Sunday 4 November 2018

KE PASAR TANI

Semalam nyer citer...
Lepas hantar kakak kat Bird Park...
Pastu nak balik.
Mak aku cakapndah lama x gi pasar cari sayur2 kampung..
Lately ni asyik belanja kat Hero jer..
Mak aku kata dah rindu nak cari sayur kampung..
Mak aku ajak gi Pasar Tani..
Kat mana..?
Kat area Tasik Permaisuri..!
Haaaa.....aku suka gi Pasar Tani @ Seri Permaisuri tu..
Dah lama juga x gi Pasar Tani...
Tapi kalau nak gi Pasar Tani kena gi awal pagi barus best..
Pukul 7 ke...pukul 8 ke..
Tapi ni dah dekat pukul 11 dah..
Ada lagi ke Pasar Tani...?




Dari dalam kereta dah nampak dah Pasar Tani


Masa sampai orang masih ramai
Walaupun dah dekat pukul 11..
Parking senang dapat sebab selit jer sepanjang kiri kanan jalan tu
Ramai yang dah balik kot..
Orang jogging ramai dah balik
Orang Pasar Tani pun ramai dah balik
Yang ada hanya yang lewat2 macam kami..!




Tak lah sesak dah sebab dah lewat pagi



Jalan2 jer dulu..


Tengok2 orang


Petaiiiii....
Ada yg 3 rm5
Ada yang rm7
Mmm..mak aki x nak beli pun..
Mak aki cakap pefai aBangla erea umah kitorang juga yang mak aku kata catik



Sayur2 kampung...
Ada yang mak aku  eli kat sini..
Sayur apa..?
Popia Basah..
Nak beli tapi perutbtengah kenyang lagi
Makan Cucur Badak yang kakak campak dalam kereta lari dari monyet kat  Bird Park tadi


Jangan nak bjang sampah meratae
Tong sampah banyak jer disediakan..
Mmm..memang xde sesapa oun buang sampah merata...
Bagus3...


Gerai Frozen Food
Pun mak aku ada beli kat sini


Cuma x best dah nak snapnpic sebab banyak gerai dah kosong
Cam x meriah pic
Jom lah balik...!
Mak aku cakap nak cari Nasi Ambeng yang sedap tu
Tapi dah lewat dah apa ner yang tinggal
Aku cadangkan kat mak aku datang jer Pasar Tani ni hari Selasa
Sebab Selasa kan cuti Deepavali..!
Mak aku pandanggggg jer aku..!
Naper...?
Aku pun pelik...
Mak aku tanya ..." Sejak bila kat sini ada Pasar Tani hari Selasa..?"
Eh...baru aku ingat...
Pasar Tani hari Selasa tu kat Kedahhhh.....!
Hadoi...camana la aku leh ingat kat sini lak..
Hahaaaaaaaaa.....
Mmm...ok lah jom balik...!




Nalan sibok
Kiter nak.lintas jalan..
Bas MRT ni pun sibok nak lalu...
Haaa...basa MRT tu macam bas Rapid gak la..
Amik passanger bawa gi stesen MRT...
Haaa...jangan x tau
Mak aku belum pernah baik MRT..
Aku dah selalu la naik time kuar ngan kawan2
Mak aku kata tingin nak naik MRT
Hahahaha....aku ajak mak aku xnak






Alhamdulillah kereta masih selamat
Maklumlah semua parking suka suki jer
Jom balik
Ops...jom tengok apa yang mak aku beli..





Sayur apa ni..?
Aku memang x kenal sayur ni..!
Mmm..mak aku cakap ni namanaya Sayur Tangki..
Sayur Tangki..?
Tangki apa..?
Haaa...mak aku cakap memang namanya Sayur Tangki
Ada yang panggilnya Sayur Kangkung Puteri..
Rupa dia macam pokok Semalu jer
Cuma xdd duri
Bila sentuh daunnya menguncup macam pokok semalu juga..!
Mak aku cakap pokok sayur tangki ni tumbuh dikawasan lembab macam tepi sungai @ tepi2 parit berair
Sedap ker..?
Kata mak aku sayur sedap bagi orang yang suka
Specialnya sayur ni mak aku cakao baunya macam petai..!
Mak aku cakap kat Hero memang xde jual..
Dolu2 mak aku kata beli kat Pasar  SB jer
Mmm....aku rasa macam aku lum pernah makan kot..



