Sunday 11 November 2018

AYAM MASAK SAMBAL BERLADA PEDAS

Ayam Masak Sambal Berlada Pedas .
Dah Sambal
Berlada plak..
Memang pedas la...


Lauk lunch tadi siang..
Hari Sabtu pagi...
Haaa....lunch tapi pagi...
Mmm...sebenarnya mak aki masak pagi
Sebab nak gi hantar barang pada kakak..
Kakak x  balik sebab kakak cakap sem ni memang bz..
Banyak event 
Semalam pun gi hantar khemah untuk kakak..
Pukul 9 mak aku dah siap masak sarapan dan lunch...
Mak aku cakap nak gerak pukul 10
Selalu kakak pesa  nak Sambal Bilis Kering
Hari ni mak aku bawa Sambal Berlada Ayam..
Pedas memang pedas berapi...
Tapi sedapppp


Mak aku cakap sebab guna Cili Padi Merah ni
Cili Bangladesh...
Cili ni pedas sebab biji dia banyakkk
Tapi sedap..
Hari tu mak aku asyik guna cili padi hijau
Sekarang asyik guna cili padi Merah ni plk.
Ada musim2 plk...
Apapun...sambal ni memang sedap sangat bila  aku makan...
Tak tahulah sebabemang sedap atau sebab akulapar
Sebab lepas balik dari hantarzl barang kakak tu baru aku makan
Dah terbiasa lunch lewat petang..
Weekend pun lewat petang baru rasa nak.lunch
Masa tengahari x rasa lapar 
Sebab perut ni dh diprogramkan weekday  lunch waktu  petang
So...weekend pun petang baru lunch



AYAM MASAK SAMBAL BERLADA
1/2 ekor ayam- potong
3 biji kentang - potong wedges
1 asam meping
1 sudu teh garam
1 sudu gula perang
1 bawang besar holland - hiris
Minyak

Bahan Blend:
10 cili kering
15 cili padi
1 bawang besar
5 bawang putih

1. Garam kunyitkan ayam dan goreng hingga masak
2. Goreng kentang wedges hingga masak
3. Tinggalkan minyak gorengan anggaran 1/4 caaan dan tumis bahan blend 
4. Masukkan asam,garam dan gula
5. Masak hingga kering dan naik minyak
6. Masukkan ayam,kentang dan bawang hiris
7. Gaul rata dan sesuaikan rasa


Ayam Masak Sambal Berlada Pedas
Untuk kakak ngan roomate kakak



 Dalam pinggan untuk lunch kat umah
Yang dalam bekas kuning nak bawa untuk kakak


 Nasi Putih Panas- panas...
Tapi nak nya.pai ke Puncak Alam
Sojukkkk la nasi ni
Hee


 Juga ada Murtabak Diraja..
Import dari Pahang...
Haaaa....ni kiriman Pakcik
Pakcik beli  Murtabak ni tang frozen..
Pakcik bagi 2 pcs
Tapi bapak besar dan bapak tebal la
Rich dengan inti daging...



Yang dalam bekas tu 1/2 keping  pun punyalah banyak
1/2 keping untuk kakak
Lagi 1/2 keping untuk sarapan kat rumah...


Dah siap...
Bertolak gi Puncak Alam
Nak kena gi awal
Mak aku cakap sebab patern cuaca sekarang ni setip petang hujan
Tapi yang aku perasan asal balik dari Puncak Alam mesti hujan
Asal hujan mesti balik dari Puncak Alam..
Hehehehe....
Ok....bye

No comments:

Post a Comment