Saturday 10 November 2018

ULÀM PUCUK KEMANGI,PUCUK TENGGEK BURUNG,PETAI DAN JERING

Jumaat Achik upload pic by whatsApp dalam Family Group..
Pic hidangan lunch  kat umah Achik..
Jumaat kat Kedah memang cuti weekend


 Ada nampak Ikan Keli Panggang dengan macam2 lauk lain...


Paling aku teringin....
Tuuuu....Cabai Tumbuk tu
Mezti nenek yang tumbuk tu
Cabai Tumbuk nenekmang terboik..!!!!
Aku suka sangat...
Mak aku lak komen suka ulam2 tu...
Ada Jeruk Petai ..
Ada....mmm...ulam apa daun2 tu aku xkenal...
Yang kenal Jeruk Petai ngan Timun jer
Mak aku cakap yang warna gelap tu Pucuk Putat
Yang hijau tu Pucuk Tenggek Burung...
Heee...aku tau Pucuk Tenggek Burung
Tapi dalam pic ni x perasan..
Sama gak Pucuk Putat tu
Bila mak aku cakap Pucuk Putat...
Ok...aku tahu sebab kat belakang dapur rumah nenek kat kampung memang ada 2 pokok putat besar..
Kalau musim berbunga..
Puh....bunganya cantik sangat...
Warna putih + pink....


Mak aku pun balas dengan ulam juga..
Haaaa......mak aku cakap dolu2 kalau ada orang hantar lauk...mangkuknya biasa dibalas dengan berisi juga..
Kalau ada lauk dibalas lauk .
Kalau ada buah...ikan ..pisang etc pun diberi
Tapi zaman IT berbalas pic jer..
Achik hantar lauk pauk lunch
Mak aku balas ulam..
Hahaha....
Bukan boleh kenyang pun....


Mak aku cakap ni la Pucuk Kemangi
Daun ni la yang sis nor selalu sebut dalam comment
Hari tu dah tanya mak aku
Mak aku cakap macam daun selalsih tapi bau dia lebih kuat
Mmmm....daun selasih aku tahu sebab mak aku selali beli


Daun Kemangi
Memang ada iras2 Daun Selasih tapi lebih cerah dan lebih kecik
Mak aku suruh petik daunnya dan ramas2 pastu cium..
Mmmmm....bau dia memang lebih kuat
Tapi aku suka bau dia...
Macam arima theraphy...
Bila mak aku suruh makan..
Mmm.....cannot go la plak
Hehehehe ...sebab rasa macam nakan minyak angin plk..
Kuat sangat bau dia
Nak cium memang best..
Nak makam aku xleh go
Tapi mak aku beria makan ngan nasi buat ulam...
Mak aku cakap pokok kemangi dolu2 nenek memang tanam..
Tapi dah lama putus benih..
Putus benih mean dah xde pokok lagi nak dijadikan benih
Mak aku banyak jer share cerita nostalgia pokok kemangi tu ngan Acik dalam family grouo tu..
Tapi banyak yang hanya mak aku ngan Achik jer yang faham...
Participants lain jadi silent reader jer ler.....



Ni plak Ulam Pucuk Tenggek Burung
Haaa.....yang ni aku kenal sebab memang mak aku selalu beli..
Kat belakang rumah nenek di kampung pun ada tapi pokoknya tinggi
Mak aku cakap nenek panggil ulam ni Daun Tapak Itik...
Pak Long plak panggil Daun Cabang Tiga...
Mak aku panggil Pucuk Tenggek Burung
Achik panggil apa...?
Achik panggil Pakcik ajak makan nasi..!
Hahahahahhahaha....( ketawa sengsorang ssbab xde audient)


Haaa...ni la pic yang mak aku post dalam Family Group tu..
Sepinggan Ulam
Patai
Tenggek Burung
Kemangi...


Kalau tengok mak aku makan ulam...
Kambing pun boleh nangis...!
Hahaha....

Ni Jering...
Orang Indon panggil Jengkol
Tapi mak aku dah masak Sambal dah jering ni
Sebab Jering Tua keras...
Lebih sesuai masak jadikan lauk
Tapi mak aku cakap kalau nenek dapat Jering Tua..nenek akan timbuskan dalalm pasir hingga tumbuh akar...
Yang tu mak aku cakap sedap dijadikan ulam dan tak perlu masak..
Mak aku kata dipanggil Jering Cambah
Boleh terua dijadikan ulam sebab rangup..
Mmmmm....aku belum pernah tengok
Belum pernah makan...
Ok..bye

No comments:

Post a Comment