Wednesday 28 November 2018

PULUT PANGGANG SATU SINGGIT

Mak aku cakap teringin nak makan Pulut Udang..
Pulut Udang tu orang KL cakap Pulut Panggang..
Mak aku cakap kalau kat Kedah dipanggil Pulut Udang
Sebab intinya kena ada udang..
Mak aku cakap dolu2 nenek selalu buat Pulut Udang
Inti dia banyak udang sawah
Udang sawah mak aku cakap saiznya kecik  tapi tak lah halus macam udang garagau yang orang buat belacan tu...
Kadang kalau balik Kedah kalau gi Pasar Minggu, Pasar Tani or Pasar Malam ada jer orang jual udang sawah/Parit / sungai
Dolu2 aku pelik..
Tapi sebab dah selalu tengok aku dah kenal udang sawah tu..
Lagi 1 mak aku cakap kuih ni dipanggil Pulut Udang kerana kalau sebut Pulut Panggang..
Pulutnya tiada inti..
Mak aku kata biasanya Pulut Panggang dibuat dari lebihan pulut kukus versi lemak putih atau pulut kuning.
Pulut tersebut dibungkus bentuk cone dan dikepit menggunakan semanggang..dan dipanggang atas bara api..
Semanggang tu apa..?
Mak aku kata semanggang tu batang buluh kecik yang dibelah dan diselitkan bungkusan pulut untuk dipanggang..
Mak aku cakap dolu2 batang buluh kecik a.k.a semanggang tu juga nenek guna untuk kepit dan bakat ilan..
Mmmm...macam ingat- ingat lupa nenek pernah buat pemanggang tu..


Mak aku suruh abang belikan Pulut Panggang...
Kata mak aku kat depan Pasar SB tu ada gerai jual Pulut Panggang yang sedap...
Tapi aku dah cakap awal2 aku xnak..
Aku nak Nasi Lemak dalam Pasar tu
Sebab hari tu mak aku ada  beli..
Aku rasa sedap sangat...



Abang beli beberapa pcs
Untuk mak aku & untuk abang juga...
Mak aku cakap sedap..
Mak aku kata inti dia pedas, manis & juicy
Mmm....aku x rasa nak makan pun..
Aku makan Nasi Lemak
Tapi Nasi Lemak pun rasa kureng jer..
Sambal dia pwdas giler..asyik terbatuk aku makan..
Mak aku cakap mungkin a ang beli gerai yang x sama ngan yang mak aku beli hari tu..


Put Panggang ni besar la juga saiz dia
Besar 2 jari oranv dewasa..
Abang kata 1 singgit..
Mak aku cakap kalau nak makan sendiri family x damai harga tu  ok jer sebab sedap
Tapi kalau family ramai...
Haaaaaaaaa...kena kira sendiri...


Mak aku pernah  buat Kuih Pulut Panggang a.k.a Pulut Udang ni..
Pernah pos CARA BUAT PULUT PANGGANG kat sini...
Tapi  dah lama mak aku x buat Pulut Panggang tu...
Heeee....agaknya sebab dah ada oranv jual Pulut Panggang Sedap kat pasar tu..
So....kalau nak makan sebatang dua batang boleh beli jer...
Lagipun lately ni mak aku dah x beria sangat dah masak2...
Kadang makan nasi bungkus jer..
Seumur hidup aku..jarang- jarang makan nasi bungkus...
Sebab selalunya memang mak aku akan masak walaupun just telur ngan kicap..
Tapi minggu minggu lepas 4 hari berturut2 makan Nasi Bungkus..
Mak aku cakap dah kebetulan ada rezeki yang dikongsikan...
Breakfast pun banyak makan roti jer...
Mak aku cakappenat....

3 comments:

  1. salam,
    orang belah selatan memang panggil pulut panggang. anyway selalunya di bentukkan sausage dan dibalut daun pisang an clipkan dengan kayu lidi daun kelapa atas bawah .. dan di panggang atas bara.. macam bakar satay.. mak kita buat pakai udang kering dicampur dengan kelapa etc..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam sis nor...
      Haaa...yang ni pun dia clip guna toothpick juga..x pakai stapler..
      Tapi bentuk dia xdelah macam sosej..heee...macam lepat jer...
      Pulut dia lembik..tapi mak kiter cakap sedap..
      Kita x makan pun

      Delete