Tuesday 6 November 2018

MAKAN KETUPAT PULUT vs SERONDENG KELAPA

Hari ni memang cuti Deepavali...
Tapi Ketupat ni xde kaitan pun ngan Deepavali.
Tahu Deepavali pun sebab memang public holiday jerk..
Sekolah cuti 5 hari
Sebab sambung ngan weekend
Sabtu..Ahad...Isnin..Selasa dan Rabu .
Perumahan aku xde Indian...
Semua Malay kecuali beberapa family Chinese
Indian yang security tu pun bukan penduduk perhmahan ni...


Ketupat Palas vs Serunding  Kelapa..
Serondeng Kelapa tu dah 3 hari mak aku masak
Sejak hari Sabtu..
Balik dari Pasar Tani...
Dengan gigihnya mak aku masak Serondeng Kelapa
Mak aku cakap sebab x dapat beli Nasi  Ambeng..
So..buat Serondeng Kelapa nak feel makan Nasi beng
Tapi makan ngan Ketupat Palas lak
Ops...bukan SERUNDING....!
Ejaan yang betul adalag SERONDENG..!
Kalau Serunding  kata dasarnya ialah " runding"
So ..."Serunding" bermaksud " Satu Rundingan"
Maka...dah tahu kan ejaan yang sebenar...Serondeng
Haaa....beberapa minggu lepas pun cikgu BM ada buat kuis Bahasa...
Ejaan Serondeng ni salah satu soalan..
&...
&.....
Dengan vangganya ..hanya aku jawab dengan betul..
Heee....bukan semua soalan la..
Cuam soalan serondeng ni memang aku jer jawab betul
Yang lain ada juga aku jawab salah
Syyyyy...



Ketupat Palas vs Serondeng Kelapa
Ketupan frozen yang nenek bekalkan masa Raya Haji hari tu
Nenek buat banyak2...
Untuk raya dan  untuk frozen..
Dah lebih 2 bulan kesejukan dalam freezer
Malam  mak aku kuarkan untuk defross
Pagi rebus...


Tapi aku x makan..
Sebab tengah demam dan batuk- batuk..
Dah berbulu dah tekak
Penat nak batuk..
Mata meleleh jer dah macam orang nangis..
Tak selera nak makan pun..
Malam tadi abang belikan 100 plus
Harap2 esok baik lah



Ketupat frozen sedang direbus
Selalunya aku suka sangat Ketupat Palas
Tapi sebab not feeling well
Semua x rasa nak.makan..


Nampak mak aku jer yang beria2 makan...


Sampai 2 pcs sekali makan..

Ok...bye

4 comments:

  1. salam,
    hehe what a sebok week.. internal audit datang... mahu tak kelamkabut nak tidy update documents... kalau tak malu je


    kawan mak saya ajar ambik kicap sesudu.. perah limau and minum kalau rasa nak demam...


    pasal spelling serunding tu... so far belajar serunding .. sebab dulu dulu rarely ejaan guna o dan e menggantikan u dan i..

    sebab penjajah kita yang terakhir adalah british.. so tak ada peningggalan portugis dan belanda dimana mereka tak reti sebut j.. sebut y..
    a--aaa
    b--bbb
    c--chaa
    d--
    e---
    i-
    j-
    k-ch
    w-wei

    somthing like that...

    so kita ikut jawi no penggunaan o but u..

    heheh kalau silap sorry aaa.. tired day..

    hahahah

    ReplyDelete
    Replies
    1. Patut lah lama jer sis nor senyap..
      Hope semuanya ok...dorag audit duit ker..

      about limau & kicap tu kiter dah try....

      Serondeng tu kalau dalam BM upperform memang ada part yang soalannya memang trap about ejaan...sebab tu kiter kena ikut ejaan yang betul..Kalau tak...rugi markah ooo...hahaha

      Delete
  2. Dasat dbp kena make sure tak terikut ikut... Cara Bahasa seberang.. sebab mereka cakap ayat ttak semeñggah..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nanti kalau gi DBP...kiter bagtau...
      Hahaha...acah berani jerrrr

      Delete