Monday 19 November 2018

CARA SIMPAN PANDAN SUPAYA TAHAN LAMA


Hari tu mak aku ada bawa balik Pucuk Betik, Bunga Kantan dan Pandan..
Mak Wana yang kasi
Pucuk Betik dan Bunga Kantan dah habis mak aku masak...
Pucuk Betik mak aku masak SAYUR PUCUK BETIK kat sini...
Bunga Kantan tu x ingat mak aku masak apa..
Rasanya mak aku masak Nasi Goreng Kerabu
Daun Pandan.?
Daun Pandan ada mak aku guna masak Pengat hari tu ..
Selebihnya mak aku simpan untuk guna lagi bila perlu..
Macamana mak aku simpan Pandan..?


Ni la cara mak aku simpan Pandan...
Dah sebulan pandan ni disimpan begini
Still fresh...
Makin bertambah lak tu daunnya...
Hari tu nampak layu.jer..
Now ...semakin segar...

Mak aku masukkan dalam vase
Takdelah semua nak sumbat dalam peti ais..
Jadikan hiasan atas meja makan...
2 in 1 la..
Hahaha...


Dah berakar baru lagi pandan tu..
Aku tanya gak.naper mak aku x tanam dalam pasu...?
Tengok jiran sebelah kiri tu tanam.pandan dalam pasu dengan pokok bunga banyak2
Sampai aku lak naik cuak sebab setiap.kali dia siram...bunyi air yang jatuh kat owning macam bunyi hujannnn....
hahahaha...Tapi pokok2 bunga dan pokok pandannya nampak segar la
Mak aku cakap tangan mak aku panas...
Beli pokok bunga dalam pasu yang dah hidup pun kalau mak aku siram ...
Mak aku cakap habis mati..
Dolu Chik Am cleaner bagi beberpa pasu pokok bunga buat hiasan depan bilk Ps
Tapi mak aku cakap finaly ..bagi balik pada chik Am sebab habis daunnya kuning walaupun mak aku cakap dah siram setiap hari..
Seminggu lepas chik Am jaga...pokok tu kembali hijau..
Hahahaha....salah siapa..?


Tapi yang ni dah sebulan Pokok Pandan ni dalam vase ...
Elok jer segar...
Setiap hari mak aku belek2..
Cakap2 ngan pokok pandan ni dah macam la ada 1 kebun pandan...
Hahahaha...
Mak aku cakap kena belek setiap hari sebab takut ada foreigners..
Foreign.?????
Hahahaha....jentik2 la...!!!
Ooo....ingatkan siapa foreigners tu..
Haaaa...mak aku cakap setiap 3 hari kena tukar air dia sebab takut ada telur jentik2 ke yang kita x nampak...
Mana lah tahu....kang x pasal2 DBKL datang ke..
Buta2 jer sekor jejentik rm500..
Seekor jejentik nilainya macam sekor kambing..!!
Jejentik tu binatang exotic..!
Nak bela dia kena sembunyi2..
Tak boleh bela swcara terang - terangan
Hahahaha....siapa nak bela jejentik kena kaya dulu baru boleh bela..
Kalau duit cukup2 makan jer ..
Jangan verangan nak bela jejentik..
Kikikikiki....!


Boleh la...
Mak aku cakap sesuai la untuk meja makan rumah taraf rumah kitorang...
Hahahaha.... "Rumahku Syurgaku"



Ni satu lagi sumber oksigen dalam.rumah aku
Haaaaa...pokok ni aku tak tahu nama..
Tanya mak aku...mak aku pun x tahu nama dia..
Dah lebih 3 tahun dah pokok ni kat situ..
Dari bowl besar dah pecah pokok tu dah terpaksa pindah masuk.botol jem jerk..
Hahaha...
Ok..bye..!!

2 comments:

  1. Kita simpan dlm freezer je...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Heee...selalu pun memang simpan freezer..
      Tapi yang ni sebab ada akar

      Delete