Saturday 24 November 2018

SOSEJ MASAK KICAP PEDAS

Sosej Masak Kicap Pedas...
Lauk hari apa ntah
Sebab dah beberapa hari..
Yang pasti dah 3 hari aku makan Nasi Bungkus..
Hahaha...
Jarang aku makan Nasi Bungkus sampai 3 hari berturut2...
Haaaa....
Hari Khamis mak aku bawa balik Nasi Arab 1 pack..
Kata mak aku ada kawan nak gi umrah
Sedekahkan sorang 1 pack Nasi Arab.
Mak aku x makan...aku yang  makan...heeee
Hari Jumaat mak aku bawa balik 1 pack Nasi Ayam..
Kata mak aku ada majlis persaraan...
Dapat sorang 1 pack Nasi Ayam..
Pun aku jer makan..
Hari ni pun mak aku bawa balik plak 1 pack Nasi Biryani..
Kata mak aku ada yang sedekah ...
Semua tiga2 hari tu aku early dinner
Heee...makan petang...
Sebab setiap hari nasi bungkus tu hanya dapat 1 pack..
Aku makan sorang jer..
Mak aku..?
Haaa...mak aku dah 3 hari juga makan nasi lauk "own favourite"
Hahaha....lauk mak aku tu nanti la citer sebab tu bukan fav aku..
Lauk mak2 jew...
Mak aku masak Nasi pun dalam mug jer sebab nak makan sorang
Haaaa...nanti pasni lah citer & post about nasi dalam mug & lauk fav mak2 tu


Hari ni nak citer Sosej Masak Kicap Pedas
Sajer simpan baru nak post
Semalam pun post Masak Lemak Cili Api tu pun lauk hari Isnin..
Hari Jumaat baru post
Hari ni Sosej Masak Kicap Pedas lauk hari beberapa hari lepas..
Who care..?


 Sosej Masak Kicap Pedas ni aku suka sebab sedap..
Sosej kannnn....
Saper jer yang x suka...


 Aqil pun suka
Abang lagi la suka
Tapi abang makan sikit jer
Sebab rushing
Abang mana pernah x rushing .
Lagi 10 minit nak masuk kerja
Baru nak gerak..
Pastu kelam kabut la nak makan...
Mak aku selalu pot pet pot pet pun abang sengih jer..
Esok buat lagi ..!
Ops.....suda....suda....
Kang aku lak berleter macam mak nenek...
Heeee

SOSEJ MASAK KICAP PEDAS
10 batang sosej ayam
1 biji kentang - wedges
1/2 bawang besar- hiris
3 cili padi
1 asam keping kecik
1/2 sudu tej serbuk lada hitam
1/2 cawan kicap lemak manis
1 sudu teh garam
1 sudu teh marjerin
Minyak masak

Bahan Blend:
2 cili merah
3 cili padi
1/2 bawang besar
2 bawang putih
2 hiria halia

1. Kentang dipotong wedges dan gorwng garing
2. etiap sosej dipotong 3
3. Panaskan 1 sudu teh marjerin dan foreng sosej hingga masak
4. Panaskan anggaran 3 sudu minyak dan tumis bahan blend hingga naik minyak
5. Masukkan sosej,kentang kicap dan 1/2 cawan air
6. Tambah asam,garam dan masak hingga mendidih dan sedikit pekat
7. Sesuaikan rasa dan masukkan cili padi serta taburkan daun sup

 Sosej mak aku pesan goreng denganapi perlahan menggunakan  butter @ marjerin supaya sosej tak berkedut.
Bau dia...aummmmmmmm
Pastu sebelum masak kicap..ngap la dulu beberapa ketul..
Hihihi...
Alaaaa...biar la..mak aku x marah pun...!


 Makan ni jer ngan Nasi Putih...


Bismillah.......
Alhamdulillah....
Ok bye...!!

2 comments:

  1. salam

    sausage ni bila dah rebus.. grill atas api sikit... toksah lama just a minute or two... sedap rasanya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Heee...boleh uat balik kampung nanti..boleh guna arang....mesti lagi sedap bau smoke

      Delete