Ni mak aku cakao namanya Jengkol..!
Jengkol..?
Haaaa...jering la...
Orang Indon panggil Jengkol
Orang Malaysia panggil Jering..


Haaa...kalau cakap jering aku tahu la...
Aku try juga makan time lunch tu sebab mak aku potong2 jadikan ulam...
Mmm...xde rasa apa pun yang special..
Bau dia jer macam petai
Tapi rasa petai lagi sedap


Pucuk Kaduk
Haaaa....ni aku kenal la...
Sebab dulu mak aku dan nenek selalu petik kat pagar dekat parking tu..
Sekarang dah xdd dah pokok kaduk tepi pagar tu
Dah habis diracun pekerja Perumahan ni..
Nantinkalau nneek datang dah xleh nak petik kaduk lafi dah...
Tinggal pic jer dalam post KERABU PUCUK KADUK kat sini....


Mak aku juga beli ni ...
Asam Keping..
Mak aku panggil Asam Gelugur..
aku jer panggil Asam Keping sebab rupa dia berkeping2...
Mak aku cakap kalau Asam Keping selalunya beli kat Kedah sebab memang muslim product..
Jarang sangat beli sembarangan..sebabbb....
Hari tu lama juga makan asam keping yang mak Anom bagi...
Mak aku cakap mak Anom selalu juga bagi Asam Keping yang mak dia buat hiris dan jemir sendiri
Hari tu masa balik Kedah tengok mak Anom post pic tengah hiris Asam Gelugur dan jemur kat rumah dorang di Merbuk..
Mak aku kata sekarang mak Anom tu tengah apply nak transfer ke Kedah...
Pasni dah xde suplier asam keping dah..
Haahhaa....sin baik ada Pasar Tani ni..


Bawang pun mak aku beli kat Pasar Tani tadi
Haaaaa...aku yabg pilib tau..!!
Haaaa.....aku kan selalu jadi PA mak aku..
Banyak la barang daput dan cara nak pilih barang dapur yabg aku tahu..
Kalau banding ngan kakak kira aku boleh la menang...!
Heeee....ada ciri2 calon menantu yang baik tak..?
Adooiiiii......( kena cubit)



Muslim Frozen Food
Mak aku beli 1 pack Siew Mai ni..
Aku panggil Dim Sum..
Mak aku cakap namanya Siew Mai
Sebab kalau Dim Sam ada macam2 .
Siew Mai ni salah satu dum sum la..
Mak aku juga beli Keropok  Lekor beku..
Aku beli Susu Lembu Segar..
Mak aku cari Susu Kerbau tapi xde..!
Susu Kambing ada la jual..
Susu Lembu pun ada la aku beli sebotol..
Asalnya nak.minum dalam kereta..
Pastu lupa..
Balik umah simpan dalam peti ais..
Tapi malas nak gerak amik dalam peti ais..!
Heee....ok bye





4 comments:

  1. salam

    pucuk tangki adalah sedap ditanam kat kawasan air sawah berlumpur.. sini ... datang dari siam...
    masak lemak cili padi bubuh keledek.. letak rencah apa apa..

    lepas tu makan dengan sambal belacan..

    sedappp

    sedap...


    jering entah la rasanya tidaklah mengancam...cam petai.

    asam gelugor aka asam keping.. daunnya pucuknya pun boleh memasamkan kuah masak lemak ikan ..apa apa.. letak sikit daun kemangi daun kunyit... best kan kaya negara kita dengan herba..
    kalau pucuk asam gelugot hiris nipis nipis sedap juga dicampur denga pucuk kayu letak ikan.. sedap
    letak daging sedap.. sea food.. besst

    hancur diet camni...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haaaa......2 hari lepas mak kiter ada beli ulam KEMANGI tu....Now kiter dah kenal KEMANGI yang selalu sis nor cakap tu..Nanti pasni kiter tulis about kemangi tu

      Delete
  2. Masak ikan sawah sedap Guna kemangi..

    ReplyDelete