajet
Semata2 nak bayar tiket Sunway Lagoon..
YaAllah...moga2 pagi nanti aku sihat..
Nak gi Sunway Lagooooooonnnnnn...!!!!


Mak aku suruh habiskan
Sebab sejak pagi aku hanya makan 1 sundae cone McD jer..
Beli drive thru masa hantar kakak
Mak aku suruh makan ice cream vanila untuk kurangkan sakit tekak...
Huh...baru aku tahu ice cream boleh hilangkan sakit tekak..
Aku ngan kakak nak Mc Flurry Oreo
Tapi mak aku cakap x boleh..!
Hanya boleh Sundae Cone jer...!
Lepas makan bubur dan sup ni memang berpeluh..
Yaeyyyyy........!!!!

3 comments:

  1. salam,

    wow.. sanggup betul... sampai beriya iya nak peluh..

    ReplyDelete
  2. Heeee...Alhamdulillah dapat juga gi Sunway Lagoon tu...!

    ReplyDelete
  3. Credit to mak ..sanggup betul masak

    ReplyDelete