Monday 26 November 2018

SAMBAL CILI API SARDIN & PETAII SEBELANGA


Mak aku masak Sambal Cili Api Sardin & Petai Sebelanga..
Haaaa....bapak panjang nama lauk.ni
Mungkin sebab dah 4 hari makan nasi bungkus..
Khamis makan Nasi Arab sponsered orang nak gi umrah
Jumaat makan Nasi Ayam mak aku cakap ada persaraan 
Sabtu aku makan ngan Nik & Hamzi
Pastu ikut mak aku ngan mak Ismail kuar makan.
Tapi aku x makan la sebab baru lepas makan ngan Nik & Hamzi...
Ahad semalam sarapan sandwich jer belinkat Shell masa otw nak gi Taman Botani Perdana tu
Balik..abang beli nasi bungkus juga lauk ayam sebab abang rushing nak gi kerja
Huh...walaupun makanan berubah2
Tapi dah 4 hari makanan bungkus...
Muak do..!


Sib baik dinner mak aku masak.
Hah...legaaa....dapat makan  nasi fresh dari rice cooker..
Bukan nasi bungkus...
Mak aku soh abang belikan petai...
Mmm....dah tahu la kan...masak petai



Mak aku masak Sambal Cili Padi Sardin dan Petai
Pedas berapi
Tapi siyes sedapppp...
Petai...bila jer pun yang x sedap..
Masak lak nga  sardin
Memang aku suka..



Sambal Cili Api Sardin dan Petai...
Dah cuti sekolahhh
Xper makan petai pun..
Hahahaa...xde kaitan ngan cuti pun..
Dah nak makan petai..
Makan jer lah....
Mmmm....agaknya kat kampung pun musim petai juga ni
Kalau petai pokol nenek berbuah lebat
Best...boleh makan petai banyak2..
Huhuhu...bila nak balik kampung ni...
Rasa cam nak jer aku balik dulu naik bas...
Hahahaha....macam la mak aku kasi...!
Aku berani jer nak naik bas balik sendiri ke Kedah tu
Tapi mak aku yang x kasi...
Bila tanya bila nak balik...
Mak aku cakap bulan Desember...
Mmmm....lambat lagi la...


SAMBAL CILI API SARDIN & PETAI
3 papan petai
1 tin kecik sardin
1 asam keping
1 sudu teh garam
1 sudu teh gula
3 sudu minyak

Baham Blend:
15 cili api merah
2 cili.merah
1 bawang besar
3 bawang putih

1. Petai dipotong twpinya dan dikerat dua setiap bijinya
2. Panaskan minyak dan tumks bahan blend
3. Masukkan asam,garam dan gula dan masak hingga naik minyak
4. Masukkan.petai dan sardjn bersama sosnya
5. Masak hingga pekat dan berminyak
6. Sesuaikan rasanya


Sambal Cili Api Sardin dan Petai Sebelanga ..
Haaaaa....sardinnya 1 tin kecik jer
Tapi sambalnya sebelanga...
Mmmm...mak aku cakap kalau letak sardin banyak pun bukam ada sapa nak makan ikan nya
Tapi kuah sambalnya mak aku cakap sengaja bagi banyak sebab nanti nak buat cicah lempeng..
Aumm.....sedap Oooooo Lemleng Cicah Sambal Sardin ni...
Ok..bye..!

2 comments:

  1. salam,

    sambal petai sardin, hilang rasa hanyir sardin..

    tapi dah pedas letak cili padi?

    wow

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sedapppp...sis nor mesti teliur petai ka...hahahaha

      Delete