Thursday 29 November 2018

CUCUR JAWA,KUIH CUCUR,KUIH PENYARAM,COQ TUANG..

Cucur Jawa....tu kata maka aku..
Kuih  Cucur...mak aku kata ada yang panggil macam tu
Kuih Penyaram...mak aku cakap masyarakat Sarawak  sebut begitu..
Coq Tuang...mak aku citer kalau kat Kedah ada yang panggil demikian..
Maxican Hat....haaa mak aku bilang yang ni agaknya telah diEnglishkan
Tu yang mak aku citer ..
Tapi bila explore lagi cari info about kuih ni...KAT SINI....
Rupanya kuih ni bukan sahaja popular di Malaysia tapi juga di negara lain..



Cucur Jawa ni mak aku masak semalam..
Untuk sarapan....
Semalam mak aku cakap nak outing geng mak- mak..
Aku bangun mak aku tengah masak Cucur Jawa ni..
Tapi bila buka tudung saji...
Ada sosej rebus & roti hotdog..
Mak aku cakap abang x suka Cucur Jawa tu
Sebelum keluar mak aku pesan suruh aku buatkan hotdog untuk abang time abang nak gi kerja nanti...



Haaaa....syantik tak Hotdog kiter...?
Haaa....jangan tak cayer lak ni kiter buat..
Snap pic untuk hantar kat mak aku nak bagitau aku dah buatkan hotdog untuk abang  .
Actually aku buatkan 2 set untuk abang..
Tapi abang makan 1 jer
Abang kata tengah on diet
Hahaha..aku ketawa tapi abang cakap abang serius nak diet..!
Ok..ok...caiyokkkk!!


Aku pun makan 1 set jer..
Sosej yang lebih abang makan 1
Lagi 4 aku punya...!!
Hahaha....
Sudahnya Cucur Jawa x habis..
Petang mak aku balik.....
Mmm...mak aku bawa balik 5 Macican Bun...
Garlic Bread...Sweet Bun...Ginger Halva & Kacang apa ntah..
Banyakk...
Mak aku cakap mak aku kuar ngan mak zamir & mak Ismail...
Gi mana..?
Mmm...mak aku cakap rahsia..!
Alaaaa.....!
Mak aku cakap mak Zamir yang belanja semua roti tu..
Huh..bapak banyak...
Siap kirim duit  lagi rm20 untuk aku..
Minggu lepas masa ikut mak aku ngan mak ismail gi beli candy mak ismail bagi rm20
Huh best juga setiap minggu ada jer masyuk...!
Mak Ismail & mak Zamir memang selalu bagi duit raya dan duit x raya..
Haaa...ada ke duit tak raya..kikjki
Alhmdulillah...semoga Allah limpahkan lagi rezeki mereka..!
Amiinnn..


 Ops...Cucur Jawa...ni siapa nak makan ?
Heee....kalau kakak asa mesti kakak yang habiskan
Sebab Cucur Jawa ni fav kakak...!


 Aku suka koyakkan Cucur Jawa ni
Sebab dalam kuih tu macam ada fibre..
Haaa..tapi mak aku cakao xde fiber pun..
Tapi tu corak yang terbentuk dalam dia
Mak aku cakapnkalau cucur jawa yang menjadi
Dalam dia mesti jadi jalur2 macam tu..

Mmm...sebab kuih ni memang selalu banget mak aku masak....dah banyak post aboit Cucur Jawa ni...just c&p jer resipi dari SINI....



CUCUR JAWA RESIPI 2
1cawan tepung beras
2 cawan tepung gandum
3/4cawan gula perang
3/4caran gula putih
 2 cawan air suam
sikit garam
minyak masak

1. Campur dua2 tepung dan gaul dengan garam dan dua2 jenis gula.
2. Bancuh dengan air suam sikit demi sikit hingga sebati
3. Biarkan semalaman atau beberapa jam supaya kembang
4.Panaskan 1/2 cawan minyak hingga panas dalam kuali yang dalam
5. Perlahankan api bila minyak sudah panas.
Tuang sesenduk adunan & ia akan membentuk seperti ropol sekeliling kuih,
Biar garing & terbalikkan.Toskan minyak & siap...

5 comments:

  1. Salam, esok dah kerja... dah bergaji.. mereka mereka ni dah pencen... awak jangan lupa ...kena beri bila jumpa... buah tangan.. sedikit wang.. salam selit selit. Note 100 -200..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam..
      Heeee...in sha Allah kiter ingat...
      Nanti kiter selit la 100-200..
      Rupiah la..
      Hahahaha..jangan marah..

      Delete
  2. Jangan la buat ccamtu...

    ReplyDelete
  3. maksudnya janganlah berniat camtu..

    ReplyDelete