Monday 5 November 2018

ROTI PURI CICAH KARI SARDIN

Roti Puri Cicah Kari Sardin
Untuk sarapan pagi..
Ala...kalau nak buat minum petang pum boley
Kalau nk buat dinner pun xder siapa nak maeah pun...
Kenyang juga....



Roti Puri pun antara makanan yang selalu mak aku masak..


Kadang cicah kari semalam
Kadang cicah sambal tumis
Selalu juga cicah sardin la..
Sebab selain senang nak nak masak
Rasa dia oun sedap



ROTI PURI ...Masakan Mak aku
1/2 kg tepung gandum
1bungkus (11gm) yis mauripan
2 sudu susu tepung
2 sudu gula
sikit garam
2 sudu butter
1 cawan air suam-kalau x cukup boleh  tambah
minyak untuk goreng


1. Campur tepung,gula,yis,susu & gaul.
2. tambah air suam + garam sedikit demi sedikit & uli sampai lembut.
3. masukkan butter sikit demi sikit sambil uli sampai x lekat tangan..
4.Bahagikan adunan jadikan bebola sebesar bola ping pong & biarkan 20 minit.


Makan panas2 kalau time hujan
Kena lak Kopi O kaw yang mak aku buat..
Mmmm...Aummmm...!
Aku x pandai nak bancuh kopi O guna serbuk kopi paket tu
Kalau 3 in 1 aku tahu la
Tak pun kalau guna uncang kopi...
tuang air panas...campur gula ok la
Tapi memang x sama la rasa dengan yg mak aku bancuh guna serbuk kopi packed.
Huh....bau dia pun dah sedap

Sebab dalam draff dah lama
Aku pun dah ingat naper mak aku bubgkus banyak2 macam ni..
Tak ingat dah mak aku nak bagi siapa



Yang pasti xkan la nak makn sendiri bapak banyak macam ni


Dalam tupperware kuning la



Dalam tupperware purple la



Haaa....bapak banyak kan...
Bebola dough yang tengah rehat


Gelek dengan roller pin ni pastu baru goreng dalam minyak panas...
Toing..toing2 roti ni timbul molat- molat...
Hahahaa..
Bahasa Melayu Roller Pin tu panggil apa..?
Mak aku cakap dalam BM dipanggil Kayu Torak..
Ooo.....aku x pernah guna perkataan tu..
Cam peliks skit bunyi dia..

3 comments:

  1. salam

    bagus aaa puri buatan mak tak berminyak..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kadang ada masa masakan mak kiter ok..ada juga time x ok...yang x ok tu mak kiter suruh makan diam2 jer... jangan bagtau orang lain...hahahaha

      Delete
  2. Haha....typical mak mak. Anyway penat memasak tau..kemas etc

    ReplyDelete